Z GazetÄ na budowie wÄzĹa Antoninek | |
2011-11-08
|
Obiekt WD-1 skĹada siÄ z dwĂłch nitek o dĹugoĹci 109 metrĂłw i szerokoĹci 14,7 i 14,9 metra. Po obiekcie bÄdzie moĹźna poruszaÄ siÄ trzema pasami ruchu. UkĹad obiektu â czteroprzÄsĹowy, belkowy, ciÄ gĹy, o konstrukcji zespolonej, stalowo â Ĺźelbetowej. Posadowiony jest na 144 palach fundamentowych, wielkoĹrednicowych. We wszystkich palach znajduje siÄ 2240 metrĂłw szeĹciennych betonu konstrukcyjnego. Do wybetonowania fundamentĂłw, przyczĂłĹkĂłw, pĹyty pomostowej uĹźyto 4570 metrĂłw szeĹciennych betonu konstrukcyjnego.
WD-2 skĹada siÄ z dwĂłch nitek o dĹugoĹci 27 metrĂłw i szerokoĹci 13,2 i 14,9 metra. Jest to obiekt jednoprzÄsĹowy, swobodnie podparty, posadowiony bezpoĹrednio bez pali. Konstrukcja przÄsĹa: zespolona, stalowo â Ĺźelbetowa. Do wykonania obiektu uĹźyto 2133 metrĂłw szeĹciennych betonu konstrukcyjnego.
WD-3 o dĹugoĹci 215 metrĂłw i szerokoĹci 9,4 metra, konstrukcji przÄseĹ monolitycznej, betonowej. Posadowienie: gĹÄbokie, na 59 palach wielkoĹrednicowych, do wypeĹnienia ktĂłrych uĹźyto 937 metrĂłw szeĹciennych betonu konstrukcyjnego. ĹÄ cznie, do wykonania obiektu WD-3 uĹźyto 4557 metrĂłw szeĹciennych betonu konstrukcyjnego.
Stary wiadukt Antoninek znajdowaĹ siÄ w zĹym stanie technicznym. Ekspertyzy nie pozostawiaĹy wÄ tpliwoĹci â obiekt naleĹźy rozebraÄ. Po zakoĹczeniu budowy zamiast jednego obiektu inĹźynierskiego wybudowane zostanÄ trzy nowe. StÄ d po zakoĹczeniu prac nie bÄdziemy uĹźywaÄ nazwy âwiadukt Antoninekâ a âwÄzeĹ Antoninekâ. W relacji PoznaĹ â SwarzÄdz zamiast po ciÄ gĹej konstrukcji betonowej pojedziemy po dwĂłch obiektach inĹźynierskich. Pierwszy obiekt bÄdzie siÄ mieĹciÄ nad torami kolejowymi magistrali E20, drugi nad ĹÄ cznicÄ prowadzÄ cÄ w stronÄ ulicy BaĹtyckiej i Bogucina. Jezdnia pomiÄdzy wiaduktami bÄdzie prowadziÄ po wysokim nasypie. Trzecim obiektem bÄdzie estakada nad ulicÄ WarszawskÄ , ktĂłrÄ bÄdÄ jeĹşdziÄ pojazdy kierujÄ ce siÄ z Poznania w stronÄ Bogucina. BÄdzie to najdĹuĹźsza konstrukcja w Poznaniu, po ktĂłrej bÄdziemy jeĹşdziÄ po Ĺuku. Nowo wybudowany wÄzeĹ przystosowany zostanie do planowanego przebiegu trzeciej ramy komunikacyjnej miasta Poznania.
Projekt rozbudowy wÄzĹa Antoninek w ciÄ gu ulicy Warszawskiej i BaĹtyckiej przewiduje budowÄ murĂłw oporowych, kanalizacji deszczowej, przebudowÄ stacji transformatorowej, linii elektroenergetycznych, przebudowÄ sieci wodociÄ gowej, telekomunikacyjnej i gazowej. Na nowo wybudowanych obiektach, ĹÄ cznicach, nasypie oraz na ulicy Warszawskiej zostanÄ ustawione ekrany akustyczne oddzielajÄ ce ruchliwÄ arteriÄ od osiedla Antoninek. Nadmiar wĂłd opadowych bÄdzie kierowany do trzech specjalnie wybudowanych zbiornikĂłw retencyjnych na cieku Szklarka. Projekt zakĹada rĂłwnieĹź budowÄ ronda u zbiegu ulic MiĹowita i ĹwiatopeĹka wraz z ĹÄ cznicami prowadzÄ cymi do i od ulicy Warszawskiej.
Roboty budowlane rozpoczÄĹy siÄ w maju 2010 roku od przygotowaĹ do wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu. W zwiÄ zku z koniecznoĹciÄ wprowadzenia zmian w organizacji ruchu ZDM przeprowadziĹ szeroko zakrojonÄ akcjÄ informacyjnÄ , w tym rĂłwnieĹź na terenie SwarzÄdza. W celu minimalizacji utrudnieĹ w ruchu na tej waĹźnej arterii komunikacyjnej podjÄto decyzjÄ o prowadzeniu robĂłt budowlanych âpod ruchemâ. DotyczyĹo to rĂłwnieĹź magistrali kolejowej w relacji Warszawa â Berlin. Warto wspomnieÄ, Ĺźe wyjÄ wszy kilka pierwszych dni funkcjonowania tymczasowej organizacji ruchu (jak rĂłwnieĹź dwĂłch dni po wprowadzeniu zmian na poczÄ tku listopada 2011 roki) ruch samochodowy odbywa siÄ sprawnie.
RozbiĂłrka pĂłĹnocnej nitki wiaduktu Antoninek ruszyĹa w czerwcu 2010 roku. RozpoczÄĹy siÄ rĂłwnieĹź prace zwiÄ zane z przebudowÄ infrastruktury podziemnej: trudne i niebezpieczne. Przez wiadukt Antoninek prowadzi gÄsta sieÄ uzbrojenia, na przykĹad sieci energetyczne, zasilajÄ ce SwarzÄdz i zakĹady Volkswagena. Do dnia dzisiejszego zakoĹczyĹa siÄ budowa sieci gazowej, na ukoĹczeniu sÄ roboty wodociÄ gowo â kanalizacyjne, energetyczne i oĹwietleniowe. TrwajÄ prace mostowe i drogowe. ZakoĹczono budowÄ docelowej, bezkolizyjnej ĹÄ cznicy, z ktĂłrej korzystajÄ pojazdy kierujÄ ce siÄ od SwarzÄdza w ulicÄ BaĹtyckÄ . RozpoczÄĹa siÄ budowa ronda u zbiegu ulic ĹwiatopeĹka i MiĹowita, budowa ekranĂłw akustycznych.
Obecnie trwajÄ przygotowania do wprowadzenia nowej organizacji ruchu na dzieĹ 19 listopada 2011 roku. Oddana do uĹźytku zostanie nowa nitka obiektu, na ktĂłrÄ zostanie skierowany ruch w relacji PoznaĹ â SwarzÄdz oraz estakada nad ulicÄ WarszawskÄ , ktĂłrÄ bÄdÄ jeĹşdziÄ pojazdy kierujÄ ce siÄ z Poznania do ulicy BaĹtyckiej i dalej w stronÄ Bogucina. KoĹczÄ siÄ rĂłwnieĹź zwiÄ zane z tym roboty bitumiczne na dojazdach do wÄzĹa Antoninek od strony SwarzÄdza jak rĂłwnieĹź Poznania.
Termin realizacji zadania pn. âRozbudowa wÄzĹa Antoninekâ w ciÄ gu ulicy Warszawskiej i BaĹtyckiej (droga krajowa nr 92) w Poznaniuâ zostaĹ ustalony na maj 2012 roku. WykonawcÄ robĂłt budowlanych przebudowy wÄzĹa Antoninek jest konsorcjum firm: Warbud SA z Warszawy (lider konsorcjum).
foto ZDM