O ZDM
Zarząd Dróg Miejskich jest komunalną jednostką budżetową, przy pomocy której Prezydent Miasta Poznania wykonuje swoje obowiązki zarządcy dróg miejskich.
W ramach swoich obowiązków ZDM zarządza drogami publicznymi w granicach administracyjnych miasta Poznania, a także wykonuje zadania w zakresie inżynierii ruchu na tych drogach.
Do zadań ZDM wynikających z ustawy o drogach publicznych należy:- Opiniowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej dla organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
- Opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich;
- Pełnienie funkcji inwestora;
- Utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą;
- Realizowanie zadań w zakresie inżynierii ruchu;
- Przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju;
- Koordynowanie robót wykonywanych w pasie drogowym;
- Wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych;
- Prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom;
- Sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad;
- Przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- Przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników;
- Przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska, mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg;
- Wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia;
- Dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego;
- Utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów w pasie drogowym;
- Nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i wewnętrznych oraz gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości;
- Nabywanie nieruchomości przeznaczonych na cele drogowe dróg publicznych jako skutek uchwał planistycznych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz gospodarowanie nimi, w tym w trybie art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
- Nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w punktach 17 i 18 na potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa.
- Przyjmowanie, analizowanie i opiniowanie projektów organizacji ruchu oraz wniosków dotyczących zmian organizacji ruchu i przekazywanie opinii wraz z dokumentacją do rozpatrzenia organowi zarządzającemu ruchem;
- Opracowywanie lub zlecanie do opracowania projektów organizacji ruchu uwzględniających wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji i bezpieczeństwa ruchu;
- Analiza istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności;
- Analizowanie organizacji ruchu na podstawie złożonych projektów i przedkładanie wraz z rekomendacją do zatwierdzenia organowi zarządzającemu ruchem;
- Wdrażanie organizacji ruchu przygotowanych we własnym zakresie i zatwierdzonych przez organ zarządzający ruchem;
- Przechowywanie projektów organizacji ruchu i prowadzenie ich ewidencji dla potrzeb zarządcy drogi;
- Opiniowanie geometrii drogi w projektach budowlanych jako zarządca drogi i przekazywanie opinii organowi zarządzającemu ruchem;
- Wspieranie działania zarządcy ruchu dot. kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu;
- Współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z organem zarządzającym ruchem, zarządami dróg i kolei, Policją oraz innymi jednostkami. Organizowanie prac i prowadzenie Komisji Bezpieczeństwa Ruchu;
- Przyjmowanie i opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie zawodów sportowych, rajdów, wyścigów, przewozów osób kolejką turystyczną i innych imprez, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny oraz przekazywanie opinii wraz z dokumentacją do organu zarządzającego ruchem;
- Podejmowanie działań w zakresie wprowadzania oznakowania pionowego, poziomego, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
- Gromadzenie informacje o ruchu i jego skutkach;
- Organizacja parkowania pojazdów samochodowych na drogach publicznych i wewnętrznych pozostających w administracji Zarządu, pobieranie, kontrola i egzekucja opłat za parkowanie na tych drogach;
- Organizacji, utrzymania i ochrony systemu informacji miejskiej;
- Budowy i utrzymania oświetlenia ulic i drogowych obiektów inżynierskich oraz na podstawie odrębnych decyzji Prezydenta Miasta Poznania iluminacji obiektów i terenów poza pasem drogowym;
- Utrzymania kanalizacji deszczowej w pasie drogowym oraz kolektorów deszczowych poza tym pasem, pozostających na stanie majątkowym Zarządu;
- Działalności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków w postaci wód opadowych i roztopowych;
- Utrzymania istniejącego przed dniem 3 września 2013 r. oświetlenia znajdującego się na drogach, placach oraz ulicach ogólnodostępnych niezarządzanych przez Zarząd Dróg Miejskich, będących w zarządzie spółdzielni mieszkaniowych oraz innych podmiotów niebędących jednostkami miejskimi;
- Pokrywania kosztów energii elektrycznej niezbędnej do oświetlenia terenów opisanych w punkcie 5.
- Realizacja zadań określonych w art. 98 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, a w szczególności uzgadnianie wysokości i wypłata odszkodowań za grunty wydzielone pod drogi publiczne w wyniku podziału dokonanego na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego, które przeszły z mocy prawa na własność gminy oraz Skarbu Państwa w związku z zatwierdzeniem projektu podziału oraz ujawnieniem w księdze wieczystej odpowiednio praw Miasta Poznania lub Skarbu Państwa do tych gruntów;
- Wykonywanie czynności określonych w art. 284 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, w zakresie ustalania wysokości i wnoszenia opłat za korzystanie ze środowiska: za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z powierzchni zanieczyszczonych do środowiska;
- Prowadzenie spraw związanych z usuwaniem pojazdów z dróg, ich przechowywaniem w sytuacjach określonych w art. 50a i 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, z wyłączeniem czynności, których prowadzenie ww. ustawa nakłada na Straż Miejską i Policję.
ZDM działa na podstawie przepisów prawa, a zwłaszcza na podstawie przepisów:
a) ustawy o samorządzie gminnym;
b) ustawy o drogach publicznych;
c) ustawy Prawo o ruchu drogowym;
d) ustawy o finansach publicznych;
e) ustawy o gospodarce nieruchomościami;
f) ustawy Prawo ochrony środowiska;
g) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
h) uchwały w sprawie zarządzania drogami w granicach administracyjnych miasta Poznania;
i) innych przepisów prawa miejscowego.
ILOŚĆ ULIC - 1936 | |
OBIEKTY INŻYNIERSKIE - 140 w tym: mosty: 21 wiadukty: 74 tunele: 5 przejścia podziemne: 38 kładki dla pieszych: 12 |
|
OŚWIETLENIE - 45 744 punktów świetlnych - 874 szafek oświetleniowych - roczny czas świecenia - 4 045 godzin |
|
KANALIZACJA DESZCZOWA - 604,1 km (stan na 30.06.2017) |
|
ZIELEŃ Zieleń objęta stałą pielęgnacją (posadzona w latach: 2003-2016) 18.757 szt. drzew 175.922 m2 krzewów, bylin, pnączy |
|
SYGNALIZACJE ŚWIETLNE - 320 sygnalizacje świetlne, w tym 282 podłączone do Centrum Sterowania Ruchem |
|
PARKINGI - 8633 miejsc parkingowych w SPP - 528 koperty dla osób niepełnosprawnych (w tym 298 w SPP) - 423 parkomaty |
|
ELEMENTY SIM - 475 tablic na 137 skrzyżowaniach z informacją kierująca dla kierowców - 61 znaków informacji turystycznej (przed najważniejszymi zabytkami Poznania) - 46 słupów informacji kierujących dla pieszych - 22 tablic z informacją o mostach - 183 tabliczek z informacją o patronach lub nazwach ulic, placów - 4.593 tablic z nazwami ulic - informacja ulicowa wg standardów SIM - 6 paneli informacyjnych na trasie Traktu Królewsko - Cesarskiego - 114 ulic w Centrum M. Poznania z tabliczkami numerowymi - informacja numerowa |