- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
Most CybiĹski uroczyĹcie otwarty!
2007-12-10
Most CybiĹski powrĂłciĹ na swoje miejsce! W piÄ
tek, 7 grudnia, o godzinie 18.00, w obecnoĹci zaproszonych goĹci i mieszkaĹcĂłw, dokonano uroczystego otwarcia obiektu.
Most stanÄ Ĺ w osi ulicy OstrĂłwek nad rzekÄ CybinÄ , pomiÄdzy KatedrÄ a ĹrĂłdkÄ , w miejscu starej przeprawy i bÄdzie sĹuĹźyĹ tylko pieszym. UchwaĹÄ Rady Miasta z 20 listopada br. otrzymaĹ nazwÄ Biskupa Jordana.
Most CybiĹski byĹ jednym z najstarszych mostĂłw poznaĹskich. Celem jego odbudowy jest nie tylko przywrĂłcenie historycznego poĹÄ czenia komunikacyjnego miÄdzy Ostrowem Tumskim a ĹrĂłdkÄ , ale takĹźe aktywizacja terenĂłw poĹoĹźonych nad WartÄ .
HISTORIA BUDOWY MOSTU
1 paĹşdziernika 2002 godz. 13.13
Stalowa konstrukcja mostu Ĺw. Rocha zostaje podniesiona z miejsca, w ktĂłrym znajdowaĹa siÄ 89 lat. Do demontaĹźu przÄsĹa nurtowego uĹźyto dwĂłch pontonĂłw. WypornoĹÄ kaĹźdego z nich wynosiĹa 600 ton. Na ich wzmocnionych pokĹadach ustawiono po jednej parze wieĹź obejmujÄ cych przÄsĹo z obu stron. Za poĹrednictwem trawersu, na ktĂłrych oparĹo siÄ przÄsĹo, podniesiono konstrukcjÄ stalowÄ przÄsĹa. OkoĹo godz. 14.00 barki razem z przÄsĹem zaczÄĹy pĹynÄ Ä z nurtem rzeki. Po 2,5 godzinach powolnego opuszczania stalowa konstrukcja przÄsĹa nurtowego spoczÄĹa nad CybiĹskim KanaĹem Ulgi.
20 lipca 2006
ZarzÄ d WojewĂłdztwa Wielkopolskiego skierowaĹ projekt âBudowa mostu CybiĹskiego miÄdzy ĹrĂłdkÄ a Ostrowem Tumskim w Poznaniuâ do dofinansowania ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego âTransportâ. Umowa zostaĹa podpisana 8 grudnia 2006 roku. WartoĹÄ projektu: 9 500 000,00 zĹ, kwota dofinansowania: 8 075 000,00 zĹ, w tym: 7 125 000 zĹ z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 1 â Rozbudowa i modernizacja infrastruktury sĹuĹźÄ cej wzmacnianiu konkurencyjnoĹci regionĂłw Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 â 2006, co stanowi 75% wartoĹci Projektu.
950 000 zĹ pochodzi z budĹźetu paĹstwa, co stanowi 10% wartoĹci Projektu. WkĹad wĹasny Miasta Poznania: 1 425 000 zĹ â co stanowi 15% wartoĹci Projektu.
22 sierpnia 2006
Dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na âOpracowanie projektu budowlano â wykonawczego wraz z wykonaniem robĂłt budowlanych zwiÄ zanych z budowÄ mostu CybiĹskiego w Poznaniu (miÄdzy ĹrĂłdkÄ a Ostrowem Tumskim). Most CybiĹski budowany bÄdzie przez konsorcjum, w skĹad ktĂłrego wchodzÄ : INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia, Grabowski, KrĂłl i wspĂłlnicy, Biuro InĹźynieryjno â Techniczne KARO s.j. Umowa z wykonawcÄ zostaje podpisana 31 sierpnia 2006 roku.
WrzesieĹ 2006 â styczeĹ 2007
Opracowanie dokumentacji technicznej, uzgodnienie projektu mostu.
Luty â sierpieĹ 2007
Konserwacja starego przÄsĹa mostu Ĺw. Rocha. PrzÄsĹo zostaje ocynkowane, wymieniane sÄ elementy skorodowane, konstrukcja przystosowywana jest do nowej funkcji â kĹadki dla pieszych. Kolor wybiera Miejski Konserwator ZabytkĂłw. RozpoczynajÄ siÄ przygotowania do transportu.
Maj â czerwiec 2007
Badania archeologiczne w miejscu budowy przyczĂłĹkĂłw. Instytut Prahistorii UAM odkrywa pozostaĹoĹci dawnych przepraw mostowych oraz późnoĹredniowiecznej ulicy przez OstrĂłwek.
6 â 19 wrzeĹnia 2007
Operacja transportu przÄsĹa dawnego mostu Ĺw. Rocha. Konstrukcja, ktĂłra waĹźy ok. 360 ton przewoĹźona jest, krĂłtkimi odcinkami, po torach kolejowych. Pokonuje od kilkunastu do kilkudziesiÄciu metrĂłw dziennie. CaĹa trasa liczy okoĹo jednego kilometra dĹugoĹci. W tym czasie trwajÄ teĹź przygotowania do przeniesienia przÄsĹa nad mostem Mieszka I. Budowane sÄ rusztowania.
20 â 27 wrzeĹnia
Specjalne siĹowniki podnoszÄ przÄsĹo na wysokoĹÄ dziewiÄciu metrĂłw.
28 wrzeĹnia â 1 paĹşdziernika
Trwa najbardziej widowiskowa operacja inĹźynierska w Polsce. Po raz pierwszy w kraju transportowano âmostâ przez most. Tym razem tory kolejowe zostaĹy uĹoĹźone w poprzek mostu Mieszka I. Przez dwa dni, pod czujnym okiem specjalistĂłw, przÄsĹo transportowane jest na rusztowanie po drugiej stronie mostu Mieszka I. Widowisko byĹo relacjonowane wiÄkszoĹÄ mediĂłw, obserwowane przez tysiÄ ce mieszkaĹcĂłw Poznania.
14 - 24 paĹşdziernika
Ostatni etap transportu, od mostu Mieszka I do miejsce wbudowania, przÄsĹo pokonuje po torach kolejowych uĹoĹźonych na rusztowaniu.
25 paĹşdziernika
Konstrukcja zostaje osadzona na nowo wybudowanych przyczĂłĹkach.
26 paĹşdziernika â 30 listopada
Betonowanie pĹyty pomostowej, montaĹź dylatacji, ukĹadanie nawierzchni z kostki granitowej, sprÄĹźenie konstrukcji mostu stalowymi kablami, budowa dojĹÄ do mostu CybiĹskiego, obudowa przyczĂłĹkĂłw ozdobnÄ cegĹÄ klinkierowÄ . WyposaĹźenie mostu w instalacje odpromieniowe i balustrady. ZakĹadanie oĹwietlenia i iluminacji. Prace na moĹcie z uwagi na warunki atmosferyczne prowadzone sÄ pod specjalnym namiotem.
20 listopada
Rada Miasta Poznania przyjÄĹa uchwaĹÄ w sprawie nadania mostowi imienia biskupa Jordana. WnioskowaĹa o to rada osiedla OstrĂłw Tumski-ĹrĂłdka-Zawady.
7 grudnia
Uroczyste otwarcie mostu CybiĹskiego.
Most CybiĹski (Jordana) - podstawowe dane geometryczne
RozpiÄtoĹÄ teoretyczna: 70,0 m
DĹugoĹÄ caĹkowita: 72,30 m
SzerokoĹÄ caĹkowita 14,878 m
WysokoĹÄ: 9,495 â od dolnej krawÄdzi do gĂłrnej krawÄdzi konstrukcji
Rozstaw poprzeczny ĹukĂłw: 9,53 m
WysokoĹÄ dĹşwigarĂłw gĹĂłwnych: od 1775 mm do 1835 mm
Masa caĹkowita: 360 t
Nity: 48986 sztuk
foto ZDM
Most stanÄ Ĺ w osi ulicy OstrĂłwek nad rzekÄ CybinÄ , pomiÄdzy KatedrÄ a ĹrĂłdkÄ , w miejscu starej przeprawy i bÄdzie sĹuĹźyĹ tylko pieszym. UchwaĹÄ Rady Miasta z 20 listopada br. otrzymaĹ nazwÄ Biskupa Jordana.
Most CybiĹski byĹ jednym z najstarszych mostĂłw poznaĹskich. Celem jego odbudowy jest nie tylko przywrĂłcenie historycznego poĹÄ czenia komunikacyjnego miÄdzy Ostrowem Tumskim a ĹrĂłdkÄ , ale takĹźe aktywizacja terenĂłw poĹoĹźonych nad WartÄ .
HISTORIA BUDOWY MOSTU
1 paĹşdziernika 2002 godz. 13.13
Stalowa konstrukcja mostu Ĺw. Rocha zostaje podniesiona z miejsca, w ktĂłrym znajdowaĹa siÄ 89 lat. Do demontaĹźu przÄsĹa nurtowego uĹźyto dwĂłch pontonĂłw. WypornoĹÄ kaĹźdego z nich wynosiĹa 600 ton. Na ich wzmocnionych pokĹadach ustawiono po jednej parze wieĹź obejmujÄ cych przÄsĹo z obu stron. Za poĹrednictwem trawersu, na ktĂłrych oparĹo siÄ przÄsĹo, podniesiono konstrukcjÄ stalowÄ przÄsĹa. OkoĹo godz. 14.00 barki razem z przÄsĹem zaczÄĹy pĹynÄ Ä z nurtem rzeki. Po 2,5 godzinach powolnego opuszczania stalowa konstrukcja przÄsĹa nurtowego spoczÄĹa nad CybiĹskim KanaĹem Ulgi.
20 lipca 2006
ZarzÄ d WojewĂłdztwa Wielkopolskiego skierowaĹ projekt âBudowa mostu CybiĹskiego miÄdzy ĹrĂłdkÄ a Ostrowem Tumskim w Poznaniuâ do dofinansowania ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego âTransportâ. Umowa zostaĹa podpisana 8 grudnia 2006 roku. WartoĹÄ projektu: 9 500 000,00 zĹ, kwota dofinansowania: 8 075 000,00 zĹ, w tym: 7 125 000 zĹ z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 1 â Rozbudowa i modernizacja infrastruktury sĹuĹźÄ cej wzmacnianiu konkurencyjnoĹci regionĂłw Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 â 2006, co stanowi 75% wartoĹci Projektu.
950 000 zĹ pochodzi z budĹźetu paĹstwa, co stanowi 10% wartoĹci Projektu. WkĹad wĹasny Miasta Poznania: 1 425 000 zĹ â co stanowi 15% wartoĹci Projektu.
22 sierpnia 2006
Dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na âOpracowanie projektu budowlano â wykonawczego wraz z wykonaniem robĂłt budowlanych zwiÄ zanych z budowÄ mostu CybiĹskiego w Poznaniu (miÄdzy ĹrĂłdkÄ a Ostrowem Tumskim). Most CybiĹski budowany bÄdzie przez konsorcjum, w skĹad ktĂłrego wchodzÄ : INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia, Grabowski, KrĂłl i wspĂłlnicy, Biuro InĹźynieryjno â Techniczne KARO s.j. Umowa z wykonawcÄ zostaje podpisana 31 sierpnia 2006 roku.
WrzesieĹ 2006 â styczeĹ 2007
Opracowanie dokumentacji technicznej, uzgodnienie projektu mostu.
Luty â sierpieĹ 2007
Konserwacja starego przÄsĹa mostu Ĺw. Rocha. PrzÄsĹo zostaje ocynkowane, wymieniane sÄ elementy skorodowane, konstrukcja przystosowywana jest do nowej funkcji â kĹadki dla pieszych. Kolor wybiera Miejski Konserwator ZabytkĂłw. RozpoczynajÄ siÄ przygotowania do transportu.
Maj â czerwiec 2007
Badania archeologiczne w miejscu budowy przyczĂłĹkĂłw. Instytut Prahistorii UAM odkrywa pozostaĹoĹci dawnych przepraw mostowych oraz późnoĹredniowiecznej ulicy przez OstrĂłwek.
6 â 19 wrzeĹnia 2007
Operacja transportu przÄsĹa dawnego mostu Ĺw. Rocha. Konstrukcja, ktĂłra waĹźy ok. 360 ton przewoĹźona jest, krĂłtkimi odcinkami, po torach kolejowych. Pokonuje od kilkunastu do kilkudziesiÄciu metrĂłw dziennie. CaĹa trasa liczy okoĹo jednego kilometra dĹugoĹci. W tym czasie trwajÄ teĹź przygotowania do przeniesienia przÄsĹa nad mostem Mieszka I. Budowane sÄ rusztowania.
20 â 27 wrzeĹnia
Specjalne siĹowniki podnoszÄ przÄsĹo na wysokoĹÄ dziewiÄciu metrĂłw.
28 wrzeĹnia â 1 paĹşdziernika
Trwa najbardziej widowiskowa operacja inĹźynierska w Polsce. Po raz pierwszy w kraju transportowano âmostâ przez most. Tym razem tory kolejowe zostaĹy uĹoĹźone w poprzek mostu Mieszka I. Przez dwa dni, pod czujnym okiem specjalistĂłw, przÄsĹo transportowane jest na rusztowanie po drugiej stronie mostu Mieszka I. Widowisko byĹo relacjonowane wiÄkszoĹÄ mediĂłw, obserwowane przez tysiÄ ce mieszkaĹcĂłw Poznania.
14 - 24 paĹşdziernika
Ostatni etap transportu, od mostu Mieszka I do miejsce wbudowania, przÄsĹo pokonuje po torach kolejowych uĹoĹźonych na rusztowaniu.
25 paĹşdziernika
Konstrukcja zostaje osadzona na nowo wybudowanych przyczĂłĹkach.
26 paĹşdziernika â 30 listopada
Betonowanie pĹyty pomostowej, montaĹź dylatacji, ukĹadanie nawierzchni z kostki granitowej, sprÄĹźenie konstrukcji mostu stalowymi kablami, budowa dojĹÄ do mostu CybiĹskiego, obudowa przyczĂłĹkĂłw ozdobnÄ cegĹÄ klinkierowÄ . WyposaĹźenie mostu w instalacje odpromieniowe i balustrady. ZakĹadanie oĹwietlenia i iluminacji. Prace na moĹcie z uwagi na warunki atmosferyczne prowadzone sÄ pod specjalnym namiotem.
20 listopada
Rada Miasta Poznania przyjÄĹa uchwaĹÄ w sprawie nadania mostowi imienia biskupa Jordana. WnioskowaĹa o to rada osiedla OstrĂłw Tumski-ĹrĂłdka-Zawady.
7 grudnia
Uroczyste otwarcie mostu CybiĹskiego.
Most CybiĹski (Jordana) - podstawowe dane geometryczne
RozpiÄtoĹÄ teoretyczna: 70,0 m
DĹugoĹÄ caĹkowita: 72,30 m
SzerokoĹÄ caĹkowita 14,878 m
WysokoĹÄ: 9,495 â od dolnej krawÄdzi do gĂłrnej krawÄdzi konstrukcji
Rozstaw poprzeczny ĹukĂłw: 9,53 m
WysokoĹÄ dĹşwigarĂłw gĹĂłwnych: od 1775 mm do 1835 mm
Masa caĹkowita: 360 t
Nity: 48986 sztuk
foto ZDM