Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
System Informacji Miejskiej
Drogi publiczne
w administracji ZDM
Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM
Program budowy
dróg lokalnych
Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób
niepełnosprawnych
Zieleń przyuliczna
Współdziałanie
z mieszkańcami
Katalog Nawierzchni Chodników Poznania Etap I- Stare Miasto-Centrum
Utrudnienia w ruchu
projekty drogowe
Inżynieria Ruchu
Zieleń przyuliczna
sowa
ZKD
Ogródki gastronomiczne
Rowerem po Poznaniu
BIP
drukuj
Strefa uspokojonego ruchu sprawdza się w Gdańsku [Film]
2017-02-22
Z Adamem Nierodą, gdańskim radnym, przewodniczącym Komisji Zrównoważonego Rozwoju, rozmawia Jacek Łakomy. Mija 6 lat od wprowadzenia w Gdańsku strefy uspokojonego ruchu. Jaką część miasta zajmuje? - Obecnie strefa obejmuje w Gdańsku ok. 60-65 proc. sieci drogowej, w tym 52 proc. dróg publicznych. Zmiany zostały rozłożone w czasie, są wprowadzane stopniowo. Niedługo dojdziemy do docelowego poziomu, czyli 70 proc. ulic objętych strefą. Jakie są dotychczasowe efekty działania strefy? - Przez pierwszych 5 lat jej działania liczba wypadków spadła o 20 proc. W latach 2001-2010 odnotowywano w Gdańsku średnio 628 wypadków rocznie. W 2015 było ich już tylko 503. O 21 proc., z 762 rocznie do 601, spadła w tym czasie liczba rannych. Wreszcie liczba ofiar śmiertelnych spadła z 27 do 13 w ciągu roku. Jest to spadek o 52 proc.! Widać, że zmiany odczuwają piesi i rowerzyści. Na co dzień obserwujemy, jak zwiększa się ruch obu tych grup na obszarze strefy. Co konkretnie zmieniło się na gdańskich ulicach położonych w strefie? - Rozszerzamy strefy skrzyżowań równorzędnych. Docelowo mają one objąć wszystkie ulice lokalne i dojazdowe w strefie Tempo 30. Prócz tego stosujemy oczywiście elementy fizycznego uspokojenia ruchu: progi spowalniające, ronda, czy wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych oraz azyle dla pieszych. Co ważne - przy okazji wprowadzenia nowego systemu układu drogowego zniknęło ponad 10000 zbędnych znaków! A jak wprowadzenia strefy wpłynęło na handel i usługi? - Zdecydowanie pozytywnie. Szerokie, nie zastawione samochodami chodniki i brak uciążliwości generowanych przez intensywny ruch samochodów wpływają na podniesienie poczucia bezpieczeństwa mieszkańców i zachęcają do korzystania z ulicy "w starym stylu", czyli do spaceru, spokojnego wypicia kawy z przyjaciółmi czy zakupów w sklepie po sąsiedzku zamiast wyprawy samochodem do supermarketu. Życie wraca na ulice miasta. Dotyczy to nie tylko ścisłego, historycznego centrum, ale i dzielnic do tej pory nie kojarzonych ze specjalnym ożywieniem. Zresztą - zapraszamy do Gdańska np. na ulicę Wajdeloty. W Poznaniu mieszkańcy chcą, by parkujące auta zniknęły z chodników w centrum miasta, a jednocześnie trudno im się pogodzić z wynikającymi z tej zmiany ograniczeniami w parkowaniu. Jak Gdańsk poradził sobie z tym problemem? - Staramy się godzić ogień z wodą. Ponieważ w Gdańsku ten problem dotyczy szczególnie terenów wokół centrów biurowych i plaży w sezonie letnim, we współpracy z radami dzielnic wprowadzamy strefy płatnego parkowania. Z drugiej strony zachęcamy mieszkańców do przesiadania się do transportu zbiorowego czy na rowery. Stale inwestujemy w rozbudowę i modernizację sieci przystanków oraz węzłów integracyjnych komunikacji zbiorowej. Półtora roku temu została oddana do użytku linia tramwajowa na Piecki-Migowo. Duże znaczenie ma również maksymalne dopasowywanie rozkładów jazdy transportu zbiorowego do trybu życia i preferencji mieszkańców. Jakie są efekty? Udało się namówić mieszkańców do przesiadki z samochodów do autobusów i tramwajów? - Znowu posłużę się danymi. W 2009 roku liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku wyniosła 147 milionów. W 2015 roku ta liczba wzrosła do 174 milionów, czyli o ponad 18 proc.! Podobno teraz to mieszkańcy Gdańska chcą rozszerzenia strefy na kolejne obszary miasta. - Przyznaję, gdy kilka lat temu ówczesny wiceprezydent Gdańska, Maciej Lisicki, zdecydował się na wprowadzenie zmian, o których rozmawiamy, sam miałem pewne wątpliwości i obawy. Podobnie jak pewna część mieszkańców, pisząca do mnie w tej sprawie. Dziś mieszkańcy terenów, które nie są objęte strefą, pytają w mailach dlaczego strefy jeszcze nie ma na ich ulicy. Zobacz poniżej co mieszkańcy Gdańska i przyjezdni sądzą o tamtejszej Strefie uspokojonego ruchu (Tempo 30):
Zobacz więcej:
» Wolniej czyli bezpieczniej Az 65 proc gdańskich ulic do konca roku obejmie strefa tempo30
© Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań, tel.: 616477200, fax.: 618201709, e-mail: zdm@zdm.poznan.pl