ZIMOWE UTRZYMANIE ULIC MIASTA POZNANIA W SEZONIE 2006/2007
2007-02-08
Zimowe utrzymanie ulic miasta to zespół działań mających na celu zabezpieczenie ich przed śliskością zimową, likwidowanie śliskości i odśnieżanie jezdni.
Zimowy system utrzymania ulic miasta Poznania wprowadza podział jezdni na:
- sieć jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieć jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieć jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym.

Sieć strategiczna
Do sieci jezdni o znaczeniu strategicznym, o łącznej długości 324 km zakwalifikowano:
- drogi krajowe i wojewódzkie przebiegające przez Poznań;
- ulice stanowiące ramy komunikacyjne miasta;
- ulice łączące osiedla mieszkaniowe z centrum miasta;
- ulice dojazdowe do szpitali;
- niektóre inne ulice o bardzo dużym natężeniu ruchu kołowego.

Utrzymanie przejezdności sieci strategicznej wymaga stosowania zabiegów profilaktycznych, tj. działań hamujących tworzenie się śliskości zimowej w momencie opadu śniegu, marznącego deszczu bądź występowania gołoledzi. Zarząd Dróg Miejskich wyposażył wykonawców, świadczących usługi w zakresie zimowego utrzymania dróg w system komputerowy sprzężony z pięcioma stacjami pogodowymi, ulokowanymi w newralgicznych punktach miasta (w tym na wiaduktach). Na podstawie stałego pomiaru parametrów stanu pogody program komputerowy określa stopień zagrożenia. Wykonawcy zobowiązani są do prowadzenia stałego monitoringu stanu nawierzchni, w szczególności odcinków zagrożonych tzw. śliskością lokalną i do niezwłocznego podejmowania działań w sytuacji zagrożenia.
W momencie wystąpienia opadu wykonawcy zobowiązani są do natychmiastowego wysłania do akcji posypywarek. Pierwsze odpłużenie jezdni oraz posypanie niezbędną dawką soli zroszonej (bądź mieszanką piaskowo-solną 4:1 w przypadku temperatury powietrza poniżej – 7 stopni C) musi nastąpić w ciągu 1,5 godziny licząc od momentu wystąpienia zjawiska. W przypadku ciągłego opadu odpłużanie i posypywanie musi być ponawiane z częstotliwością uniemożliwiającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Jezdnie muszą być posypywane na całej szerokości. Całkowite usunięcie pokrywy śnieżnej oraz błota pośniegowego z 90% szerokości jezdni musi mieć miejsce w ciągu 4 godzin licząc od chwili ustania opadu.

Sieć podstawowa
Do sieci podstawowej o łącznej długości 241 km jezdni zakwalifikowano:
- pozostałe ulice publicznej komunikacji autobusowej,
- pozostałe trasy wylotowe z miasta,
- ulice dojazdowe do instytucji publicznych,
- ulice posiadające kategorię drogi powiatowej.

Zarząd Dróg Miejskich pragnie aby standard utrzymania zimowego sieci podstawowej był coraz bardziej przyjazny środowisku. W trosce o ochronę środowiska na układzie podstawowym ograniczono użycie środków chemicznych.
Pierwsze odpłużenie jednego pasa ruch w każdą stronę oraz posypanie niezbędną dawką środków chemicznych i uszorstniających musi nastąpić w czasie do 3,5 godziny, licząc od momentu wystąpienia zjawiska. W przypadku ciągłego opadu śniegu posypywanie i odpłużanie musi być ponawiane z częstotliwością uniemożliwiającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Usunięcie pokrywy śnieżnej z 90% szerokości jezdni musi mieć miejsce w ciągu 4 godzin, a błota pośniegowego w ciągu 8 godzin, licząc od chwili ustania opadu.

Sieć lokalna
Do sieci lokalnej zakwalifikowano 279 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadających kategorię drogi gminnej, uwzględniając w wyborze w dużej części postulaty rad osiedli.
Z uwagi na ochronę przyrody ulice te posypywane będą przede wszystkim piaskiem, a posypywanie mieszanką piaskowo-solną dopuszczone jest wyłącznie w przypadku wystąpienia zjawiska deszczu marznącego. Wykonawcy zobowiązani są do odpłużenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej
w ciągu 5 godzin, licząc od momentu wydania polecenia przez uprawnionego pracownika ZDM. Odśnieżanie i posypywanie również musi
być sukcesywnie ponawiane aż do ustania opadu.

W bieżącym sezonie wymagania realizacyjne, obejmują min. zwiększenie minimalnego zapasu środków chemicznych i uszorstniających do ilości zapewniającej dziesięciokrotne posypanie wszystkich jezdni dawką podstawową, posiadanie satelitarnego systemu lokalizacji i kontroli pracy solarek i piaskarek, udzielanie niezwłocznej pomocy jednostkom Straży Pożarnej (lub innym jednostkom Zintegrowanego Systemu Ratownictwa) w zakresie usuwania z jezdni oblodzenia bądź innego rodzaju śliskości, a także obowiązek zakupienia, rozmieszczenia i uzupełniania skrzyń na piasek.

Poznańską sieć dróg obsługują następujące firmy:
1. Konsorcjum firm: „REMONDIS - Sanitech-Poznań” i „SANIPOR”
utrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonach: Nowe Miasto Południe, Grunwald, Wilda.
2. Zakład Sprzątania Placów i Ulic
utrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonach: Nowe Miasto Północ, Stare Miasto Centrum, Jeżyce.
3. „ALKOM”, Firma Handlowo-Usługowa
utrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonie Stare Miasto Północ

Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje w okresie od 1 listopada 2006 roku do 31 marca 2007 roku całodobowo (w siedzibie ZDM, tel. 061 64-77-231).

Kierowco pamiętaj!
• w przypadku intensywnych opadów działania służb drogowych mają na celu jedynie łagodzenie skutków zimy na drogach,
• w warunkach zimowych należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza na mostach i wiaduktach,
• ułatwiaj przejazd pługom i piaskarkom,
• nie wyprzedzaj pracującego sprzętu do odśnieżania,
• prędkość należy dostosować do panujących warunków atmosferycznych,
• zmień opony na zimowe


zobacz takĹźe: www.zdm.poznan.pl/news.php?site=view&id=440