Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
System Informacji Miejskiej
Drogi publiczne
w administracji ZDM
Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM
Program budowy
dróg lokalnych
Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób
niepełnosprawnych
Zieleń przyuliczna
Współdziałanie
z mieszkańcami
Katalog Nawierzchni Chodników Poznania Etap I- Stare Miasto-Centrum
Utrudnienia w ruchu
projekty drogowe
Inżynieria Ruchu
Zieleń przyuliczna
sowa
ZKD
Ogródki gastronomiczne
Rowerem po Poznaniu
BIP
drukuj
Rowerem po Poznaniu
2008-04-14
Na mecze piłkarskich Mistrzostw Europy na poznański stadion wygodnie można będzie dojechać rowerem. Zaczynają się inwestycje, dzięki którym znacznie wzrośnie długość dróg rowerowych w mieście. Obecnie mają one ponad 70 km.

Co roku w Poznaniu przybywa około 10 km dróg rowerowych. W tym roku ZDM planuje rozpocząć budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Bukowskiej, między al. Polską a ul. Przybyszewskiego. Wymaga to przebudowy całej północnej części ulicy, bowiem zostanie także zbudowany nowy chodnik, przebudowane będą przystanki autobusowe, a skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną zostaną przystosowane dla przejazdu rowerzystów. Całość zostanie zagospodarowana zielenią. Długość nowej trasy wyniesie około półtora kilometra, jednak najważniejsze jest to, że w najbliższych latach powstanie ciąg prowadzący ul. Bukowską od ul. Przybyszewskiego aż do granic miasta. Zacznie się bowiem rozbudowa tej ulicy za centrum King Cross, będzie ona zawierać także drogę rowerową.
Coraz dłuższe trasy
W ten sposób tworzy się spójny system dróg rowerowych. Już można jeździć przebudowaną aleją Polską, a planowany remont ul. Bułgarskiej uwzględni budowę trasy rowerowej. W ten sposób rowerzysta bezpiecznie dojedzie do ul. Grunwaldzkiej. Także ta ulica, na długości od ul. Szylinga do ul. Smoluchowskiego, będzie dostępna dla rowerzystów. Przewiduje to uchwalony przez Radę Miasta Program Rowerowy. Trasa zostanie potem przedłużona do Junikowa, ulica Grunwaldzka zostanie bowiem rozbudowana o drugą jezdnię i miejsce dla rowerzystów z łatwością uda się wygospodarować.
Drogi rowerowe w ulicach ul. Bukowskiej i ul. Grunwaldzkiej zepnie dodatkowo droga planowana w ul. Przybyszewskiego. W najbliższych latach zostanie ona przedłużona do ul. Hetmańskiej.
Oprócz dróg rowerowych planuje się także wykonanie w kilku miejscach miasta mniejszych i większych parkingów dla rowerów.
Kibic na rowerze
W ten sposób za kilka lat nic nie będzie stało na przeszkodzie, by wygodnie rowerem dojechać na miejski stadion. Planując te działania Zarząd Dróg Miejskich wzorował się na miastach niemieckich, organizujących mecze ostatnich piłkarskich Mistrzostw Świata. Gospodarze stwarzali zachęty dla kibiców, by na stadiony dojeżdżali właśnie rowerami. Powstały dobre ku temu warunki.
Nie tylko na Grunwaldzie nastąpi rozwój sieci dróg rowerowych. Wiele uda się zdziałać dzięki inicjatywie rad osiedlowych. Między innymi na Starołęce lokalny samorząd wystąpił o budowę drogi prowadzącej od pętli tramwajowej do granic miasta, głównie wzdłuż ul. Starołęckiej. To około 4 km drogi. Właśnie trwają prace projektowe. Realizacja uzależniona jest od środków finansowych.
Kilka rad osiedlowych wnioskuje też o drogę łączącą Al. Solidarności ze Strzeszynem przez ul. Witosa, Juraszów, Strzeszyńską. Umożliwiłoby to wygodny dojazd także do Strzeszynka. Koncepcja ten inwestycji jest opracowana, ogłoszony zostanie przetarg na projekt.
Rowerem szybciej
Za kilka tygodni zacznie się przebudowa ul. Winogrady. Choć miejsca jest tam mało, bo środkiem jezdni muszą prowadzić tory tramwajowe, udało się wygospodarować pasy, na skraju jezdni, dla rowerzystów. Nie będą w ten sposób blokować ruchu samochodom. Rowerzyści dojadą na miejsce szybciej niż pojazdy zmuszone zatrzymywać się przed wysepkami tramwajowymi. Trasa rowerowa pobiegnie drugą stroną wysepki, bezkolizyjnie.

© Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań, tel.: 616477200, fax.: 618201709, e-mail: zdm@zdm.poznan.pl