- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
ZIMOWE UTRZYMANIE ULIC MIASTA POZNANIA W SEZONIE 2006/2007
2007-02-08
Zimowe utrzymanie ulic miasta to zespóŠdziaĹaĹ majÄ
cych na celu zabezpieczenie ich przed ĹliskoĹciÄ
zimowÄ
, likwidowanie ĹliskoĹci i odĹnieĹźanie jezdni. Zimowy system utrzymania ulic miasta Poznania wprowadza podziaĹ jezdni na: - sieÄ jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym, - sieÄ jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym, - sieÄ jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym. <b>SieÄ strategiczna</b>Do sieci jezdni o znaczeniu strategicznym, o ĹÄ
cznej dĹugoĹci 324 km zakwalifikowano: - drogi krajowe i wojewĂłdzkie przebiegajÄ
ce przez PoznaĹ; - ulice stanowiÄ
ce ramy komunikacyjne miasta; - ulice ĹÄ
czÄ
ce osiedla mieszkaniowe z centrum miasta; - ulice dojazdowe do szpitali; - niektĂłre inne ulice o bardzo duĹźym natÄĹźeniu ruchu koĹowego.Utrzymanie przejezdnoĹci sieci strategicznej wymaga stosowania zabiegĂłw profilaktycznych, tj. dziaĹaĹ hamujÄ
cych tworzenie siÄ ĹliskoĹci zimowej w momencie opadu Ĺniegu, marznÄ
cego deszczu bÄ
dĹş wystÄpowania goĹoledzi. ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich wyposaĹźyĹ wykonawcĂłw, ĹwiadczÄ
cych usĹugi w zakresie zimowego utrzymania drĂłg w system komputerowy sprzÄĹźony z piÄcioma stacjami pogodowymi, ulokowanymi w newralgicznych punktach miasta (w tym na wiaduktach). Na podstawie staĹego pomiaru parametrĂłw stanu pogody program komputerowy okreĹla stopieĹ zagroĹźenia. Wykonawcy zobowiÄ
zani sÄ
do prowadzenia staĹego monitoringu stanu nawierzchni, w szczegĂłlnoĹci odcinkĂłw zagroĹźonych tzw. ĹliskoĹciÄ
lokalnÄ
i do niezwĹocznego podejmowania dziaĹaĹ w sytuacji zagroĹźenia. W momencie wystÄ
pienia opadu wykonawcy zobowiÄ
zani sÄ
do natychmiastowego wysĹania do akcji posypywarek. Pierwsze odpĹuĹźenie jezdni oraz posypanie niezbÄdnÄ
dawkÄ
soli zroszonej (bÄ
dĹş mieszankÄ
piaskowo-solnÄ
4:1 w przypadku temperatury powietrza poniĹźej â 7 stopni C) musi nastÄ
piÄ w ciÄ
gu 1,5 godziny liczÄ
c od momentu wystÄ
pienia zjawiska. W przypadku ciÄ
gĹego opadu odpĹuĹźanie i posypywanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ
uniemoĹźliwiajÄ
cÄ
tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. Jezdnie muszÄ
byÄ posypywane na caĹej szerokoĹci. CaĹkowite usuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej oraz bĹota poĹniegowego z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ
gu 4 godzin liczÄ
c od chwili ustania opadu. <b>SieÄ podstawowa</b>Do sieci podstawowej o ĹÄ
cznej dĹugoĹci 241 km jezdni zakwalifikowano: - pozostaĹe ulice publicznej komunikacji autobusowej, - pozostaĹe trasy wylotowe z miasta, - ulice dojazdowe do instytucji publicznych,- ulice posiadajÄ
ce kategoriÄ drogi powiatowej.ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich pragnie aby standard utrzymania zimowego sieci podstawowej byĹ coraz bardziej przyjazny Ĺrodowisku. W trosce o ochronÄ Ĺrodowiska na ukĹadzie podstawowym ograniczono uĹźycie ĹrodkĂłw chemicznych. Pierwsze odpĹuĹźenie jednego pasa ruch w kaĹźdÄ
stronÄ oraz posypanie niezbÄdnÄ
dawkÄ
ĹrodkĂłw chemicznych i uszorstniajÄ
cych musi nastÄ
piÄ w czasie do 3,5 godziny, liczÄ
c od momentu wystÄ
pienia zjawiska. W przypadku ciÄ
gĹego opadu Ĺniegu posypywanie i odpĹuĹźanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ
uniemoĹźliwiajÄ
cÄ
tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. UsuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ
gu 4 godzin, a bĹota poĹniegowego w ciÄ
gu 8 godzin, liczÄ
c od chwili ustania opadu. <b>SieÄ lokalna</b>Do sieci lokalnej zakwalifikowano 279 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadajÄ
cych kategoriÄ drogi gminnej, uwzglÄdniajÄ
c w wyborze w duĹźej czÄĹci postulaty rad osiedli. Z uwagi na ochronÄ przyrody ulice te posypywane bÄdÄ
przede wszystkim piaskiem, a posypywanie mieszankÄ
piaskowo-solnÄ
dopuszczone jest wyĹÄ
cznie w przypadku wystÄ
pienia zjawiska deszczu marznÄ
cego. Wykonawcy zobowiÄ
zani sÄ
do odpĹuĹźenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciÄ
gu 5 godzin, liczÄ
c od momentu wydania polecenia przez uprawnionego pracownika ZDM. OdĹnieĹźanie i posypywanie rĂłwnieĹź musi byÄ sukcesywnie ponawiane aĹź do ustania opadu.W bieĹźÄ
cym sezonie wymagania realizacyjne, obejmujÄ
min. zwiÄkszenie minimalnego zapasu ĹrodkĂłw chemicznych i uszorstniajÄ
cych do iloĹci zapewniajÄ
cej dziesiÄciokrotne posypanie wszystkich jezdni dawkÄ
podstawowÄ
, posiadanie satelitarnego systemu lokalizacji i kontroli pracy solarek i piaskarek, udzielanie niezwĹocznej pomocy jednostkom StraĹźy PoĹźarnej (lub innym jednostkom Zintegrowanego Systemu Ratownictwa) w zakresie usuwania z jezdni oblodzenia bÄ
dĹş innego rodzaju ĹliskoĹci, a takĹźe obowiÄ
zek zakupienia, rozmieszczenia i uzupeĹniania skrzyĹ na piasek.<b>PoznaĹskÄ
sieÄ drĂłg obsĹugujÄ
nastÄpujÄ
ce firmy:</b>1. Konsorcjum firm: âREMONDIS - Sanitech-PoznaĹâ i âSANIPORâ utrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonach: Nowe Miasto PoĹudnie, Grunwald, Wilda.2. ZakĹad SprzÄ
tania PlacĂłw i Ulicutrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonach: Nowe Miasto PĂłĹnoc, Stare Miasto Centrum, JeĹźyce.3. âALKOMâ, Firma Handlowo-UsĹugowautrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonie Stare Miasto PĂłĹnoc<b>KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje w okresie od 1 listopada 2006 roku do 31 marca 2007 roku caĹodobowo (w siedzibie ZDM, tel. 061 64-77-231).Kierowco pamiÄtaj!⢠w przypadku intensywnych opadĂłw dziaĹania sĹuĹźb drogowych majÄ
na celu jedynie Ĺagodzenie skutkĂłw zimy na drogach,⢠w warunkach zimowych naleĹźy zachowaÄ szczegĂłlnÄ
ostroĹźnoĹÄ, zwĹaszcza na mostach i wiaduktach,⢠uĹatwiaj przejazd pĹugom i piaskarkom,⢠nie wyprzedzaj pracujÄ
cego sprzÄtu do odĹnieĹźania,⢠prÄdkoĹÄ naleĹźy dostosowaÄ do panujÄ
cych warunków atmosferycznych,⢠zmieŠopony na zimowe</b>zobacz takşe: www.zdm.poznan.pl/news.php?site=view&id=440