26 kwietnia obchodziliĹmy DzieĹ Drogowca. Wizyta dziennikarzy w Centrum Sterowania Ruchem | |
2009-04-29
|
Centrum Sterowania Ruchem
Historia
PoznaĹ jako pierwszy w Polsce zaczÄ Ĺ wdraĹźaÄ system komputerowego sterowania ruchem. Tradycje centralnego sterowania ruchem w Poznaniu siÄgajÄ roku 1983, kiedy to pod egidÄ Instytutu Informatyki Politechniki PoznaĹskiej wdroĹźono na 22 skrzyĹźowaniach okalajÄ cych ĹrĂłdmieĹcie centralne sterownie ruchem z moĹźliwoĹciÄ zmiany programĂłw sterujÄ cych, na podstawie informacji o natÄĹźeniach ruchu z pÄtli detekcyjnych.
W 1996 roku Instytut Informatyki Politechniki PoznaĹskiej opracowaĹ âStudium projektowe systemu sterowania ruchem w Poznaniuâ, ktĂłry byĹ podstawÄ do rozpoczÄcia procedury przetargowej na dostawÄ systemu.
W 1996 roku wyĹoniono dostawcÄ systemu, holenderskÄ firmÄ Nederland Haarlem.
W grudniu 1996 roku zainstalowano sprzÄt i oprogramowanie w siedzibie nowego centrum sterowania, mieszczÄ cego siÄ w budynku ZDM przy ulicy GĂłreckiej 15.
Pierwszy sterownik systemowy zainstalowano w marcu 1997 roku na skrzyĹźowaniu ulic HetmaĹskiej â Reymonta. W 2002 roku w Centrum Sterowania zainstalowano system firmy MSR-Traffic, obejmujÄ cy 27 sterownikĂłw ruchu.
Centrum Sterowania dzisiaj
W Poznaniu funkcjonujÄ 262 sygnalizacje Ĺwietlne, w tym do systemu sterowania ruchem podĹÄ czone sÄ 203.
ĹÄ cznoĹÄ ze sterownikami ruchu realizowana jest kilkoma metodami: poĹÄ czenia modemowe staĹe, GSM, DSL: przez internet i liniami teletechnicznymi. Obecnie prowadzone sÄ testy poĹÄ czenia GPRS.
System wykrywania pojazdĂłw oparty jest gĹĂłwnie na detekcji indukcyjnej, na 20 skrzyĹźowaniach zainstalowano 48 kamer wideodetekcji, do Centrum Sterowania transmitowany jest obraz z 36 kamer z 12 skrzyĹźowaĹ. Na skrzyĹźowaniu Garbary â Estkowskiego zainstalowano 4 kamery monitoringu z transmisjÄ obrazu.
Na 55 skrzyĹźowaniach zastosowano priorytety dla komunikacji zbiorowej, w tym na 3 skrzyĹźowaniach dla autobusĂłw.
Zadania Systemu Sterowania Ruchem
System dozorowany jest caĹodobowo przez dyspozytorĂłw Centrum Operacyjnego Utrzymania i Ruchu (COUiR).
System umoĹźliwia miÄdzy innymi:
a) staĹÄ kontrolÄ pracy sygnalizacji (np. wykrywanie awarii, usterek, dziÄki czemu nastÄpuje natychmiastowa interwencja sĹuĹźb serwisowych),
b) bieĹźÄ cÄ kontrolÄ sterowania (np. moĹźliwoĹÄ wprowadzania korekt w programie zwiÄ zanych ze zmianami natÄĹźenia ruchu drogowego),
c) moĹźliwoĹÄ zdalnego oddziaĹywania na pracÄ sygnalizacji (moĹźliwoĹÄ wprowadzania zmian w programach sterowania zwiÄ zanych z awariami, wypadkami)
Planowane kierunki rozwoju CSR:
1. Dynamiczne i taktyczne zarzÄ dzanie ruchem na poziomie arterii, podobszaru, obszaru i aglomeracji.
2. Predykcja stanĂłw sieci (przewidywanie natÄĹźeĹ ruchu).
3. Realizacja zadaĹ kryzysowych (obsĹuga: wypadkĂłw drogowych, katastrof, imprez
masowych).
4. Identyfikacja i realizacja priorytetĂłw dla pojazdĂłw komunikacji zbiorowej i sĹuĹźb interwencyjnych.
5. Automatyczne pobieranie opĹat w pĹatnych strefach parkowania.
6. System informacji parkingowej.
7. System informacji pogodowej.
8. Informacja dla uĹźytkownikĂłw sieci o:
- nasyceniu ruchu z informacjÄ o alternatywnych trasach przejazdu,
- wolnych miejscach parkingowych,
- utrudnieniach w ruchu,
9. Integracja z istniejÄ cymi i planowanymi systemami zarzÄ dzania.
foto: 1,2 Pan Lech GaweĹek kierownik CSR prezentuje dziennikarzom Centrum,
3 dziennikarz radia Eska Dominik Ĺwitalski prĂłbuje sterowaÄ ruchem ulicznym na skrzyĹźowaniu