Trwa budowa wiaduktu nad projektowanÄ ulicÄ Nowe Zawady | |
2009-01-07
|
ZakoĹczenie wszystkich prac zwiÄ zanych z budowÄ wiaduktu zostaĹo zaplanowane na dzieĹ 30 kwietnia 2009 roku.
Budowa obiektu zostaĹa przyspieszona z uwagi na modernizacjÄ poznaĹskiego wÄzĹa kolejowego. Po zakoĹczeniu modernizacji nie byĹoby moĹźliwoĹci budowy wiaduktu przez kilka nastÄpnych lat. Co za tym idzie niemoĹźliwe byĹoby dokoĹczenie budowy ulicy Nowe Zawady. Inwestycja PKP byĹa bowiem wspĂłĹfinansowana przez UniÄ EuropejskÄ a takie projekty objÄte sÄ nawet kilkuletniÄ âochronÄ â.
CiekawostkÄ jest to, Ĺźe konstrukcje przÄseĹ, kaĹźda o wadze ok. 800 ton, zostaĹy wykonane poza miejscem ostatecznego usytuowania i zostaĹy poprzecznie wsuniÄte nad ĹoĹźyska konstrukcji a nastÄpnie opuszczone. Skrajnia pionowa pod wiaduktem wynosi 4,75 metra a ĹÄ czna iloĹÄ wykopĂłw wyniosĹa do tej pory 2, 5 tys. metrĂłw szeĹciennych.
Podczas budowy wiaduktu kwestiÄ szczegĂłlnie istotnÄ jest zapewnienie bezpieczeĹstwa zarĂłwno dla przejeĹźdĹźajÄ cych pociÄ gĂłw â stÄ d ograniczenie prÄdkoĹci do 20 km/h jak i dla robotnikĂłw, ktĂłrzy pracujÄ w gĹÄbokim na 12 metrĂłw wykopie uĹźywajÄ c ciÄĹźkiego sprzÄtu budowlanego, zwĹaszcza, Ĺźe wykop rozpoczyna siÄ w odlegĹoĹci 1, 5 metra od gĹĂłwki szyny kolejowej.
Budowa wiaduktu nad projektowanÄ ulicÄ Nowe Zawady jest ĹciĹle zwiÄ zana z dokoĹczeniem II ramy komunikacyjnej i dokoĹczeniem budowy ulicy Nowe Zawady, przedĹuĹźeniem trasy tramwajowej z Zawad do stacji PKP PoznaĹ- WschĂłd. Wpisuje siÄ rĂłwnieĹź w plany Aquanetu budowy prawobrzeĹźnego kolektora Ĺciekowego o przekroju 2,5 metra. Pod âstarymâ wiaduktem nie moĹźna poprowadziÄ planowanej ulicy Nowe Zawady â dwujezdniowej z pasem rozdziaĹu, po trzy pasy ruchu kaĹźda jezdnia. Pod obecnie istniejÄ cym wiaduktem bÄdÄ mogĹy poruszaÄ siÄ wyĹÄ cznie tramwaje.