Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
System Informacji Miejskiej
Drogi publiczne
w administracji ZDM
Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM
Program budowy
dróg lokalnych
Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób
niepełnosprawnych
Zieleń przyuliczna
Współdziałanie
z mieszkańcami
Katalog Nawierzchni Chodników Poznania Etap I- Stare Miasto-Centrum
Utrudnienia w ruchu
projekty drogowe
Inżynieria Ruchu
Zieleń przyuliczna
sowa
ZKD
Ogródki gastronomiczne
Rowerem po Poznaniu
BIP
drukuj
Układnie szyn na Winogradach
2009-02-24
We wrześniu 2008 roku rozpoczęła się przebudowa ulicy Winogrady. Wykonawcą inwestycji jest wyłonione w przetargu konsorcjum firm: TORPOL sp. z o.o. (lider konsorcjum), FEROCO SA, Podhorecki i Elmont – Kostrzyn Wlkp. sp. z o.o, które za kwotę 100597869,75 zł zmodernizuję ulicę.
Prace toczą się na całej długości ulicy: od ulicy Szelągowskiej do ulicy Armii Poznań. Modernizacja ulicy Winogrady rozpoczęła się jednocześnie na dwóch skrzyżowaniach: z ulicami Szelągowską i Armii Poznań. Ruch kołowy podczas prac budowlanych jest utrzymany tylko w kierunku ulicy Armii Poznań i centrum Poznania. Do tej pory zakończyła się budowa kanału sanitarnego wraz z przyłączami od ul. Armii Poznań do ul. Warzywnej i od Szelągowskiej do Przełajowej. Wykonana została kanalizacja deszczowa od ulicy Armii Poznań do Oziminy i od Szelągowskiej do Gromadzkiej, a wkrótce ruszą prace na odcinku od ul. Owsianej do Pasieki. Ustawione zostały nowe słupy oświetleniowe i ułożone okablowanie pod sygnalizacje świetlne. Obecnie od ulicy Armii Poznań na odcinku ok. 40 metrów trwają prace torowe polegające na układaniu i montażu szyn.
Po zakończeniu prac na ulicy Winogrady torowisko będzie usytuowane na środku ulicy, zatopione na przemian w asfalcie, albo w trawiastym dywaniku. Do dyspozycji kierowców będą dwie jednokierunkowe jezdnie wyłożone tzw. cichą nawierzchnią. To nie jedyne zmiany w organizacji ruchu mające na celu znaczną poprawę komfortu życia mieszkańców i bezpieczeństwa użytkowników drogi. W celu poprawy bezpieczeństwa pasażerów MPK przy przystankach powstaną wysepki łączące się bezpośrednio z chodnikiem. Wysepki zostaną oddzielone od krawędzi jezdni wysokim krawężnikiem. Samochody będą więc musiały omijać je i przejeżdżać przez torowisko po odjeździe tramwaju, o czym kierowców będą informować sygnalizacje świetlne usytuowane przed przystankami tramwajowymi. Wpływ na poprawę bezpieczeństwa będą również mieć sygnalizacje świetlne na wlotach głównych ulic poprzecznych. Sygnalizacje świetlne powstaną między innymi na skrzyżowaniach z ulicami Murawa, Za Cytadelą, Zagonową, Gronową.
W ramach przebudowy ulicy Winogrady wymieniona zostanie cała infrastruktura, która znajduje się w pasie rozdziału. Dotyczy to nie tylko wymiany torów, sieci trakcyjnej, chodnika. Firma „Aquanet” wymieni kanał sanitarny i wodociąg, natomiast na zlecenie firmy Aquanet ZDM wybuduje kanał deszczowy. Wymienione zostaną również inne media. Powstanie także nowe oświetlenie, zostanie założona zieleń, zostaną zainstalowane ekrany akustyczne. Rowerzyści zyskają sprawne połączenie z centrum miasta. Na ulicy Winogrady powstanie tzw. pas techniczny o szerokości ok. metra, wydzielonym specjalnie dla cyklistów. W rejonie przystanków tramwajowych ruch rowerowy zostanie oddzielony od ruchu pieszych i prowadzić będzie za wiatami przystankowymi.
Termin zakończenia prac budowlanych został wyznaczony na dzień 30 listopada 2009 roku.

foto: montaĹź szyn tramwajowych, wizualizacja ulicy Winogrady po przebudowie
© Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań, tel.: 616477200, fax.: 618201709, e-mail: zdm@zdm.poznan.pl