Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
System Informacji Miejskiej
Drogi publiczne
w administracji ZDM
Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM
Program budowy
dróg lokalnych
Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób
niepełnosprawnych
Zieleń przyuliczna
Współdziałanie
z mieszkańcami
Katalog Nawierzchni Chodników Poznania Etap I- Stare Miasto-Centrum
Utrudnienia w ruchu
projekty drogowe
Inżynieria Ruchu
Zieleń przyuliczna
sowa
ZKD
Ogródki gastronomiczne
Rowerem po Poznaniu
BIP
drukuj
Autobusy szybciej przez ulicę Mostową
2017-09-13
Od soboty pasażerowie autobusów linii 74, 90 (oraz na krótszym odcinku 76 i przejeżdżających ulicą Mostową pojazdów komunikacji zbiorowej z Lubonia - linia 603) będą mogli szybciej dojechać do celu. To właśnie od 16 września br. buspas na ulicy Mostowej będzie obowiązywać na całej długości planowanego odcinka czyli od ulicy Kazimierza Wielkiego do ulicy Ewangelickiej. Obecnie nowa organizacja ruchu funkcjonuje w obszarze skrzyżowania ulic Kazimierza Wielkiego i Mostowej. Autobusy komunikacji miejskiej mają tu priorytet i jako jedyne pojazdy mogą z prawego pasa skręcać w ulicę Mostową. Przypominamy, że kierowcy jadący ulicą Kazimierza Wielkiego w stronę ulicy Mostowej mogą poruszać się wyłącznie lewym pasem ruchu, a następnie wskazanym przez oznakowanie poziome i pionowe jednym pasem do ulicy Wierzbowej. Torowisko tramwajowe jest przeznaczone wyłącznie dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Obecnie działania zarządcy drogi koncentrują się na optymalizacji działania sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu ulic Kazimierza Wielkiego i Mostowej, na przejściu dla pieszych przy ulicy św. Marii Magdaleny i przejściu dla pieszych przez ulicę Gen. Józefa Dowbór-Muśnickiego. Trwa sprawdzanie wszystkich systemów tak aby do 16 września pasażerowie komunikacji zbiorowej mogli szybciej przejechać przez tę część Poznania. Z nowego buspasa na ul. Mostowej (na odcinku od ul. Marii Magdaleny do Ewangelickiej) będą mogły skorzystać również taksówki, służby miejskie - bez konieczności używania sygnałów dźwiękowych, jednoślady i samochody, które przewożą minimum trzy osoby. Buspas ma pełnić także funkcję tzw. drogi życia, tak aby pojazdy służb ratunkowych (policja, pogotowie, straż pożarna czy miejska) mogły nim jak najszybciej przejechać by nieść pomoc. Wyznaczanie buspasów na ulicach, zwłaszcza tych, które często bywają zakorkowane, ma bezpośredni wpływ na ułatwienie przejazdu autobusów, a co się z tym wiąże - na punktualność pojazdów. Dla przykładu przejechanie przez autobus odcinka między przystankiem AWF, a przystankiem Garbary, zgodnie z obecnym rozkładem jazdy, powinno zająć pojazdom linii nr 74 - 12 minut. W rzeczywistości, pokonanie tej trasy w godzinach szczytu komunikacyjnego połączonego ze wzmożonym natężeniem ruchu wynosi nawet 20 minut. Utrudnieniem jest fakt, iż występujące zatory są nieregularne, a przez to trudne do uwzględnienia w rozkładzie jazdy. Po wprowadzeniu buspasa sytuacja może znacząco się poprawić, co może skutkować tym, że pojazdy komunikacji zbiorowej będą kursowały regularnie i punktualnie. Efektem może być nie tylko realizowanie rozkładowego czasu przejazdu, ale - być może - nawet korekta (skrócenie poniżej 10 minut) czasu przejazdu.
© Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań, tel.: 616477200, fax.: 618201709, e-mail: zdm@zdm.poznan.pl