ZIMOWE UTRZYMANIE ULIC MIASTA POZNANIA W SEZONIE 2006/2007 | |
2006-11-28
|
Zimowy system utrzymania ulic miasta Poznania wprowadza podziaĹ jezdni na:
- sieÄ jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym.
SieÄ strategiczna
Do sieci jezdni o znaczeniu strategicznym, o ĹÄ cznej dĹugoĹci 324 km zakwalifikowano:
- drogi krajowe i wojewĂłdzkie przebiegajÄ ce przez PoznaĹ;
- ulice stanowiÄ ce ramy komunikacyjne miasta;
- ulice ĹÄ czÄ ce osiedla mieszkaniowe z centrum miasta;
- ulice dojazdowe do szpitali;
- niektĂłre inne ulice o bardzo duĹźym natÄĹźeniu ruchu koĹowego.
Utrzymanie przejezdnoĹci sieci strategicznej wymaga stosowania zabiegĂłw profilaktycznych, tj. dziaĹaĹ hamujÄ cych tworzenie siÄ ĹliskoĹci zimowej w momencie opadu Ĺniegu, marznÄ cego deszczu bÄ dĹş wystÄpowania goĹoledzi. ZarzÄ d DrĂłg Miejskich wyposaĹźyĹ wykonawcĂłw, ĹwiadczÄ cych usĹugi w zakresie zimowego utrzymania drĂłg w system komputerowy sprzÄĹźony z piÄcioma stacjami pogodowymi, ulokowanymi w newralgicznych punktach miasta (w tym na wiaduktach). Na podstawie staĹego pomiaru parametrĂłw stanu pogody program komputerowy okreĹla stopieĹ zagroĹźenia. Wykonawcy zobowiÄ zani sÄ do prowadzenia staĹego monitoringu stanu nawierzchni, w szczegĂłlnoĹci odcinkĂłw zagroĹźonych tzw. ĹliskoĹciÄ lokalnÄ i do niezwĹocznego podejmowania dziaĹaĹ w sytuacji zagroĹźenia.
W momencie wystÄ pienia opadu wykonawcy zobowiÄ zani sÄ do natychmiastowego wysĹania do akcji posypywarek. Pierwsze odpĹuĹźenie jezdni oraz posypanie niezbÄdnÄ dawkÄ soli zroszonej (bÄ dĹş mieszankÄ piaskowo-solnÄ 4:1 w przypadku temperatury powietrza poniĹźej â 7 stopni C) musi nastÄ piÄ w ciÄ gu 1,5 godziny liczÄ c od momentu wystÄ pienia zjawiska. W przypadku ciÄ gĹego opadu odpĹuĹźanie i posypywanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ uniemoĹźliwiajÄ cÄ tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. Jezdnie muszÄ byÄ posypywane na caĹej szerokoĹci. CaĹkowite usuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej oraz bĹota poĹniegowego z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ gu 4 godzin liczÄ c od chwili ustania opadu.
SieÄ podstawowa
Do sieci podstawowej o ĹÄ cznej dĹugoĹci 241 km jezdni zakwalifikowano:
- pozostaĹe ulice publicznej komunikacji autobusowej,
- pozostaĹe trasy wylotowe z miasta,
- ulice dojazdowe do instytucji publicznych,
- ulice posiadajÄ ce kategoriÄ drogi powiatowej.
ZarzÄ d DrĂłg Miejskich pragnie aby standard utrzymania zimowego sieci podstawowej byĹ coraz bardziej przyjazny Ĺrodowisku. W trosce o ochronÄ Ĺrodowiska na ukĹadzie podstawowym ograniczono uĹźycie ĹrodkĂłw chemicznych.
Pierwsze odpĹuĹźenie jednego pasa ruch w kaĹźdÄ stronÄ oraz posypanie niezbÄdnÄ dawkÄ ĹrodkĂłw chemicznych i uszorstniajÄ cych musi nastÄ piÄ w czasie do 3,5 godziny, liczÄ c od momentu wystÄ pienia zjawiska. W przypadku ciÄ gĹego opadu Ĺniegu posypywanie i odpĹuĹźanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ uniemoĹźliwiajÄ cÄ tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. UsuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ gu 4 godzin, a bĹota poĹniegowego w ciÄ gu 8 godzin, liczÄ c od chwili ustania opadu.
SieÄ lokalna
Do sieci lokalnej zakwalifikowano 279 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadajÄ cych kategoriÄ drogi gminnej, uwzglÄdniajÄ c w wyborze w duĹźej czÄĹci postulaty rad osiedli.
Z uwagi na ochronÄ przyrody ulice te posypywane bÄdÄ przede wszystkim piaskiem, a posypywanie mieszankÄ piaskowo-solnÄ dopuszczone jest wyĹÄ cznie w przypadku wystÄ pienia zjawiska deszczu marznÄ cego. Wykonawcy zobowiÄ zani sÄ do odpĹuĹźenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej
w ciÄ gu 5 godzin, liczÄ c od momentu wydania polecenia przez uprawnionego pracownika ZDM. OdĹnieĹźanie i posypywanie rĂłwnieĹź musi
byÄ sukcesywnie ponawiane aĹź do ustania opadu.
W bieĹźÄ cym sezonie wymagania realizacyjne, obejmujÄ min. zwiÄkszenie minimalnego zapasu ĹrodkĂłw chemicznych i uszorstniajÄ cych do iloĹci zapewniajÄ cej dziesiÄciokrotne posypanie wszystkich jezdni dawkÄ podstawowÄ , posiadanie satelitarnego systemu lokalizacji i kontroli pracy solarek i piaskarek, udzielanie niezwĹocznej pomocy jednostkom StraĹźy PoĹźarnej (lub innym jednostkom Zintegrowanego Systemu Ratownictwa) w zakresie usuwania z jezdni oblodzenia bÄ dĹş innego rodzaju ĹliskoĹci, a takĹźe obowiÄ zek zakupienia, rozmieszczenia i uzupeĹniania skrzyĹ na piasek.
PoznaĹskÄ sieÄ drĂłg obsĹugujÄ nastÄpujÄ ce firmy:
1. Konsorcjum firm: âREMONDIS - Sanitech-PoznaĹâ i âSANIPORâ
utrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonach: Nowe Miasto PoĹudnie, Grunwald, Wilda.
2. ZakĹad SprzÄ tania PlacĂłw i Ulic
utrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonach: Nowe Miasto PĂłĹnoc, Stare Miasto Centrum, JeĹźyce.
3. âALKOMâ, Firma Handlowo-UsĹugowa
utrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonie Stare Miasto PĂłĹnoc
KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje w okresie od 1 listopada 2006 roku do 31 marca 2007 roku caĹodobowo (w siedzibie ZDM, tel. 061 64-77-231).
Kierowco pamiÄtaj!
⢠w przypadku intensywnych opadĂłw dziaĹania sĹuĹźb drogowych majÄ na celu jedynie Ĺagodzenie skutkĂłw zimy na drogach,
⢠w warunkach zimowych naleĹźy zachowaÄ szczegĂłlnÄ ostroĹźnoĹÄ, zwĹaszcza na mostach i wiaduktach,
⢠uĹatwiaj przejazd pĹugom i piaskarkom,
⢠nie wyprzedzaj pracujÄ cego sprzÄtu do odĹnieĹźania,
⢠prÄdkoĹÄ naleĹźy dostosowaÄ do panujÄ cych warunkĂłw atmosferycznych,
⢠zmieŠopony na zimowe.