- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
14 sierpnia otwieramy TrasÄ TramwajowÄ od ul. Jana PawĹa II do ul. PodgĂłrnej!
2007-08-09
Budowa trasy to najwaĹźniejsza inwestycja dotyczÄ
ca komunikacji tramwajowej od czasu oddania do uĹźytku PoznaĹskiego Szybkiego Tramwaju. PoĹÄ
czenie Nowego Miasta, czyli najwiÄkszej poznaĹskiej âsypialniâ z centrum miasta przez most Ĺw. Rocha nie jest pomysĹem, ktĂłry narodziĹ siÄ w ostatnich latach. Dyskusje na ten temat zaczÄĹy siÄ juĹź w latach 70., gdy rozwaĹźane byĹy róşne pomysĹy modyfikacji sieci tramwajowej.KorzyĹci z oddania do uĹźytku trasy tramwajowej przez most Ĺw. Rocha na Rataje odczujÄ
tysiÄ
ce mieszkaĹcĂłw Rataj. Zadowoleni bÄdÄ
takĹźe kierowcy. Mniejszy ruch tramwajowy, na przykĹad na ul. KrĂłlowej Jadwigi, uĹatwi poruszanie siÄ samochodem. DziÄki trasie przez most Ĺw. Rocha, czas przyjazdu tramwajem z os. Jana III Sobieskiego do os. Lecha skraca siÄ do 27 minut. Tramwaje, ktĂłre bÄdÄ
woziÄ pasaĹźerĂłw nowÄ
trasÄ
, odciÄ
ĹźÄ
ulicÄ StrzeleckÄ
, na ktĂłrej torowisko jest przestarzaĹe, generuje haĹas i drgania. Nowe technologie, zastosowane na ulicach PodgĂłrnej, Dowbora-MuĹnickiego, Mostowej ograniczajÄ
w sposĂłb znaczÄ
cy te zjawiska. Budowa trasy byĹa moĹźliwa dziÄki unijnemu dofinansowaniu. ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich pozyskaĹ 27 658 349,92 zĹotych z Unii Europejskiej, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. CaĹa inwestycja kosztowaĹa, razem z budowÄ
nowego mostu, ok. 150 milionĂłw zĹotych (miasto zbudowaĹo most caĹkowicie na wĹasny koszt). Wniosek ZDM o dofinansowanie zostaĹ wysoko oceniony i uzyskaĹ trzecie miejsce w kraju. Roboty budowlane podzielone zostaĹy na cztery etapy. Jak twierdzi Kazimierz SkaĹecki, zastÄpca dyrektora ZarzÄ
du DrĂłg Miejskich do spraw inwestycji, najbardziej skomplikowanÄ
i najtrudniejszÄ
w realizacji czÄĹciÄ
przedsiÄwziÄcia byĹo wĹÄ
czenie trasy tramwajowej w ulicÄ Jana PawĹa II. Prace toczyĹy siÄ bez zamykania ruchu, by nie naraĹźaÄ miasta na paraliĹź komunikacyjny i nie likwidowaÄ poznaniakom poĹÄ
czenia tramwajowego z GĂłrnym Tarasem Rataj. PrzeciÄtnie na placu budowy pracowaĹo jednoczeĹnie 150 osĂłb. MiaĹy one do czynienia z najnowoczeĹniejszÄ
technologiÄ
, bo na wĹaĹnie takÄ
, kosztownÄ
, ale zapewniajÄ
cÄ
dĹugie uĹźytkowanie i likwidacjÄ uciÄ
ĹźliwoĹci dla mieszkaĹcĂłw zdecydowaĹ siÄ inwestor. UĹźyto wiÄc szyn tramwajowych w specjalnej gumowej obudowie. Obudowa izoluje szyny od Ĺźelbetowej podbudowy torowiska eliminujÄ
c drgania i haĹas. Tramwaje bÄdÄ
poruszaĹy siÄ prawie bez szmerĂłw, stÄ
d nazwa â âszyny szepczÄ
ceâ. To patent niemiecki, stosowany juĹź w krajach zachodnioeuropejskich. Zastosowano teĹź inny wynalazek â maty antywibracyjne. W ramach inwestycji powstaĹy teĹź sygnalizacje Ĺwietlne: na pl. Wiosny LudĂłw (PodgĂłrna â Szkolna), pl. BernardyĹski â PodgĂłrna â Za BramkÄ
, Wierzbowa â Mostowa, Kazimierza Wielkiego â Mostowa, Grobla â most Ĺw. RochaPo uruchomieniu nowej trasy tramwajowej zamkniÄte dla ruchu samochodowego bÄdÄ
ulice PodgĂłrna (od Szkolnej do Garbary) i Dowbora â MuĹnickiego. ZamkniÄte bÄdÄ
wyloty ulic WrocĹawskiej oraz Zielonej w PodgĂłrnÄ
. Na plac Kolegiacki kierowcy bÄdÄ
mogli dojechaÄ od ul. DĹugiej, przez pl. BernardyĹski i ul. Za BramkÄ
. Ulica DĹuga bÄdzie dwukierunkowa na odcinku miÄdzy ulicami StrzeleckÄ
i Garbary. Trasa tramwajowa w liczbachDĹugoĹÄ trasy od ul. Szkolnej do ul. Jana PawĹa II â 1800 m.Na caĹej jej dĹugoĹci zbudowano 12 peronĂłw tramwajowych.DĹugoĹÄ zbudowanych krawÄĹźnikĂłw â 20 km.Powierzchnia uĹoĹźonej nawierzchni bitumicznej wyniosĹa 15 tys. metrĂłw kwadratowych.Powierzchnia zbudowanych chodnikĂłw wyniosĹa 12 tys. metrĂłw kwadratowych.WzdĹuĹź trasy, na caĹej jej dĹugoĹci, przebiega droga dla rowerzystĂłw.Pod ziemiÄ
znalazĹo siÄ 15 km kabli energetycznych i 30 km kabli telefonicznych.DĹugoĹÄ zbudowanej kanalizacji deszczowej i sanitarnej wyniosĹa 3,5 km.Na trasie tramwaju zbudowano 9 sygnalizacji Ĺwietlnych.<i>Foto: Marcin Rutkowski</i>