|
Estakada katowicka - koniec prac przed czasem
|
2017-10-24
|
Jeszcze w tym miesiącu kierowcy będą mogli korzystać z estakady katowickiej, to prawie miesiąc szybciej niż zakładano. Południowa część wiaduktu zostanie oddana dla ruchu 27 października.
Prace przy budowie południowej nitki rozpoczęły się w połowie lipca 2016 roku, kiedy oddano do użytku północną część estakady. Tamta budowa trwała 16 miesięcy. 18 lipca 2016 roku wykonawca inwestycji przystąpił do rozbiórki wiaduktu. Po 15 miesiącach od rozpoczęcia tych prac, czyli miesiąc szybciej niż zakładano, pierwsi kierowcy pojadą nową trasą.
W tym roku minęło 40 lat od ukończenia budowy estakady nad dolina Obrzycy, którą popularnie nazywa się katowicką. Przez ten czas nie wykonywano żadnych poważniejszych remontów, a jedynie doraźne naprawy lub wprowadzano ograniczenia, a później całkowity zakaz wjazdu pojazdów powyżej 3,5 tony.
- Sądzę, że trwałość nowej estakady będzie o wiele dłuższa niż 40 lat poprzedniej. Moim zdaniem może ona wytrzymać nawet 100 lat, ale na to składa się wiele czynników. Jakość wykonania, zastosowane materiały, technologia budowy czy rozwiązania konstrukcyjne, to jest przepaść w stosunku do tego co było poprzednio - mówił Arkadiusz Madaj z Zakładu Budowy Mostów Politechniki Poznańskiej podczas prób obciążeniowych.
To była bardzo ważna inwestycja dla całego Poznania, mieszkańców Rataj oraz osób wjeżdżających i wyjeżdzających z Poznania. To właśnie przez ul. Bolesława Krzywoustego najłatwiej dojechać do autostrady.
Po uzyskanie zgód i odbiorów obie nitki wiaduktu są już gotowe. Wykonawcy musi jeszcze przeprowadzić ostatnie prace związane z ekranami akustycznymi, a także uporządkować teren wokół. Mają się one zakończyć w listopadzie, a do końca lutego 2018 potrwają ostateczne odbiory.
Przebudowa obiektów mostowych w ciągu ul. Krzywoustego obejmowała całkowitą rozbiórkę i odbudowę konstrukcji dwóch nitek Estakady Katowickiej, wykonanie nawierzchni drogowych oraz odbudowę dróg dojazdowych, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, przebudowę oświetlenia i sygnalizacji świetlnej, odwodnienie, przebudowę sieci energetycznej i sieci trakcji tramwajowej. Całkowity budżet tego zadania wyniósł ponad 160 mln złotych, z czego prawie 30% Miasto otrzymało, jako dofinansowanie z budżetu państwa w ramach tzw. Rezerwy Subwencji Ogólnej.
Ryszard Bączkowski/biuro prasowe UMP