- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
Poznań staje się coraz bardziej Smart
2018-02-19
Poznań wspiera kolejne rozwiązania, które prowadzą do zrealizowania idei "smart city" - inteligentnego miasta, w którym mieszkańcom żyje się łatwiej. Miasto udostępniło już dane dotyczące wolnych miejsc na parkingach - teraz mogą być wykorzystane do tworzenia aplikacji dla kierowców. Pierwszą z nich można już pobrać. Na miejskich mapach znajdziemy też położenie ekologicznych współdzielonych samochodów - to efekt współpracy z poznańską spółką Click2Go.
Udostępnienie miejskich danych to kolejny krok w stronę zrównoważonego transportu. To posunięcie ograniczy liczbę samochodów, których kierowcy szukają miejsca do zaparkowania i tym samym przyczyniają się do większych korków w centrach miast. Szybszy i łatwiejszy dojazd do miejsc postojowych pozwala skutecznie zmniejszyć zatłoczenie miejskich ulic.
Pierwsza aplikacja, wykorzystująca miejskie dane już działa: to aplikacja FindPark (do pobrania na Androida), można ją znaleźć w Google Play, pobrać i zainstalować w smartfonie. Darmowa aplikacja pozwala na znalezienie wolnego miejsca na parkingu w ciągu kilku sekund.
W pierwszej kolejności udostępniane dane dotyczą części miejskich parkingów buforowych znajdujących się na ulicach: Głogowskiej, Reymonta, Maratońskiej i Pod Kaponierą, które są dostępne w ramach systemu ITS. Udostępnione są też dane dotyczące jednego komercyjnego parkingu znajdującego się w budynku przy ul. Za Bramką, ale system będzie dalej rozwijany tak, by do akcji włączały się kolejne prywatne parkingi.
- W ramach prowadzonych prac testowych na największy problem natrafiliśmy przy integracji danych z parkingu "Za Bramką" z systemem ITS - przyznaje Maciej Wudarski, zastępca prezydenta miasta. - Udało się te trudności pokonać, dziś jesteśmy gotowi do rozmów z właścicielami i operatorami innych parkingów komercyjnych. Dalsza rozbudowa systemu pozwoli kierowcom na szybki i bezbłędny wybór docelowego miejsca podróży, bez konieczności krążenia po mieście. Zmniejszy to korki i pozwoli lepiej chronić środowisko. Docelowo planujemy także uruchomienie elektronicznych tablic kierunkowych wskazujących dojazd do parkingów (tak jak w wypadku tablic systemu ITS).
Wolne miejsca na parkingach można zobaczyć na oficjalnej stronie internetowej Poznania. Znajdziemy je na mapie miasta w zakładce Transport: http://www.poznan.pl/mim/plan/map.html?mtype=pub_transport. Już wkrótce pojawi się tam również sekcja, dzięki której będzie można łatwo zlokalizować najbliższy ekologiczny współdzielony samochód. To efekt współpracy miasta z poznańską spółką Click2Go.
-"Smart city" to inteligentne miasto, które zarządza danymi dla dobra mieszkańców - wyjaśnia Michał Łakomski, pełnomocnik prezydenta miasta do spraw smart city. - W Poznaniu dane zbierane przez miasto udostępniane są deweloperom aplikacji, którzy mogą je wykorzystać do tworzenia swoich usług. Równocześnie miasto współpracuje z prywatnym partnerem, spółką Click2Go: dane tej firmy będą przepływały do miasta. Dzięki temu będziemy mogli analizować to, co dzieje się w Poznaniu i na tej podstawie podejmować konkretne decyzje zarządcze przez pryzmat zebranych danych.
Click2Go to kolejna firma, która na poznańskim rynku oferuje usługę współdzielenia samochodów (car-sharing). Żeby skorzystać z pojazdu, należy najpierw pobrać aplikację (można ją znaleźć w Google Play) i zarejestrować się w niej. W aplikacji zobaczymy mapę Poznania, a na niej zaznaczone będą najbliższe wolne samochody. Wystarczy wybrać jeden i zarezerwować - od tego momentu system daje nam 15 minut na dojście do auta. Samochód otwiera się za pomocą smartfona.
Za każdy przejechany kilometr kierowca zapłaci 80 groszy, do tego doliczyć trzeba 50 groszy za każdą minutę jazdy. Samochód może też poczekać na kierowcę na parkingu - system naliczy wówczas opłatę 10 groszy za każdą minutę postoju.
- Nasze samochody to pojazdy hybrydowe, emitując więc znacznie mniej spalin niż tradycyjne auta i są bardziej przyjazne środowisku - wyjaśnia Paweł Sobkowiak, prezes zarządu Click2Go. - Z badań wynika, że jeden samochód w systemie car-sharing jest w stanie zastąpić nawet do 14 aut. To przekłada się nie tylko na niższą emisję CO2, ale także na zmniejszenie korków w mieście i mniejsze obłożenie miejsc parkingowych. Położenie naszych pojazdów jest widoczne na stronie Poznan.pl, co poprawi ich dostępność. Dodatkowo chcemy, by po kliknięciu na widoczne na mapie samochody, klienci byli przekierowywani od razu do aplikacji. Jeśli ktoś jej nie ma, przekierowany do sklepu, w którym będzie można ją pobrać.
Alicja Wesołowska/biuro prasowe UMP
Udostępnienie miejskich danych to kolejny krok w stronę zrównoważonego transportu. To posunięcie ograniczy liczbę samochodów, których kierowcy szukają miejsca do zaparkowania i tym samym przyczyniają się do większych korków w centrach miast. Szybszy i łatwiejszy dojazd do miejsc postojowych pozwala skutecznie zmniejszyć zatłoczenie miejskich ulic.
Pierwsza aplikacja, wykorzystująca miejskie dane już działa: to aplikacja FindPark (do pobrania na Androida), można ją znaleźć w Google Play, pobrać i zainstalować w smartfonie. Darmowa aplikacja pozwala na znalezienie wolnego miejsca na parkingu w ciągu kilku sekund.
W pierwszej kolejności udostępniane dane dotyczą części miejskich parkingów buforowych znajdujących się na ulicach: Głogowskiej, Reymonta, Maratońskiej i Pod Kaponierą, które są dostępne w ramach systemu ITS. Udostępnione są też dane dotyczące jednego komercyjnego parkingu znajdującego się w budynku przy ul. Za Bramką, ale system będzie dalej rozwijany tak, by do akcji włączały się kolejne prywatne parkingi.
- W ramach prowadzonych prac testowych na największy problem natrafiliśmy przy integracji danych z parkingu "Za Bramką" z systemem ITS - przyznaje Maciej Wudarski, zastępca prezydenta miasta. - Udało się te trudności pokonać, dziś jesteśmy gotowi do rozmów z właścicielami i operatorami innych parkingów komercyjnych. Dalsza rozbudowa systemu pozwoli kierowcom na szybki i bezbłędny wybór docelowego miejsca podróży, bez konieczności krążenia po mieście. Zmniejszy to korki i pozwoli lepiej chronić środowisko. Docelowo planujemy także uruchomienie elektronicznych tablic kierunkowych wskazujących dojazd do parkingów (tak jak w wypadku tablic systemu ITS).
Wolne miejsca na parkingach można zobaczyć na oficjalnej stronie internetowej Poznania. Znajdziemy je na mapie miasta w zakładce Transport: http://www.poznan.pl/mim/plan/map.html?mtype=pub_transport. Już wkrótce pojawi się tam również sekcja, dzięki której będzie można łatwo zlokalizować najbliższy ekologiczny współdzielony samochód. To efekt współpracy miasta z poznańską spółką Click2Go.
-"Smart city" to inteligentne miasto, które zarządza danymi dla dobra mieszkańców - wyjaśnia Michał Łakomski, pełnomocnik prezydenta miasta do spraw smart city. - W Poznaniu dane zbierane przez miasto udostępniane są deweloperom aplikacji, którzy mogą je wykorzystać do tworzenia swoich usług. Równocześnie miasto współpracuje z prywatnym partnerem, spółką Click2Go: dane tej firmy będą przepływały do miasta. Dzięki temu będziemy mogli analizować to, co dzieje się w Poznaniu i na tej podstawie podejmować konkretne decyzje zarządcze przez pryzmat zebranych danych.
Click2Go to kolejna firma, która na poznańskim rynku oferuje usługę współdzielenia samochodów (car-sharing). Żeby skorzystać z pojazdu, należy najpierw pobrać aplikację (można ją znaleźć w Google Play) i zarejestrować się w niej. W aplikacji zobaczymy mapę Poznania, a na niej zaznaczone będą najbliższe wolne samochody. Wystarczy wybrać jeden i zarezerwować - od tego momentu system daje nam 15 minut na dojście do auta. Samochód otwiera się za pomocą smartfona.
Za każdy przejechany kilometr kierowca zapłaci 80 groszy, do tego doliczyć trzeba 50 groszy za każdą minutę jazdy. Samochód może też poczekać na kierowcę na parkingu - system naliczy wówczas opłatę 10 groszy za każdą minutę postoju.
- Nasze samochody to pojazdy hybrydowe, emitując więc znacznie mniej spalin niż tradycyjne auta i są bardziej przyjazne środowisku - wyjaśnia Paweł Sobkowiak, prezes zarządu Click2Go. - Z badań wynika, że jeden samochód w systemie car-sharing jest w stanie zastąpić nawet do 14 aut. To przekłada się nie tylko na niższą emisję CO2, ale także na zmniejszenie korków w mieście i mniejsze obłożenie miejsc parkingowych. Położenie naszych pojazdów jest widoczne na stronie Poznan.pl, co poprawi ich dostępność. Dodatkowo chcemy, by po kliknięciu na widoczne na mapie samochody, klienci byli przekierowywani od razu do aplikacji. Jeśli ktoś jej nie ma, przekierowany do sklepu, w którym będzie można ją pobrać.
Alicja Wesołowska/biuro prasowe UMP