|
Trwa budowa wiaduktu nad projektowanÄ
ulicÄ
Nowe Zawady
|
2009-01-07
|
Trwa budowa wiaduktu kolejowego nad projektowanÄ
ulicÄ
Nowe Zawady. Nowy wiadukt powstaje okoĹo sto metrĂłw na zachĂłd od istniejÄ
cego wiaduktu nad ulicÄ
Podwale. Na zlecenie ZDM prace wykonuje firma âBilfinger Berger Polskaâ. Obiekt skĹada siÄ z trzech niezaleĹźnych konstrukcji, dwuprzÄsĹowych, po jeden tor na konstrukcjÄ. Dwa tory naleĹźÄ
do magistrali E 20 Warszawa â Berlin, jeden tor prowadzi do elektrociepĹowni na Garbarach. Podczas prac budowlanych, ktĂłre rozpoczÄĹy siÄ na poczÄ
tku czerwca, zawsze czynny byĹ jeden tor magistrali E 20. PrzejezdnoĹÄ po nowym torze (nowej konstrukcji) nr 1 linii E 20 zapewniono 30 paĹşdziernika 2008 roku, gotowoĹÄ do odbioru toru bocznicowego zostaĹa osiÄ
gniÄta 31 grudnia 2008 roku, planowana przejezdnoĹÄ po torze nr 2 linii E 20 zostaĹa zaplanowana na 15 lutego 2009 roku. W tym dniu, po przeprowadzeniu prĂłb, po wiadukcie bÄdÄ
mogĹy poruszaÄ siÄ skĹady kolejowe z peĹnym obciÄ
Ĺźeniem i bez ograniczeĹ prÄdkoĹci.
ZakoĹczenie wszystkich prac zwiÄ
zanych z budowÄ
wiaduktu zostaĹo zaplanowane na dzieĹ 30 kwietnia 2009 roku.
Budowa obiektu zostaĹa przyspieszona z uwagi na modernizacjÄ poznaĹskiego wÄzĹa kolejowego. Po zakoĹczeniu modernizacji nie byĹoby moĹźliwoĹci budowy wiaduktu przez kilka nastÄpnych lat. Co za tym idzie niemoĹźliwe byĹoby dokoĹczenie budowy ulicy Nowe Zawady. Inwestycja PKP byĹa bowiem wspĂłĹfinansowana przez UniÄ EuropejskÄ
a takie projekty objÄte sÄ
nawet kilkuletniÄ
âochronÄ
â.
CiekawostkÄ
jest to, Ĺźe konstrukcje przÄseĹ, kaĹźda o wadze ok. 800 ton, zostaĹy wykonane poza miejscem ostatecznego usytuowania i zostaĹy poprzecznie wsuniÄte nad ĹoĹźyska konstrukcji a nastÄpnie opuszczone. Skrajnia pionowa pod wiaduktem wynosi 4,75 metra a ĹÄ
czna iloĹÄ wykopĂłw wyniosĹa do tej pory 2, 5 tys. metrĂłw szeĹciennych.
Podczas budowy wiaduktu kwestiÄ
szczegĂłlnie istotnÄ
jest zapewnienie bezpieczeĹstwa zarĂłwno dla przejeĹźdĹźajÄ
cych pociÄ
gĂłw â stÄ
d ograniczenie prÄdkoĹci do 20 km/h jak i dla robotnikĂłw, ktĂłrzy pracujÄ
w gĹÄbokim na 12 metrĂłw wykopie uĹźywajÄ
c ciÄĹźkiego sprzÄtu budowlanego, zwĹaszcza, Ĺźe wykop rozpoczyna siÄ w odlegĹoĹci 1, 5 metra od gĹĂłwki szyny kolejowej.
Budowa wiaduktu nad projektowanÄ
ulicÄ
Nowe Zawady jest ĹciĹle zwiÄ
zana z dokoĹczeniem II ramy komunikacyjnej i dokoĹczeniem budowy ulicy Nowe Zawady, przedĹuĹźeniem trasy tramwajowej z Zawad do stacji PKP PoznaĹ- WschĂłd. Wpisuje siÄ rĂłwnieĹź w plany Aquanetu budowy prawobrzeĹźnego kolektora Ĺciekowego o przekroju 2,5 metra. Pod âstarymâ wiaduktem nie moĹźna poprowadziÄ planowanej ulicy Nowe Zawady â dwujezdniowej z pasem rozdziaĹu, po trzy pasy ruchu kaĹźda jezdnia. Pod obecnie istniejÄ
cym wiaduktem bÄdÄ
mogĹy poruszaÄ siÄ wyĹÄ
cznie tramwaje.