- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
Trwa budowa ulicy GĹogowskiej, ktĂłra poĹÄ czy nas z autostradÄ
2007-06-01
Do przebudowy ulicy GĹogowskiej wĹadze miasta i ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich przywiÄ
zujÄ
wielkÄ
wagÄ. Jest to bowiem trasa strategiczna, ktĂłra poĹÄ
czy miasto z autostradÄ
, a w przyszĹoĹci poprzez trzeciÄ
ramÄ komunikacyjnÄ
, autostradÄ z portem lotniczym i stadionem, arenÄ
piĹkarskich Mistrzostw Europy 2012.ZostaĹ juĹź zmodernizowany odcinek miÄdzy wiaduktem GĂłrczyĹskim a ulicÄ
RawickÄ
. Obecnie trwajÄ
prace na najdĹuĹźszym odcinku tj. od autostrady A2 do Strumienia Junikowskiego, a w najbliĹźszym czasie zostanie ogĹoszony przetarg na odcinek od strumienia do ul. Rawickiej.Zanim jednak rozpoczÄĹy siÄ prace budowlane ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich prowadziĹ skomplikowane negocjacje z wĹaĹcicielami ponad stu dziaĹek. NiektĂłrych wĹaĹcicieli trudno byĹo zidentyfikowaÄ. O skali problemu dobrze Ĺwiadczy przykĹad jednej nieruchomoĹci, ktĂłrej wykup jest konieczny do modernizacji ostatniego odcinka ulicy GĹogowskiej. Jej wĹaĹcicielami jest ponad sto osĂłb. Najpierw trzeba ich odszukaÄ, bo choÄ tak zwana specustawa zdecydowanie uĹatwiĹa przygotowania do inwestycji drogowych, to nie zwolniĹa z przeprowadzenia regulacji stanĂłw prawnych gruntĂłw. ChcÄ
c wystÄ
piÄ o pozwolenie na budowÄ, trzeba prowadziÄ negocjacje z wĹaĹcicielami nieruchomoĹci. Realizacja tak wielkiej inwestycji to takĹźe ogromne koszty. Konieczne byĹo zgromadzenie pieniÄdzy. Z pomocÄ
przyszĹa Unia Europejska. Odpowiednie wnioski zostaĹy przygotowane i Unia wsparĹa inwestycjÄ kwotÄ
ok. 72 milionĂłw zĹotych z Sektorowego Programu Operacyjnego TRANSPORT. Przetarg na budowÄ trasy wygraĹo konsorcjum firm âStrabagâ i âStrabag Polskaâ. Buduje ono ulicÄ caĹkowicie bezkolizyjnÄ
, co wpĹynie przede wszystkim na bezpieczeĹstwo. Wjazdy na niÄ
bÄdÄ
moĹźliwe na bezkolizyjnych wÄzĹach. Do obsĹugi sÄ
siednich terenĂłw sĹuĹźy wygodna sieÄ drĂłg serwisowych, z ktĂłrych korzystaÄ bÄdÄ
rĂłwnieĹź autobusy MPK. DziÄki tej inwestycji poprawiÄ
siÄ warunki Ĺźycia mieszkaĹcĂłw, a wartoĹÄ nieruchomoĹci wzroĹnie. DziÄki sieci nowych ulic rozwinie siÄ aktywnoĹÄ gospodarcza, powstanÄ
nowe domy i siedziby firm.Warto podkreĹliÄ, Ĺźe oprĂłcz wiaduktĂłw, tunelu, sieci drĂłg serwisowych zostanie zmodernizowana infrastruktura podziemna. NastÄ
pi takĹźe regulacja Strumienia Junikowskiego aĹź do jego ujĹcia do Warty. W przyszĹoĹci bÄdzie on odbieraĹ wodÄ opadowÄ
rĂłwnieĹź z trzeciej ramy komunikacyjnej. JuĹź dziĹ woda, zanim znajdzie siÄ w Strumieniu Junikowskim, jest oczyszczana w separatorach i specjalnych zbiornikach retencyjnych.WartoĹÄ samych robĂłt drogowych wynosi 250 milionĂłw zĹotych. Koszt caĹej inwestycji, miÄdzy innymi z wykupem gruntĂłw dochodzi do kwoty 350 milionĂłw zĹotych. Do tej pory budowlaĹcy przemieĹcili pond póŠmiliona metrĂłw szeĹciennych ziemi i zuĹźyli 120 tys. ton masy bitumicznej. Do budowy obiektĂłw inĹźynierskich uĹźyto 10 tys. ton betonu i 3,5 tys. ton stali.ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich planuje zakoĹczenie modernizacji ulicy GĹogowskiej w 2008 roku.Zobacz takĹźe: www.zdm.poznan.pl/fundusz.php?site=projekty&sub=2www.zdm.poznan.pl/fundusz.php?site=projekty&sub=3