Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
System Informacji Miejskiej
Drogi publiczne
w administracji ZDM
Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM
Program budowy
dróg lokalnych
Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób
niepełnosprawnych
Zieleń przyuliczna
Współdziałanie
z mieszkańcami
Katalog Nawierzchni Chodników Poznania Etap I- Stare Miasto-Centrum
Utrudnienia w ruchu
projekty drogowe
Inżynieria Ruchu
Zieleń przyuliczna
sowa
ZKD
Ogródki gastronomiczne
Rowerem po Poznaniu
BIP
drukuj
Zimowe utrzymanie ulic w sezonie 2008/2009
2009-01-19
Dla skonstruowania systemu zimowego utrzymania jezdni pogrupowano ulice miasta Poznania w trzy sieci:
- sieć jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieć jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieć jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym.

Istotą podziału jest dostosowanie systemu do uwarunkowań wynikających z:
- wielkości potencjału sprzętowego jaki zadeklarowały firmy mogące wykonywać zadanie,
- wymagań określonych przepisami z zakresu ochrony środowiska,
- możliwości finansowych budżetu Miasta,
- natężenia ruchu kołowego na poszczególnych ulicach,
- priorytetu dla publicznej komunikacji autobusowej.

Zróşnicowanie standardu i technologii wykonania dla poszczególnych sieci wynika
z odmiennych wymagań, jakie postawiono wykonawcom.

Sieć strategiczna
Do sieci strategicznej zakwalifikowane zostały następujące ulice:
- wszystkie drogi krajowe i wojewódzkie przebiegające przez Poznań,
- ulice stanowiące ramy komunikacyjne miasta,
- ulice łączące osiedla mieszkaniowe z centrum miasta,
- ulice dojazdowe do szpitali,
- niektóre inne ulice o bardzo dużym natężeniu ruchu kołowego.

Zakorkowanie sieci strategicznej skutkuje paraliżem komunikacyjnym całego miasta. Z powodu dużego natężenia ruchu na ulicach tej sieci w ciągu całego dnia, reagowanie na zjawiska zimowe dopiero po ich wystąpieniu skutkuje zablokowaniem ruchu na poszczególnych ciągach komunikacyjnych, a w konsekwencji sparaliżowaniem całego ruchu kołowego. Dla utrzymania przejezdności sieci strategicznej konieczne jest stosowanie zabiegów profilaktycznych, tj. działań hamujących tworzenie się śliskości zimowej w momencie opadu śniegu, marznącego deszczu bądź występowania gołoledzi. Posypywanie jezdni solą zroszoną przed wystąpieniem zjawiska ma na celu zapobieżenie skutkom zjawiska (w przypadku gołoledzi) bądź przesunięcie w czasie śliskości zimowej o czas niezbędny na dojazd posypywarek, z uwzględnieniem spowolnionego ruchu w trakcie opadu (w przypadku opadu śniegu bądź marznącego deszczu). Skuteczność posypywania zapobiegawczego jest zależna od intensywności opadu i nie zawsze przynosi zadowalający efekt. Nie jest bowiem możliwe ze względów technologicznych stosowanie dużych dawek soli w przypadku posypywania jeszcze suchej nawierzchni, gdyż nadmiar soli i tak jest „zdmuchiwany” na pobocze siłą pędu jadących samochodów.
Dla działań zapobiegawczych firmy świadczące usługę (wykonawcy) wyposażeni zostali przez ZDM w system komputerowy sprzężony z pięcioma stacjami pogodowymi ulokowanymi w newralgicznych punktach miasta, między innymi na wiaduktach. Na podstawie stałego pomiaru parametrów stanu pogody program komputerowy określa stopień zagrożenia.

Umowy z wykonawcami szczegółowo opisują, w przypadku jakich stanów pogody oraz w przypadku jakich prognoz krótkoterminowych z Biura Prognoz IMiGW posypywarki muszą przystąpić do zapobiegawczego posypywania.

W momencie wystąpienia opadu wykonawcy zobowiązani są do natychmiastowego wysłania do akcji posypywarek w ilości zadeklarowanej w umowach. Pierwsze odpłużenie jezdni oraz posypanie niezbędną dawką soli zroszonej (bądź mieszanką piaskowo-solną w przypadku temperatury powietrza poniżej -7°C) musi nastąpić w ciągu 1,5 godziny, licząc od momentu wystąpienia zjawiska. W przypadku ciągłego opadu odpłużanie i posypywanie musi być ponawiane z częstotliwością uniemożliwiającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Jezdnie muszą być posypywane na całej szerokości. Całkowite usunięcie pokrywy śnieżnej oraz błota pośniegowego z 90% szerokości jezdni musi mieć miejsce w ciągu 4 godzin, licząc od chwili ustania opadu.
Ww. standard obejmuje 282,7 km jezdni, aż 70% wyjazdów pługosolarek stanowią wyjazdy profilaktyczne, toteż ilość wysypywanej w ciągu zimy soli jest znacznie większa, niż na pozostałych sieciach dróg , jednak standard ten jest niezbędny za utrzymania przejezdności układu komunikacyjnego miasta.

Sieć podstawowa
Do sieci podstawowej o łącznej długości 232,6 km jezdni zakwalifikowane zostały następujące ulice:
- pozostałe ulice publicznej komunikacji autobusowej,
- pozostałe trasy wylotowe z miasta,
- ulice dojazdowe do osiedli mieszkaniowych,
- ulice posiadające kategorię drogi powiatowej.

Zarówno ze względów finansowych, jak również z uwagi na ochronę środowiska, standard utrzymania zimowego sieci podstawowej jest niższy, gdyż wprowadzono założenie, że w większym stopniu, niż ma to miejsce na sieci strategicznej, śnieg będzie odpłużany z jezdni, dzięki czemu stosowane dawki środków chemicznych będą mniejsze. Również czas podjęcia działań został wydłużony, ażeby umożliwić częściowe wykorzystanie tych samych posypywarek, które obsługują sieć strategiczną.
Pierwsze odpłużenie jednego pasa ruchu w każdą stronę oraz posypanie niezbędną dawką środków chemicznych i uszorstniających musi nastąpić w czasie do 3,5 godziny, licząc od momentu wystąpienia zjawiska. W przypadku ciągłego opadu śniegu posypywanie i odpłużanie musi być ponawiane z częstotliwością uniemożliwiającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Usunięcie pokrywy śnieżnej z 90% szerokości jezdni musi mieć miejsce w ciągu 4 godzin, a błota pośniegowego w ciągu 8 godzin, licząc od chwili ustania opadu.

Sieć lokalna
Do sieci lokalnej zakwalifikowano 234 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadających kategorię drogi gminnej, uwzględniając w wyborze w dużej części postulaty rad osiedli.
Z uwagi na ochronę przyrody ulice te posypywane będą przede wszystkim piaskiem. Zastosowanie wyłącznie piasku jest bardzo istotne, zwłaszcza ze względu na dramatycznie pogarszający się stan zdrowotny drzew przyulicznych. Wzmocnienia ochrony przyrody ze strony służb miejskich domaga się również wiele rad osiedli. Ponadto, na wniosek mieszkańców, wdrożona ma zostać procedura, zakładająca, że chodniki na ulicach osiedlowych mają być odśnieżane i posypywane w pierwszej kolejności, natomiast jezdnie posypywane będą, w razie potrzeby, dopiero po zajeżdżeniu śniegu bądź wystąpieniu oblodzenia.
Posypywanie mieszanką piaskowo-solną dopuszczone jest wyłącznie w przypadku wystąpienia zjawiska deszczu marznącego. Wykonawcy zobowiązani są do odpłużenia
i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciągu 5 godzin, licząc od momentu wystąpienia zjawiska (opadu). Odśnieżanie i posypywanie również musi być sukcesywnie ponawiane aż do ustania opadu.

W nadchodzącym sezonie zimowym wprowadzono standardy, które skutkować będą ograniczeniem ilości środków chemicznych wysypywanych na ulice miasta Poznania, co może odczuwalnie wpłynąć na czas usuwania śliskości na jezdniach. Sieć jezdni o najwyższym standardzie, na której stosuje się do działań zapobiegawczych największe ilości soli drogowej, została skrócona. Przyczyną takich decyzji był, zarówno wzrost cen usług związanych z zimowym utrzymaniem dróg, jak również wymogi dotyczące ochrony środowiska. Nie ulega wątpliwości, że jedną z głównych przyczyn obumierania fizjologicznego drzew przyulicznych jest sól, przenikająca do gruntu. Minister Środowiska wydał rozporządzenie, które już od ubiegłego roku ograniczyło jednorazową dawkę soli drogowej stosowanej do usuwania śliskości – do max 30 g/m2.

Pozostałe ulice Poznania, w tym drogi gruntowe, będą odśnieżane i posypywane interwencyjnie.

Wyżej wymienione trzy sieci dróg obsługują następujące firmy:

1.Konsorcjum firm
„REMONDIS-Sanitech-Poznań”, Spółka z o.o.
61-483 Poznań, ul. Górecka 104
oraz
„SAN-EKO” Zakład Usług Komunalnych
60-729 Poznań, ul. Łukaszewicza 31A/1

2. Zakład Sprzątania Placów i Ulic
Mielczarek, Sobański, Spółka Jawna
60-476 Poznań, ul. Jasielska 7

3.„ALKOM”, Firma Handlowo-Usługowa
mgr inĹź. Henryk Sienkiewicz
61-249 Poznań, ul. Falista 6/1, ul. Północna 1

Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje całodobowo w okresie od 1 listopada 2008 roku do 31 marca 2009 roku (w siedzibie ZDM numer tel. 0-61 64-77-231).
© Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań, tel.: 616477200, fax.: 618201709, e-mail: zdm@zdm.poznan.pl