*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

Zapraszamy na 1 urodziny mostu biskupa Jordana

2008-12-05
W niedzielę, 7 grudnia br., mija I rocznica budowy mostu biskupa Jordana łączącego Śródkę z Ostrowem Tumskim. Dla uświetnienia tego wydarzenia, Zarząd Dróg Miejskich wraz z Radą Osiedla Ostrów Tumski-Śródka-Zawady oraz Urzędem Miasta Poznania serdecznie zapraszają na popołudniowe spotkanie na moście.<b>SERDECZNIE ZAPRASZAMY NA PIERWSZE URODZINY MOSTU BISKUPA JORDANA 7 grudnia 2008 r.</b><u>Miejsce: most bpa Jordana od strony Śródki</u><b>godz. 12.15 - 13.00</b> msza św. w Katedrze Poznańskiej w intencji Budowniczych Mostu bpa Jordana<b>godz. 13.05 - 13.30</b>  przejście uczestników obchodów na most bpa Jordana <b>godz. 13.30 - 13.35 </b> występ dzieci z grupy artystycznej „ERATO”<b>godz. 13.35 - 13.50 </b> oficjalne przemówienia / powitanie zaproszonych gości<b>godz. 13.50-14.05</b> wspólne zdjęcie na moście<b>godz. 14.05 - 14.25 </b> ogłoszenie wyników konkursu na wierszyki i grafiki dotyczące rocznicy otwarcia mostu i wręczenie nagród<b>godz. 14.25 - 14.35 </b> występ dzieci z grupy artystycznej „ERATO”<b>godz. 14.35 - 15.00 </b> tort urodzinowy, drożdżówki i herbata w towarzystwie Orszaku Królewskiego (Mieszko I, Dąbrówka, Bolesław Chrobry i Biskup Jordan). W rolę Mieszka I wcieli się Wojciech Deneka. akompaniuje Poznańska Kapela Biesiadna<b>godz. 15.00 - 16.00 </b> biesiada urodzinowa z udziałem Orszaku Królewskiego  występ Poznańskiej Kapeli Biesiadnej<b>godz. 16.00 - 17.20 </b> zwiedzanie Ostrowa Tumskiego i Śródki z przewodnikiem. W roli przewodnika wystąpi Jacek Y. Łuczak<b>godz. 16.15 - 17.00 </b> występ Poznańskiej Kapeli Biesiadnej<b>godz. 17.20 – 18.00 </b> działania artystyczno - happeningowe z udziałem Orszaku Królewskiego<b>godz. 18.00 - 18.45 </b> Teatr Ognia „Haka Poi”<b>godz. 18.45-19.00 </b> zakończenie, podziękowania i pożegnanie uczestników.<b> Patronat medialny</b>: Radio Merkury, Telewizja WTK, e-poznan.pl, tutej.pl<b>ZAPRASZAMY DO KINA MALTA:</b>w ramach obchodów rocznicy otwarcia mostu bpa Jordana w Kinie „Malta” odbędą się seanse filmowe. Bezpłatne wejściówki odebrać można w kasie Kina „Malta”.<b>godz. 15:00</b> - Zestaw filmów o Poznaniu, w tym: Polska Kronika Filmowa, "Czy będzie wojna", reż K.Magowski, film o powstaniu wielkopolskim; czas trwania seansu 75 minut.<b>godz. 16:30 </b>- dla młodzieży "Opowieści z Narnii: Książę Kaspian", reż. Andrew Adamson czas trwania seansu 144 minut.<b>godz. 19:30 </b>- dla dorosłych "Jeszcze dalej na północ", reż. Dany Boon, czas trwania seansu 106 minut.<u>UWAGA</u>Czas trwania poszczególnych części jest orientacyjny.<b><u> DŁUGA HISTORIA MOSTU BISKUPA JORDANA</b></u>Przeprawa przez Cybinę, między Ostrowem Tumskim a Śródką, należy do najstarszych przepraw mostowych w Poznaniu. Potwierdziły to badania archeologiczne, przeprowadzone wiosną 2007 roku. W poznańskiej prasie pojawiły się nawet spekulacje, że <u>drewnianym mostem przez Cybinę dotarł na Ostrów Tumski orszak księżniczki Dobrawy</u>. Pierwsze wzmianki o moście pochodzą z 1146 roku, a ostatni most służył mieszkańcom Poznania do początku lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia. Po prawie trzydziestu latach most nad Cybiną, już jako most Jordana, wrócił na swoje historyczne miejsce. W dniu 7 grudnia 2007 roku odbyło się uroczyste otwarcie mostu.Początki współczesnego mostu nad Cybiną mają związek z rozbiórką starego mostu św. Rocha. Specjaliści z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu stwierdzili, że jego stalowe przęsło mimo swoich 89 lat znajduje się w stosunkowo dobrym stanie. Nie przystawało wprawdzie parametrami do przeprowadzenia po nim nowej trasy tramwajowej, ale po konserwacji, wymianie niektórych elementów znakomicie mogło służyć jako kładka dla pieszych. ZDM zaoferował je nieodpłatnie nawet innym zarządcom dróg i mostów. Brak propozycji urealniał czarny scenariusz i definitywny koniec przęsła: pocięcie i oddanie na złom. Trudno było się z tym pogodzić, tym bardziej że stary most św. Rocha był ulubioną przeprawą mostową Poznańczyków i cieszył się wielką estymą. Tymczasem, stalowa konstrukcja mostu św. Rocha w dniu 1 października 2002 roku została podniesiona z miejsca. Około godziny 14.00 przy pomocy dwóch pontonów i trawersu „most popłynął z nurtem rzeki” jak stwierdzono w telewizyjnej relacji. Po 2,5 godzinach konstrukcja przęsła spoczęła nad Cybińskim Kanałem Ulgi oczekując na swoje drugie życie.Szansą okazała się inicjatywa Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu budowy kładki dla pieszych w osi ulicy Ostrówek nad rzeką Cybiną, pomiędzy Katedrą a Śródką, w miejscu starej przeprawy mostowej rozebranej w 1970 roku. Pomysł ZDM zyskał poparcie społeczeństwa, Rady Osiedla Poznań - Śródka, Kurii Arcybiskupiej, władz miejskich. Podkreślano przy tym, że celem odbudowy mostu Cybińskiego jest nie tylko przywrócenie historycznego połączenia komunikacyjnego między Ostrowem Tumskim i Śródką. Most ma stanowić element aktywizacji terenów położonych nad Wartą, że szczególne korzyści odniosą mieszkańcy Śródki. Połączenie z Ostrowem Tumskim i dalej ze Starym Rynkiem przyczyni się również do odtworzenia historycznego Traktu Królewsko – Cesarskiego prowadzącego od Komandorii do dziewiętnastowiecznego centrum Jeżyc. Wpłynie to na zwiększenie liczby turystów do tej pory omijających ich dzielnicę. Podniesie się również atrakcyjność Śródki dla inwestorów oraz przyczyni się do zwiększenia aktywności gospodarczej mieszkańców, zwłaszcza w dziedzinie usług.W maju 2006 roku ZDM ogłosił przetarg na budowę mostu - kładki dla pieszych. Przetarg zakładał, że do jego budowy zostanie wykorzystane przęsło „starego” mostu św. Rocha. Jednocześnie ZDM i władze miejskie czyniły starania o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych. Z powodzeniem. Umowa została podpisana 8 grudnia 2007 roku. Projekt pod nazwą „Budowa mostu Cybińskiego pomiędzy Śródką a Ostrowem Tumskim w Poznaniu” został wsparty kwotą 6453457,48 złotych z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dodatkowo, projekt zyskał dofinansowanie z budżety państwa w wysokości 860460,99 złotych. Łącznie wartość projektu wyniosła 8604609,98 złotych.Najbardziej korzystną ofertę w przetargu na „Opracowanie projektu budowlano – wykonawczego wraz z wykonaniem robót budowlanych związanych z budową mostu Cybińskiego w Poznaniu (pomiędzy Śródką a Ostrowem Tumskim) złożyło konsorcjum: INTERCOR sp. z o.o. z Zawiercia, Grabkowski, Król i wspólnicy, Biuro Inżynieryjno – Techniczne KARO sj. Opracowywanie dokumentacji technicznej i uzgadnianie projektu mostu trwały do września 2007 roku. Wcześniej, bo już w lutym 2007 roku, rozpoczęła się konserwacja starego przęsła mostu św. Rocha. Przęsło przez kilka miesięcy przechodziło gruntowny remont. Zostało ocynkowane, wymieniono elementy skorodowane, a konstrukcja przystosowywana została do nowej funkcji – kładki dla pieszych. Wtedy też rozpoczęło się malowanie przęsła, zgodnie z decyzją Miejskiego Konserwatora Zabytków na kolor bordowy. W pierwszych dniach września przygotowania do przenosin dobiegły końca. W dniu 6 września 2007 rozpoczęła się skomplikowana operacja transportu stalowej konstrukcji mostu na odległość jednego kilometra! Zadanie było trudne ze względu na skalę (360 tonowe przęsło miało do pokonania nie tylko długa trasę, ale i stojący na niej inny most) i zmienność warunków trasy przejazdu. Pierwsze proponowane rozwiązanie sprowadzało się do przejazdu pod istniejącym mostem Mieszka I. Argumentem przemawiającym przeciw tej metodzie było wykonanie długiego wykopu. Upadł również pomysł transportu drogą powietrzną, przy pomocy sterowca. Analiza ekonomiczna przeważyła szalę na rzecz wariantu przejazdu górą. Projektantem realizacji transportu był mgr inż. Grzegorz Frej, specjalista budowy mostów. To właśnie doświadczenie G. Freja pozwoliły na zastosowanie niekonwencjonalnych technik prac. Ważące 360. ton przęsło przewożone było krótkimi odcinkami, po torach kolejowych i pokonywało od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów dziennie. Równolegle z przejazdem trwały też przygotowania do przeniesienia przęsła nad mostem Mieszka I. Ten etap rozpoczął się 20 września. Przez tydzień konstrukcja mostu była podnoszona na wysokość dziewięciu metrów – aż do zrównania się z poziomem mostu Mieszka I. W weekend, 28 września – 1 października, rozpoczęła się najbardziej widowiskowa operacja inżynierska w Polsce. Po raz pierwszy transportowano „most” przez most. Tym razem tory kolejowe zostały ułożone w poprzek mostu Mieszka I. Aby transport był możliwy, na moście zdemontowano oświetlenie, przewody trakcyjne i bariery, a ruch samochodowy, tramwajowy i pieszy wstrzymano na trzy dni. Wszystkie prace, podobnie jak wcześniejsze, odbywały się pod czujnym okiem kierownika budowy - Kazimierza Witkowskiego, z wykształcenia technika budowlanego, z budową mostów związanego od 1979 roku. Kilkudziesięciu podległych mu robotników z firmy Intercor pracowało wiele godzin by przęsło dowieźć w wyznaczonym czasie na rusztowanie po drugiej stronie mostu Mieszka I. Widowisko to było relacjonowane przez większość mediów i obserwowane przez tysiące mieszkańców Poznania. Ostatni etap transportu, od mostu Mieszka I do miejsca wbudowania rozpoczął się 14 października. Kilkanaście dni później, 25 października konstrukcja została osadzona na nowo wybudowanych przyczółkach. W niespełna dwa tygodnie później rozpoczęto betonowanie płyty pomostowej, montaż dylatacji, układanie nawierzchni z kostki granitowej, sprzężenie konstrukcji mostu stalowymi kablami. Budowano też dojścia do mostu, obudowano przyczółki ozdobną cegłą klinkierową. Most został też wyposażony w instalacje odpromieniowe i balustrady. Prace zakończyły się w ostatnich dniach listopada. <b>Uroczyste otwarcie mostu Cybińskiego i nadanie mu imienia biskupa Jordana, nastąpiło 7 grudnia 2007 roku.</b><b> <i>Most biskupa Jordana został nagrodzony przez redakcję "Polskich Dróg", Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa, za oryginalną koncepcję wykorzystania przęsła starego mostu św. Rocha w konstrukcji mostu łączącego obecnie Śródkę z Ostrowem Tumskim. Statuetkę "Polskie Drogi XXI" w imieniu Zarządu Dróg Miejskich w maju 2008 r. odebrał dyrektor Jacek Szukała.</b></i>Zobacz więcej: www.zdm.poznan.pl/news.php?site=view&id=579www.poznan.pl/mim/public/wiadmag/news.html?co=print&id=29377&instance=1016&lang=p l& ; ; ; ;parent=0
pozostałe informacje


Dowiedz się więcej