- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
DziÄki dziaĹaniom ZDM i straĹźy miejskiej lawety z reklamami znikajÄ z ulic Poznania
2007-03-13
Lawety z reklamami staĹy siÄ zmorÄ
kierowcĂłw i drogowcĂłw. Problem ten dotyczy gĹĂłwnie duĹźych miast, takich jak PoznaĹ. Kierowcy wielokrotnie skarĹźyli siÄ, Ĺźe lawety parkujÄ
ce w centrum miasta zajmujÄ
miejsca przeznaczone dla samochodĂłw. Drogowcy ze zrozumieniem przyjmowali rozĹźalenie kierowcĂłw, ale istniejÄ
ce przepisy prawne pozwalajÄ
zarzÄ
dcom drĂłg pobieraÄ opĹaty za parkowanie w strefie tylko od pojazdĂłw samochodowych. Problem polega na tym, Ĺźe laweta takim pojazdem nie jest. ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich w Poznaniu od poczÄ
tku staĹ na stanowisku, Ĺźe lawety z umieszczonymi na nich reklamami to reklamy, a ustawiajÄ
cy je w pasie drogowym muszÄ
uzyskaÄ zgodÄ zarzÄ
dcy drogi. W roku ubiegĹym, ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich w Poznaniu jednej z firm naliczyĹ opĹaty karne za nielegalne zajÄcie pasa drogowego na cele reklamowe. Firma odwoĹaĹa siÄ od decyzji ZDM do SamorzÄ
dowego Kolegium OdwoĹawczego (SKO) w Poznaniu. Wprawdzie z powodĂłw formalnych firma kary nie zapĹaciĹa, ale SKO uznaĹo, Ĺźe laweta z umieszczonÄ
na niej reklamÄ
jest reklamÄ
. SamorzÄ
dowe Kolegium OdwoĹawcze w Poznaniu w uzasadnieniu odniosĹo siÄ do definicji reklamy: "Definicja reklamy okreĹlona w art. 4 Ustawy o drogach publicznych stwierdzajÄ
c, Ĺźe jest to noĹnik informacji wizualnej wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami w Ĺźadnym przypadku nie przesÄ
dza, Ĺźe moĹźe niÄ
byÄ jedynie taki noĹnik, ktĂłry jest trwale poĹÄ
czony z gruntem. WykĹadnia gramatyczna i celowoĹciowa, a takĹźe utrwalone orzecznictwo kaĹźÄ
przyjÄ
Ä, Ĺźe o umieszczeniu reklamy w pasie drogowym decyduje jej zlokalizowanie w przestrzeni nad wydzielonym pod drogÄ
pasem terenu w taki sposĂłb, Ĺźe jest ona widoczna dla uĹźytkownikĂłw drogi. <b>Nie ma natomiast znaczenia metoda ekspozycji reklamy np. przy wykorzystaniu mogÄ
cych siÄ przemieszczaÄ obiektĂłw. Wobec powyĹźszego naleĹźy przyjÄ
Ä za bezsporne, Ĺźe w niniejszym przypadku doszĹo do zajÄcia pasa drogowego poprzez usytuowanie w jego obszarze przyczepy samochodowej z zainstalowanej na niej reklamÄ
". </b>DziÄki tej decyzji ZDM do dnia dzisiejszego, wszczÄ
Ĺ ponad czterdzieĹci postÄpowaĹ administracyjnych za nielegalne zajÄcie pasa drogowego na cele reklamowe. W przypadku zajÄcia pasa drogowego bez zezwolenia ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich orzeka o przywrĂłceniu pasa drogowego do stanu poprzedniego i pobiera opĹaty karne w wysokoĹci dziesiÄciokrotnej naleĹźnej opĹaty. Za umieszczenie w pasie drogowym obiektĂłw niezwiÄ
zanych z gospodarkÄ
drogowÄ
pobiera siÄ opĹaty, zgodnie z § 1 pkt.3 i § 4 UchwaĹy Nr XLV/469/IV/2004 Rady Miasta Poznania z dnia 25 maja 2004 r., w sprawie wysokoĹci stawek opĹat za zajÄcie pasa drogowego drĂłg publicznych w granicach administracyjnych miasta Poznania.DziaĹania na rzecz usuniÄcia lawet z centrum miasta podejmuje takĹźe StraĹź Miejska. StraĹźnicy posiadajÄ
orzeczenie sÄ
du, ktĂłry orzekĹ, Ĺźe wĹaĹciciel lawety wykorzystuje drogÄ na âcele nie zwiÄ
zane z gospodarkÄ
transportowÄ
i komunikacyjnÄ
â, co jest niezgodne z przepisami. SÄ
d ukaraĹ wĹaĹciciela reklamy grzywnÄ
. WidaÄ, Ĺźe praca drogowcĂłw i municypalnych przynosi poĹźÄ
dane efekty â lawety znikajÄ
z ulic miasta. Nasze dziaĹania wsparte zostaĹy takĹźe przez media i mieszkaĹcĂłw, za okazanÄ
pomoc serdecznie dziÄkujemy. Zobacz takĹźe:www.//miasta.gazeta.pl/poznan/1,36031,3942523.html<i>trzy pierwsze fotografie zostaĹy wykonane 5.02.2007 r., ostatnia miesiÄ
c później</i>