|
Autobusy szybciej przez ulicę Mostową
|
2017-09-13
|
Od soboty pasażerowie autobusów linii 74, 90 (oraz na krótszym odcinku 76 i przejeżdżających ulicą Mostową pojazdów komunikacji zbiorowej z Lubonia - linia 603) będą mogli szybciej dojechać do celu.
To właśnie od 16 września br. buspas na ulicy Mostowej będzie obowiązywać na całej długości planowanego odcinka czyli od ulicy Kazimierza Wielkiego do ulicy Ewangelickiej.
Obecnie nowa organizacja ruchu funkcjonuje w obszarze skrzyżowania ulic Kazimierza Wielkiego i Mostowej. Autobusy komunikacji miejskiej mają tu priorytet i jako jedyne pojazdy mogą z prawego pasa skręcać w ulicę Mostową. Przypominamy, że kierowcy jadący ulicą Kazimierza Wielkiego w stronę ulicy Mostowej mogą poruszać się wyłącznie lewym pasem ruchu, a następnie wskazanym przez oznakowanie poziome i pionowe jednym pasem do ulicy Wierzbowej. Torowisko tramwajowe jest przeznaczone wyłącznie dla pojazdów komunikacji zbiorowej.
Obecnie działania zarządcy drogi koncentrują się na optymalizacji działania sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu ulic Kazimierza Wielkiego i Mostowej, na przejściu dla pieszych przy ulicy św. Marii Magdaleny i przejściu dla pieszych przez ulicę Gen. Józefa Dowbór-Muśnickiego. Trwa sprawdzanie wszystkich systemów tak aby do 16 września pasażerowie komunikacji zbiorowej mogli szybciej przejechać przez tę część Poznania.
Z nowego buspasa na ul. Mostowej (na odcinku od ul. Marii Magdaleny do Ewangelickiej) będą mogły skorzystać również taksówki, służby miejskie - bez konieczności używania sygnałów dźwiękowych, jednoślady i samochody, które przewożą minimum trzy osoby. Buspas ma pełnić także funkcję tzw. drogi życia, tak aby pojazdy służb ratunkowych (policja, pogotowie, straż pożarna czy miejska) mogły nim jak najszybciej przejechać by nieść pomoc.
Wyznaczanie buspasów na ulicach, zwłaszcza tych, które często bywają zakorkowane, ma bezpośredni wpływ na ułatwienie przejazdu autobusów, a co się z tym wiąże - na punktualność pojazdów. Dla przykładu przejechanie przez autobus odcinka między przystankiem AWF, a przystankiem Garbary, zgodnie z obecnym rozkładem jazdy, powinno zająć pojazdom linii nr 74 - 12 minut.
W rzeczywistości, pokonanie tej trasy w godzinach szczytu komunikacyjnego połączonego ze wzmożonym natężeniem ruchu wynosi nawet 20 minut. Utrudnieniem jest fakt, iż występujące zatory są nieregularne, a przez to trudne do uwzględnienia w rozkładzie jazdy.
Po wprowadzeniu buspasa sytuacja może znacząco się poprawić, co może skutkować tym, że pojazdy komunikacji zbiorowej będą kursowały regularnie i punktualnie. Efektem może być nie tylko realizowanie rozkładowego czasu przejazdu, ale - być może - nawet korekta (skrócenie poniżej 10 minut) czasu przejazdu.