Zimowe utrzymanie ulic w sezonie 2008/2009 | |
2009-01-19
|
- sieÄ jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym.
IstotÄ podziaĹu jest dostosowanie systemu do uwarunkowaĹ wynikajÄ cych z:
- wielkoĹci potencjaĹu sprzÄtowego jaki zadeklarowaĹy firmy mogÄ ce wykonywaÄ zadanie,
- wymagaĹ okreĹlonych przepisami z zakresu ochrony Ĺrodowiska,
- moĹźliwoĹci finansowych budĹźetu Miasta,
- natÄĹźenia ruchu koĹowego na poszczegĂłlnych ulicach,
- priorytetu dla publicznej komunikacji autobusowej.
Zróşnicowanie standardu i technologii wykonania dla poszczególnych sieci wynika
z odmiennych wymagaĹ, jakie postawiono wykonawcom.
SieÄ strategiczna
Do sieci strategicznej zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ ce ulice:
- wszystkie drogi krajowe i wojewĂłdzkie przebiegajÄ ce przez PoznaĹ,
- ulice stanowiÄ ce ramy komunikacyjne miasta,
- ulice ĹÄ czÄ ce osiedla mieszkaniowe z centrum miasta,
- ulice dojazdowe do szpitali,
- niektĂłre inne ulice o bardzo duĹźym natÄĹźeniu ruchu koĹowego.
Zakorkowanie sieci strategicznej skutkuje paraliĹźem komunikacyjnym caĹego miasta. Z powodu duĹźego natÄĹźenia ruchu na ulicach tej sieci w ciÄ gu caĹego dnia, reagowanie na zjawiska zimowe dopiero po ich wystÄ pieniu skutkuje zablokowaniem ruchu na poszczegĂłlnych ciÄ gach komunikacyjnych, a w konsekwencji sparaliĹźowaniem caĹego ruchu koĹowego. Dla utrzymania przejezdnoĹci sieci strategicznej konieczne jest stosowanie zabiegĂłw profilaktycznych, tj. dziaĹaĹ hamujÄ cych tworzenie siÄ ĹliskoĹci zimowej w momencie opadu Ĺniegu, marznÄ cego deszczu bÄ dĹş wystÄpowania goĹoledzi. Posypywanie jezdni solÄ zroszonÄ przed wystÄ pieniem zjawiska ma na celu zapobieĹźenie skutkom zjawiska (w przypadku goĹoledzi) bÄ dĹş przesuniÄcie w czasie ĹliskoĹci zimowej o czas niezbÄdny na dojazd posypywarek, z uwzglÄdnieniem spowolnionego ruchu w trakcie opadu (w przypadku opadu Ĺniegu bÄ dĹş marznÄ cego deszczu). SkutecznoĹÄ posypywania zapobiegawczego jest zaleĹźna od intensywnoĹci opadu i nie zawsze przynosi zadowalajÄ cy efekt. Nie jest bowiem moĹźliwe ze wzglÄdĂłw technologicznych stosowanie duĹźych dawek soli w przypadku posypywania jeszcze suchej nawierzchni, gdyĹź nadmiar soli i tak jest âzdmuchiwanyâ na pobocze siĹÄ pÄdu jadÄ cych samochodĂłw.
Dla dziaĹaĹ zapobiegawczych firmy ĹwiadczÄ ce usĹugÄ (wykonawcy) wyposaĹźeni zostali przez ZDM w system komputerowy sprzÄĹźony z piÄcioma stacjami pogodowymi ulokowanymi w newralgicznych punktach miasta, miÄdzy innymi na wiaduktach. Na podstawie staĹego pomiaru parametrĂłw stanu pogody program komputerowy okreĹla stopieĹ zagroĹźenia.
Umowy z wykonawcami szczegĂłĹowo opisujÄ , w przypadku jakich stanĂłw pogody oraz w przypadku jakich prognoz krĂłtkoterminowych z Biura Prognoz IMiGW posypywarki muszÄ przystÄ piÄ do zapobiegawczego posypywania.
W momencie wystÄ pienia opadu wykonawcy zobowiÄ zani sÄ do natychmiastowego wysĹania do akcji posypywarek w iloĹci zadeklarowanej w umowach. Pierwsze odpĹuĹźenie jezdni oraz posypanie niezbÄdnÄ dawkÄ soli zroszonej (bÄ dĹş mieszankÄ piaskowo-solnÄ w przypadku temperatury powietrza poniĹźej -7°C) musi nastÄ piÄ w ciÄ gu 1,5 godziny, liczÄ c od momentu wystÄ pienia zjawiska. W przypadku ciÄ gĹego opadu odpĹuĹźanie i posypywanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ uniemoĹźliwiajÄ cÄ tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. Jezdnie muszÄ byÄ posypywane na caĹej szerokoĹci. CaĹkowite usuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej oraz bĹota poĹniegowego z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ gu 4 godzin, liczÄ c od chwili ustania opadu.
Ww. standard obejmuje 282,7 km jezdni, aĹź 70% wyjazdĂłw pĹugosolarek stanowiÄ wyjazdy profilaktyczne, toteĹź iloĹÄ wysypywanej w ciÄ gu zimy soli jest znacznie wiÄksza, niĹź na pozostaĹych sieciach drĂłg , jednak standard ten jest niezbÄdny za utrzymania przejezdnoĹci ukĹadu komunikacyjnego miasta.
SieÄ podstawowa
Do sieci podstawowej o ĹÄ cznej dĹugoĹci 232,6 km jezdni zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ ce ulice:
- pozostaĹe ulice publicznej komunikacji autobusowej,
- pozostaĹe trasy wylotowe z miasta,
- ulice dojazdowe do osiedli mieszkaniowych,
- ulice posiadajÄ ce kategoriÄ drogi powiatowej.
ZarĂłwno ze wzglÄdĂłw finansowych, jak rĂłwnieĹź z uwagi na ochronÄ Ĺrodowiska, standard utrzymania zimowego sieci podstawowej jest niĹźszy, gdyĹź wprowadzono zaĹoĹźenie, Ĺźe w wiÄkszym stopniu, niĹź ma to miejsce na sieci strategicznej, Ĺnieg bÄdzie odpĹuĹźany z jezdni, dziÄki czemu stosowane dawki ĹrodkĂłw chemicznych bÄdÄ mniejsze. RĂłwnieĹź czas podjÄcia dziaĹaĹ zostaĹ wydĹuĹźony, aĹźeby umoĹźliwiÄ czÄĹciowe wykorzystanie tych samych posypywarek, ktĂłre obsĹugujÄ sieÄ strategicznÄ .
Pierwsze odpĹuĹźenie jednego pasa ruchu w kaĹźdÄ stronÄ oraz posypanie niezbÄdnÄ dawkÄ ĹrodkĂłw chemicznych i uszorstniajÄ cych musi nastÄ piÄ w czasie do 3,5 godziny, liczÄ c od momentu wystÄ pienia zjawiska. W przypadku ciÄ gĹego opadu Ĺniegu posypywanie i odpĹuĹźanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ uniemoĹźliwiajÄ cÄ tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. UsuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ gu 4 godzin, a bĹota poĹniegowego w ciÄ gu 8 godzin, liczÄ c od chwili ustania opadu.
SieÄ lokalna
Do sieci lokalnej zakwalifikowano 234 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadajÄ cych kategoriÄ drogi gminnej, uwzglÄdniajÄ c w wyborze w duĹźej czÄĹci postulaty rad osiedli.
Z uwagi na ochronÄ przyrody ulice te posypywane bÄdÄ przede wszystkim piaskiem. Zastosowanie wyĹÄ cznie piasku jest bardzo istotne, zwĹaszcza ze wzglÄdu na dramatycznie pogarszajÄ cy siÄ stan zdrowotny drzew przyulicznych. Wzmocnienia ochrony przyrody ze strony sĹuĹźb miejskich domaga siÄ rĂłwnieĹź wiele rad osiedli. Ponadto, na wniosek mieszkaĹcĂłw, wdroĹźona ma zostaÄ procedura, zakĹadajÄ ca, Ĺźe chodniki na ulicach osiedlowych majÄ byÄ odĹnieĹźane i posypywane w pierwszej kolejnoĹci, natomiast jezdnie posypywane bÄdÄ , w razie potrzeby, dopiero po zajeĹźdĹźeniu Ĺniegu bÄ dĹş wystÄ pieniu oblodzenia.
Posypywanie mieszankÄ piaskowo-solnÄ dopuszczone jest wyĹÄ cznie w przypadku wystÄ pienia zjawiska deszczu marznÄ cego. Wykonawcy zobowiÄ zani sÄ do odpĹuĹźenia
i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciÄ gu 5 godzin, liczÄ c od momentu wystÄ pienia zjawiska (opadu). OdĹnieĹźanie i posypywanie rĂłwnieĹź musi byÄ sukcesywnie ponawiane aĹź do ustania opadu.
W nadchodzÄ cym sezonie zimowym wprowadzono standardy, ktĂłre skutkowaÄ bÄdÄ ograniczeniem iloĹci ĹrodkĂłw chemicznych wysypywanych na ulice miasta Poznania, co moĹźe odczuwalnie wpĹynÄ Ä na czas usuwania ĹliskoĹci na jezdniach. SieÄ jezdni o najwyĹźszym standardzie, na ktĂłrej stosuje siÄ do dziaĹaĹ zapobiegawczych najwiÄksze iloĹci soli drogowej, zostaĹa skrĂłcona. PrzyczynÄ takich decyzji byĹ, zarĂłwno wzrost cen usĹug zwiÄ zanych z zimowym utrzymaniem drĂłg, jak rĂłwnieĹź wymogi dotyczÄ ce ochrony Ĺrodowiska. Nie ulega wÄ tpliwoĹci, Ĺźe jednÄ z gĹĂłwnych przyczyn obumierania fizjologicznego drzew przyulicznych jest sĂłl, przenikajÄ ca do gruntu. Minister Ĺrodowiska wydaĹ rozporzÄ dzenie, ktĂłre juĹź od ubiegĹego roku ograniczyĹo jednorazowÄ dawkÄ soli drogowej stosowanej do usuwania ĹliskoĹci â do max 30 g/m2.
PozostaĹe ulice Poznania, w tym drogi gruntowe, bÄdÄ odĹnieĹźane i posypywane interwencyjnie.
WyĹźej wymienione trzy sieci drĂłg obsĹugujÄ nastÄpujÄ ce firmy:
1.Konsorcjum firm
âREMONDIS-Sanitech-PoznaĹâ, SpĂłĹka z o.o.
61-483 PoznaĹ, ul. GĂłrecka 104
oraz
âSAN-EKOâ ZakĹad UsĹug Komunalnych
60-729 PoznaĹ, ul. Ĺukaszewicza 31A/1
2. ZakĹad SprzÄ tania PlacĂłw i Ulic
Mielczarek, SobaĹski, SpĂłĹka Jawna
60-476 PoznaĹ, ul. Jasielska 7
3.âALKOMâ, Firma Handlowo-UsĹugowa
mgr inĹź. Henryk Sienkiewicz
61-249 PoznaĹ, ul. Falista 6/1, ul. PĂłĹnocna 1
KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje caĹodobowo w okresie od 1 listopada 2008 roku do 31 marca 2009 roku (w siedzibie ZDM numer tel. 0-61 64-77-231).