Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
System Informacji Miejskiej
Drogi publiczne
w administracji ZDM
Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM
Program budowy
dróg lokalnych
Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób
niepełnosprawnych
Zieleń przyuliczna
Współdziałanie
z mieszkańcami
Katalog Nawierzchni Chodników Poznania Etap I- Stare Miasto-Centrum
Utrudnienia w ruchu
projekty drogowe
Inżynieria Ruchu
Zieleń przyuliczna
sowa
ZKD
Ogródki gastronomiczne
Rowerem po Poznaniu
BIP
drukuj
Strzałki warunkowe w świetle przepisów
2009-04-01
Zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i pieszych kosztem dłuższego czekania na skrzyżowaniach – takie były skutki zmiany przepisów o stosowaniu sygnału dopuszczającego skręcanie w kierunku wskazanym strzałką, czyli tzw. warunkowych, czy też zielonych strzałek.

Kierowcy narzekali, że gorzej się jeździło po mieście, bo nie mogli się doczekać zielonej strzałki. Sytuacja ta wynikała z przepisów, które weszły w życie w lipcu 2003 roku. Ukazało się wówczas rozporządzenie ministra infrastruktury. Jeden z załączników poświęcony był stosowaniu sygnałów świetlnych, w tym strzałek warunkowych.
Przepisy miały obowiązywać do końca 2008 roku. Ustawodawca dał ten czas zarządom dróg na dostosowanie istniejących sygnalizacji do nowych przepisów oraz zakazał montowania strzałek warunkowych na nowych sygnalizatorach.
Miasta w Polsce zaczęły stosować przepisy „z automatu”, co krytykowali kierowcy oraz media, zwłaszcza w dużych aglomeracjach miejskich.
Poznań, jako jedno z nielicznych miast w kraju, do stosowania nowych przepisów podszedł z dystansem i nadzieją na rychłą ich zmianę. Dzięki temu w Poznaniu, w przeciwieństwie do innych miast, strzałki warunkowe nie były masowo likwidowane.

W marcu 2008 roku, z dużą radością, przyjęliśmy wiadomość o zmianie przepisów. Strzałki warunkowe, rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 28 marca 2008 r., ponownie zostały dopuszczone do stosowania w kolizji z innymi strumieniami ruchu. Jednak rozporządzenie nie zezwala na stosowanie tego rozwiązania „z automatu”, zawsze i wszędzie , lecz - cytując rozporządzenie - „ (…) pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i pojazdom, dla których wyświetlany jest w tym czasie sygnał zielony”. Dlatego każde skrzyżowane, a właściwie każda strzałka musi być rozpatrzona z osobna.

W chwili obecnej w Poznaniu strzałki warunkowe działają na 141 skrzyżowaniach, z czego na 106 skrzyżowaniach działają one według nowych przepisów. Na 44 skrzyżowaniach strzałki wyświetlane są bezkolizyjnie w stosunku do innych uczestników ruchu.Ta grupa sygnalizacji znajduje się na etapie weryfikacji: czy istnieje potrzeba rezygnacji z bezkolizyjności (dającej wysoki stopień bezpieczeństwa) na rzecz przepustowości skrzyżowania.
Po wnikliwych analizach, przeprowadzonych indywidualnie dla każdego skrzyżowania, ZDM zaczął zastępować strzałki warunkowe „kolizyjne”, między innymi na Piłsudskiego/Inflancka, Piłsudskiego/Śremska. Wytypowaliśmy też kolejne skrzyżowania, między innymi: Hetmańska/Głogowska św.Marcin/Kościuszki, Głogowska/Dworzec Zachodni, Grunwaldzka/Jugosłowiańska,Grunwaldzka/Palacza, Grunwaldzka/Cmentarna, Inflancka/Pawia, Obornicka/Krupińskiego, Mostowa/Kazimierza Wielkiego, arcybiskupa Dymka/Folwarczna, Słowiańska/Gronowa, Słowiańska/Zagonowa, Polska/Nowina, Garbary/Grochowe Łąki, Dolna Wilda/Chłapowskiego. Prace zakończą się do końca kwietnia tego roku.

W 113 sygnalizacjach w ogóle nie będą instalowane strzałki warunkowe, ponieważ są to sygnalizacje na przejściach dla pieszych poza skrzyżowaniami lub sygnalizacje na skrzyżowaniach, gdzie organizacja ruchu nie zezwala na to, na przykład przy ruchu sterowanym za pomocą sygnalizatorów kierunkowych.

Dodatkowo, ZDM instaluje sygnalizatory emitujące sygnał w postaci pulsującej, żółtej sylwetki pieszego, ostrzegające kierowców skręcających, że na przejściu mogą znajdować się piesi. Do tej pory takie sygnalizatory ostrzegawcze zainstalowano między innymi na rondach Rataje i Śródka a w planach są następne, na przykład na rondzie Solidarności. Dzięki sygnalizatorom ostrzegawczym kierowca jest informowany o możliwości pojawienia się pieszego.

Jednocześnie ustawodawca nakazał likwidację strzałek warunkowych w miejscach, gdzie ruch sterowany strzałką w prawo odbywa się kolizyjnie z dwóch pasów kierunkowych. ZDM po analizie sytuacji ruchowej, między innymi natężenia ruchu, zlikwidował strzałki warunkowe na skrzyżowaniach Lechicka/Serbska, Garbary/Strzelecka, Ściegiennego/Arciszewskiego, Głogowska/Ściegiennego. Natomiast na skrzyżowaniu alei Niepodległości i Solnej zmienił organizację ruchu: jeden z pasów ruchu, przeznaczony dotąd do jazdy na wprost i w prawo, w ulicę Solną, został skierowany tylko do obsługi kierunku na wprost, dalej w aleję Niepodległości. Nadal więc może funkcjonować w tym miejscu, zgodnie z przepisami, strzałka warunkowa.

Przypominamy kierowcom, że zgodnie z ustawą „Prawo o ruchu drogowym”, zapalona strzałka warunkowa zezwala na ruch w najbliższą drogę na skrzyżowaniu, w kierunku wskazanym strzałką, po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem. Kierowca zobowiązany jest również do zachowania szczególnej ostrożności i przepuścić innych użytkowników drogi na skrzyżowaniu.





© Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań, tel.: 616477200, fax.: 618201709, e-mail: zdm@zdm.poznan.pl