Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
System Informacji Miejskiej
Drogi publiczne
w administracji ZDM
Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM
Program budowy
dróg lokalnych
Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób
niepełnosprawnych
Zieleń przyuliczna
Współdziałanie
z mieszkańcami
Katalog Nawierzchni Chodników Poznania Etap I- Stare Miasto-Centrum
Utrudnienia w ruchu
projekty drogowe
Inżynieria Ruchu
Zieleń przyuliczna
sowa
ZKD
Ogródki gastronomiczne
Rowerem po Poznaniu
BIP
drukuj
Po co tyle sygnalizatorów na rondach
2016-09-26
Dlaczego na rondach montowanych jest coraz więcej sygnalizatorów? To nie wymysł drogowców, ale konieczność wynikająca z obowiązujących przepisów. Kierowcy zauważyli, że na Kaponierze jest więcej sygnalizacji świetlnych niż przed rozpoczęciem przebudowy. Dodatkowe światła zamontowano także m.in. na rondzie Solidarności i Obornickim. Wielu z prowadzących pojazdy uważa je za zbędne. Jednak czy rzeczywiście utrudniają one jazdę i są niepotrzebne? Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. (w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach), wszędzie tam gdzie dochodzi do tzw. kolizji ruchu konieczne jest zamontowanie sygnalizacji świetlnych. Podstawowym założeniem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach. Z tego powodu na większości poznańskich rond koniecznością było zamontowanie tzw. sygnalizatorów zjazdowych. Dzięki nim znacznie zmniejsza się ryzyko zaistnienia kolizji - wówczas, gdy na ulicach dochodzących do ronda zapala się zielone światło, a jednocześnie część kierowców jeszcze nie opuściła obiektu - ich jazda jest powstrzymywana przez światło czerwone. Rozpędzone auta nie przecinają sobie toru jazdy. Jako dwa przeciwstawne przykłady można podać ronda Starołęka i Rataje. Na tym pierwszym funkcjonuje rozwiązanie ze światłami zjazdowymi. Znacznie poprawiło się bezpieczeństwo i łatwiej je przejechać. Sygnalizatory "regulują" potok przejeżdżających pojazdów tak, by nie blokowały one dojeżdżających z innych kierunków. Na drugim biegunie jest rondo Rataje. Tam nowe sygnalizatory mają się pojawić po modernizacji. Obecnie, często w godzinach komunikacyjnego szczytu tworzą się korki. Na rondo nie można wjechać, gdyż jest ono blokowane przez pojazdy, które próbują z niego zjechać. Dodatkowo, zgodnie z najnowszymi zmianami przepisów, trzeba montować sygnalizatory w miejscach, gdzie ulice przecinają się z torami tramwajowymi. Znów celem ustawodawcy jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, gdyż osoby, które w momencie zderzenie z tramwajem przebywają w aucie często odnoszą bardzo ciężkie obrażenia. To rozwiązanie ma pomóc uniknąć takich niebezpiecznych dla życia i zdrowia jadących w samochodach sytuacji.
© Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań, tel.: 616477200, fax.: 618201709, e-mail: zdm@zdm.poznan.pl