Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
System Informacji Miejskiej
Drogi publiczne
w administracji ZDM
Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM
Program budowy
dróg lokalnych
Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób
niepełnosprawnych
Zieleń przyuliczna
Współdziałanie
z mieszkańcami
Katalog Nawierzchni Chodników Poznania Etap I- Stare Miasto-Centrum
Utrudnienia w ruchu
projekty drogowe
Inżynieria Ruchu
Zieleń przyuliczna
sowa
ZKD
Ogródki gastronomiczne
Rowerem po Poznaniu
BIP
drukuj
26 kwietnia obchodziliśmy Dzień Drogowca. Wizyta dziennikarzy w Centrum Sterowania Ruchem
2009-04-29
Jak co roku obchodziliśmy Dzień Drogowca, z tej okazji zaprosiliśmy poznańskich dziennikarzy na spotkanie w Centrum Sterowana Ruchem. Przedstawiciele mediów zapoznali się z historią Centrum, jego wyposażeniem, zadaniami, planami rozwoju i … spróbowali swoich sił jako specjaliści do spraw sterowania ruchem. Dziennikarze dostali do dyspozycji laptopa i grę logiczną z symulacją ruchu ulicznego. Okazało się, że praca w charakterze inżyniera ruchu jest niezwykle trudnym i odpowiedzialnym zadaniem.

Centrum Sterowania Ruchem
Historia

Poznań jako pierwszy w Polsce zaczął wdrażać system komputerowego sterowania ruchem. Tradycje centralnego sterowania ruchem w Poznaniu sięgają roku 1983, kiedy to pod egidą Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej wdrożono na 22 skrzyżowaniach okalających śródmieście centralne sterownie ruchem z możliwością zmiany programów sterujących, na podstawie informacji o natężeniach ruchu z pętli detekcyjnych.
W 1996 roku Instytut Informatyki Politechniki Poznańskiej opracował „Studium projektowe systemu sterowania ruchem w Poznaniu”, który był podstawą do rozpoczęcia procedury przetargowej na dostawę systemu.
W 1996 roku wyłoniono dostawcę systemu, holenderską firmę Nederland Haarlem.
W grudniu 1996 roku zainstalowano sprzęt i oprogramowanie w siedzibie nowego centrum sterowania, mieszczącego się w budynku ZDM przy ulicy Góreckiej 15.
Pierwszy sterownik systemowy zainstalowano w marcu 1997 roku na skrzyżowaniu ulic Hetmańskiej – Reymonta. W 2002 roku w Centrum Sterowania zainstalowano system firmy MSR-Traffic, obejmujący 27 sterowników ruchu.

Centrum Sterowania dzisiaj
W Poznaniu funkcjonują 262 sygnalizacje świetlne, w tym do systemu sterowania ruchem podłączone są 203.
Łączność ze sterownikami ruchu realizowana jest kilkoma metodami: połączenia modemowe stałe, GSM, DSL: przez internet i liniami teletechnicznymi. Obecnie prowadzone są testy połączenia GPRS.
System wykrywania pojazdów oparty jest głównie na detekcji indukcyjnej, na 20 skrzyżowaniach zainstalowano 48 kamer wideodetekcji, do Centrum Sterowania transmitowany jest obraz z 36 kamer z 12 skrzyżowań. Na skrzyżowaniu Garbary – Estkowskiego zainstalowano 4 kamery monitoringu z transmisją obrazu.
Na 55 skrzyĹźowaniach zastosowano priorytety dla komunikacji zbiorowej, w tym na 3 skrzyĹźowaniach dla autobusĂłw.

Zadania Systemu Sterowania Ruchem
System dozorowany jest całodobowo przez dyspozytorów Centrum Operacyjnego Utrzymania i Ruchu (COUiR).
System umożliwia między innymi:
a) stałą kontrolę pracy sygnalizacji (np. wykrywanie awarii, usterek, dzięki czemu następuje natychmiastowa interwencja służb serwisowych),
b) bieżącą kontrolę sterowania (np. możliwość wprowadzania korekt w programie związanych ze zmianami natężenia ruchu drogowego),
c) możliwość zdalnego oddziaływania na pracę sygnalizacji (możliwość wprowadzania zmian w programach sterowania związanych z awariami, wypadkami)

Planowane kierunki rozwoju CSR:
1. Dynamiczne i taktyczne zarządzanie ruchem na poziomie arterii, podobszaru, obszaru i aglomeracji.
2. Predykcja stanów sieci (przewidywanie natężeń ruchu).
3. Realizacja zadań kryzysowych (obsługa: wypadków drogowych, katastrof, imprez
masowych).
4. Identyfikacja i realizacja priorytetów dla pojazdów komunikacji zbiorowej i służb interwencyjnych.
5. Automatyczne pobieranie opłat w płatnych strefach parkowania.
6. System informacji parkingowej.
7. System informacji pogodowej.
8. Informacja dla uĹźytkownikĂłw sieci o:
- nasyceniu ruchu z informacją o alternatywnych trasach przejazdu,
- wolnych miejscach parkingowych,
- utrudnieniach w ruchu,
9. Integracja z istniejącymi i planowanymi systemami zarządzania.


foto: 1,2 Pan Lech Gawełek kierownik CSR prezentuje dziennikarzom Centrum,
3 dziennikarz radia Eska Dominik Świtalski próbuje sterować ruchem ulicznym na skrzyżowaniu


© Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań, tel.: 616477200, fax.: 618201709, e-mail: zdm@zdm.poznan.pl