Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
System Informacji Miejskiej
Drogi publiczne
w administracji ZDM
Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM
Program budowy
dróg lokalnych
Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób
niepełnosprawnych
Zieleń przyuliczna
Współdziałanie
z mieszkańcami
Katalog Nawierzchni Chodników Poznania Etap I- Stare Miasto-Centrum
Utrudnienia w ruchu
projekty drogowe
Inżynieria Ruchu
Zieleń przyuliczna
sowa
ZKD
Ogródki gastronomiczne
Rowerem po Poznaniu
BIP
drukuj
Trwa budowa wiaduktu nad projektowaną ulicą Nowe Zawady
2009-01-07
Trwa budowa wiaduktu kolejowego nad projektowaną ulicą Nowe Zawady. Nowy wiadukt powstaje około sto metrów na zachód od istniejącego wiaduktu nad ulicą Podwale. Na zlecenie ZDM prace wykonuje firma „Bilfinger Berger Polska”. Obiekt składa się z trzech niezależnych konstrukcji, dwuprzęsłowych, po jeden tor na konstrukcję. Dwa tory należą do magistrali E 20 Warszawa – Berlin, jeden tor prowadzi do elektrociepłowni na Garbarach. Podczas prac budowlanych, które rozpoczęły się na początku czerwca, zawsze czynny był jeden tor magistrali E 20. Przejezdność po nowym torze (nowej konstrukcji) nr 1 linii E 20 zapewniono 30 października 2008 roku, gotowość do odbioru toru bocznicowego została osiągnięta 31 grudnia 2008 roku, planowana przejezdność po torze nr 2 linii E 20 została zaplanowana na 15 lutego 2009 roku. W tym dniu, po przeprowadzeniu prób, po wiadukcie będą mogły poruszać się składy kolejowe z pełnym obciążeniem i bez ograniczeń prędkości.
Zakończenie wszystkich prac związanych z budową wiaduktu zostało zaplanowane na dzień 30 kwietnia 2009 roku.
Budowa obiektu została przyspieszona z uwagi na modernizację poznańskiego węzła kolejowego. Po zakończeniu modernizacji nie byłoby możliwości budowy wiaduktu przez kilka następnych lat. Co za tym idzie niemożliwe byłoby dokończenie budowy ulicy Nowe Zawady. Inwestycja PKP była bowiem współfinansowana przez Unię Europejską a takie projekty objęte są nawet kilkuletnią „ochroną”.
Ciekawostką jest to, że konstrukcje przęseł, każda o wadze ok. 800 ton, zostały wykonane poza miejscem ostatecznego usytuowania i zostały poprzecznie wsunięte nad łożyska konstrukcji a następnie opuszczone. Skrajnia pionowa pod wiaduktem wynosi 4,75 metra a łączna ilość wykopów wyniosła do tej pory 2, 5 tys. metrów sześciennych.
Podczas budowy wiaduktu kwestią szczególnie istotną jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno dla przejeżdżających pociągów – stąd ograniczenie prędkości do 20 km/h jak i dla robotników, którzy pracują w głębokim na 12 metrów wykopie używając ciężkiego sprzętu budowlanego, zwłaszcza, że wykop rozpoczyna się w odległości 1, 5 metra od główki szyny kolejowej.
Budowa wiaduktu nad projektowaną ulicą Nowe Zawady jest ściśle związana z dokończeniem II ramy komunikacyjnej i dokończeniem budowy ulicy Nowe Zawady, przedłużeniem trasy tramwajowej z Zawad do stacji PKP Poznań- Wschód. Wpisuje się również w plany Aquanetu budowy prawobrzeżnego kolektora ściekowego o przekroju 2,5 metra. Pod „starym” wiaduktem nie można poprowadzić planowanej ulicy Nowe Zawady – dwujezdniowej z pasem rozdziału, po trzy pasy ruchu każda jezdnia. Pod obecnie istniejącym wiaduktem będą mogły poruszać się wyłącznie tramwaje.
© Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań, tel.: 616477200, fax.: 618201709, e-mail: zdm@zdm.poznan.pl