Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
System Informacji Miejskiej
Drogi publiczne
w administracji ZDM
Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM
Program budowy
dróg lokalnych
Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób
niepełnosprawnych
Zieleń przyuliczna
Współdziałanie
z mieszkańcami
Katalog Nawierzchni Chodników Poznania Etap I- Stare Miasto-Centrum
Utrudnienia w ruchu
projekty drogowe
Inżynieria Ruchu
Zieleń przyuliczna
sowa
ZKD
Ogródki gastronomiczne
Rowerem po Poznaniu
BIP
drukuj
Wieniawskiego dwukierunkowa dla rowerów
2015-10-29
Od wczoraj ulica Wieniawskiego jest dwukierunkowa dla rowerzystów. Można wjeżdżać w tę ulicę rowerem od strony ulicy Fredry. Dzięki temu rowerem wygodnie dojedziemy Mostem Teatralnym do budynków uniwersyteckich czy Domu Technika. W związku ze zmianą w dniu 8 października 2015 r. przepisów dotyczących sposobu projektowania organizacji ruchu związanej z ruchem rowerowym, Zarząd Dróg Miejskich wprowadził na ulicy Wieniawskiego w Poznaniu pierwszy ruch rowerowy z wykorzystaniem "sierżantów rowerowych". Od dzisiaj możliwa jest jazda rowerem wzdłuż ulicy Wieniawskiego w obu kierunkach ruchu, pomimo że dla pozostałych kierowców pojazdów jest to wciąż jezdnia jednokierunkowa. - Kontraruch, czyli możliwość jazdy pod prąd na ulicach jednokierunkowych jest dobrym i tanim sposobem na uzyskanie spójności tras rowerowych. Do tej pory trwała dyskusja, czy rozwiązanie jest zgodne z prawem, od 8 października 2015 Poznań będzie wprowadzał takie rozwiązania - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania. Na ulicy po raz pierwszy w Poznaniu pojawił się nowy znak drogowy - tzw. "sierżant rowerowy". - "Sierżanty rowerowe" tworzą wirtualny pas ruchu wskazujący uczestnikom ruchu drogowego, iż w jego miejscu mogą spodziewać się rowerzystów, na których powinni zwrócić szczególną ostrożność. Takie oznakowanie umożliwia kierowcom samochodów poruszanie się po całej jezdni, o ile nie odbywa się tam ruch rowerowy. W takich miejscach zredukowana jest prędkość poruszania się do 30 km/h - mówi Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora ZDM. - Rower jest węższy od samochodu, dlatego na wielu ulicach zbyt wąskich dla dwukierunkowego ruchu samochodów ruch rowerowy "pod prąd" zmieści się bez problemu - dodaje Wojciech Makowski, oficer rowerowy. - Dzięki temu rowerem jest bliżej niż samochodem, a także bezpieczniej, bo łatwiej jest uniknąć jazdy ruchliwymi ulicami czy skrętów w lewo. Poznań ma piękną tradycję takich rozwiązań - pierwszy w Polsce kontrapas pojawił się ponad 20 lat temu na ul. Wronieckiej. Ulic z kontraruchem powinno przybywać. Już niedługo pojedziemy rowerem w obu kierunkach między innymi Woźną, Sienkiewicza, Galla Anonima i Żonkilową. Obecnie trwają prace nad projektami organizacji ruchu dla tych ulic. mat. UMP, foto ZDM
Zobacz więcej:
» Wieniawskiego dwukierunkowa dla rowerĂłw
© Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 16, 61-623 Poznań, tel.: 616477200, fax.: 618201709, e-mail: zdm@zdm.poznan.pl