- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
Bezpieczniej w centrum miasta
2017-08-04
W najbliższych dniach testowo będziemy wyłączać sygnalizacje świetlne na kilku skrzyżowaniach w centrum miasta.
Jeśli kapryśna pogoda pozwoli to w weekend rozpoczniemy prace, by testowo wyłączyć sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniu ulic: Ratajczaka, Ogrodowej i Powstańców Wielkopolskich oraz ulic: Kościuszki i Powstańców Wielkopolskich. Dodatkowo, po zakończeniu remontu ulicy Niezłomnych, na obecnym skrzyżowaniu łączącym ulice: Kościuszki, Ratajczaka i Niezłomnych oprócz wyłączenia sygnalizacji świetlnej zaplanowano testowe wprowadzenie mini ronda.
Jak będzie wyglądała proponowana organizacja ruchu w tym rejonie? Na dwóch wspomnianych skrzyżowaniach, po wyłączeniu sygnalizacji, wprowadzona zostanie równorzędność. To znaczy, że jadący z prawej strony będą mieć pierwszeństwo przejazdu. Takie rozwiązanie znacznie poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu (pieszych, rowerzystów i kierowców). Kierujący samochodami jadą wówczas znacznie ostrożniej, bo przy takich skrzyżowaniach są zobligowani do zmniejszenia prędkości, aby przeanalizować sytuację na drodze i podjąć decyzję, który pojazd ma pierwszeństwo przejazdu. Dodatkowo na dojeździe do skrzyżowań dopuszczalna prędkość zostanie ograniczona do 30 km/h.
Na ul. Kościuszki, przy dojeździe do zaplanowanego ronda pozostaną dwa pasy ruchu. Prawy będzie dla skręcających w stronę Wildy, lewym będzie można przejechać na wprost. Na ulicy Niezłomnych będziemy poruszać się tak samo jak obecnie. Na ul. Ratajczaka, na odcinku dochodzącym do ronda, będzie tylko jeden pas dla samochodów oraz kontrapas rowerowy. Warto dodać, że na ul. Ratajczaka pomiędzy skrzyżowaniem z Powstańców Wielkopolskich,
a ul. Niezłomnych powstaną nowe miejsca postojowe - po zachodniej stronie jezdni planowane jest wyznaczenie ukośnego parkowania.
Nowe miejsca postojowe wyznaczone zostaną także na ul. Ogrodowej. Obecnie jest tam zakaz postoju na ulicy od strony budynków. Znak zakazu zostanie zlikwidowany. Ulica Ogrodowa pozostanie dwukierunkową.
Sytuacja na wspomnianych ulicach oraz skrzyżowaniach będzie monitorowana zarówno przed wprowadzeniem jak i po wprowadzeniu nowych rozwiązań. Dodatkowo po wprowadzeniu tymczasowej organizacji ruchu przeprowadzone zostaną badania i analizy natężenia ruchu. Z uwagi na wyłączenie sygnalizacji świetlnej nie powinny powstawać większe zatory na jezdni - wyłączenie sygnalizatorów w innych punktach Poznania spowodowało upłynnienie ruchu. Przy projektowaniu zmian w organizacji ruchu wzięto pod uwagę fakt, że nie będzie można już przejeżdżać częścią ul. Święty Marcin, gdzie prowadzone będą prace budowlane oraz to, że innymi drogami pojadą kierowcy, którzy do tej pory przejeżdżali całą długością ul. Ratajczaka lub skręcali w nią z ul. Święty Marcin (już od września znaczna część ul. Ratajczaka zostanie wyłączona dla ruchu samochodowego - za wyjątkiem dojazdu do posesji).
Trzeba zaznaczyć, że w tym tygodniu z powodu awarii po potężnej ulewie i burzy nie działała przez dwa dni sygnalizacja na skrzyżowaniu ulic Ratajczaka i Ogrodowej.
Dodatkowo w poniedziałek testowo zostanie wyłączona sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Garbary i Wielkiej. W związku z tym zmieni się organizacja ruchu na ul. Wielkiej (przy wylocie z ul. Mostowej).
Wyłączony z ruchu zostanie lewy pas, który służył do skrętu w lewo w ul. Garbary. Skręcać będzie można ze środkowego, którym będzie można jechać także na wprost. Zmiany mają na celu zwiększenie przepustowości skrzyżowania. Jeśli takie rozwiązanie się sprawdzi to zmiana organizacji ruchu zostanie wprowadzona na stałe.
Jeśli kapryśna pogoda pozwoli to w weekend rozpoczniemy prace, by testowo wyłączyć sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniu ulic: Ratajczaka, Ogrodowej i Powstańców Wielkopolskich oraz ulic: Kościuszki i Powstańców Wielkopolskich. Dodatkowo, po zakończeniu remontu ulicy Niezłomnych, na obecnym skrzyżowaniu łączącym ulice: Kościuszki, Ratajczaka i Niezłomnych oprócz wyłączenia sygnalizacji świetlnej zaplanowano testowe wprowadzenie mini ronda.
Jak będzie wyglądała proponowana organizacja ruchu w tym rejonie? Na dwóch wspomnianych skrzyżowaniach, po wyłączeniu sygnalizacji, wprowadzona zostanie równorzędność. To znaczy, że jadący z prawej strony będą mieć pierwszeństwo przejazdu. Takie rozwiązanie znacznie poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu (pieszych, rowerzystów i kierowców). Kierujący samochodami jadą wówczas znacznie ostrożniej, bo przy takich skrzyżowaniach są zobligowani do zmniejszenia prędkości, aby przeanalizować sytuację na drodze i podjąć decyzję, który pojazd ma pierwszeństwo przejazdu. Dodatkowo na dojeździe do skrzyżowań dopuszczalna prędkość zostanie ograniczona do 30 km/h.
Na ul. Kościuszki, przy dojeździe do zaplanowanego ronda pozostaną dwa pasy ruchu. Prawy będzie dla skręcających w stronę Wildy, lewym będzie można przejechać na wprost. Na ulicy Niezłomnych będziemy poruszać się tak samo jak obecnie. Na ul. Ratajczaka, na odcinku dochodzącym do ronda, będzie tylko jeden pas dla samochodów oraz kontrapas rowerowy. Warto dodać, że na ul. Ratajczaka pomiędzy skrzyżowaniem z Powstańców Wielkopolskich,
a ul. Niezłomnych powstaną nowe miejsca postojowe - po zachodniej stronie jezdni planowane jest wyznaczenie ukośnego parkowania.
Nowe miejsca postojowe wyznaczone zostaną także na ul. Ogrodowej. Obecnie jest tam zakaz postoju na ulicy od strony budynków. Znak zakazu zostanie zlikwidowany. Ulica Ogrodowa pozostanie dwukierunkową.
Sytuacja na wspomnianych ulicach oraz skrzyżowaniach będzie monitorowana zarówno przed wprowadzeniem jak i po wprowadzeniu nowych rozwiązań. Dodatkowo po wprowadzeniu tymczasowej organizacji ruchu przeprowadzone zostaną badania i analizy natężenia ruchu. Z uwagi na wyłączenie sygnalizacji świetlnej nie powinny powstawać większe zatory na jezdni - wyłączenie sygnalizatorów w innych punktach Poznania spowodowało upłynnienie ruchu. Przy projektowaniu zmian w organizacji ruchu wzięto pod uwagę fakt, że nie będzie można już przejeżdżać częścią ul. Święty Marcin, gdzie prowadzone będą prace budowlane oraz to, że innymi drogami pojadą kierowcy, którzy do tej pory przejeżdżali całą długością ul. Ratajczaka lub skręcali w nią z ul. Święty Marcin (już od września znaczna część ul. Ratajczaka zostanie wyłączona dla ruchu samochodowego - za wyjątkiem dojazdu do posesji).
Trzeba zaznaczyć, że w tym tygodniu z powodu awarii po potężnej ulewie i burzy nie działała przez dwa dni sygnalizacja na skrzyżowaniu ulic Ratajczaka i Ogrodowej.
Dodatkowo w poniedziałek testowo zostanie wyłączona sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Garbary i Wielkiej. W związku z tym zmieni się organizacja ruchu na ul. Wielkiej (przy wylocie z ul. Mostowej).
Wyłączony z ruchu zostanie lewy pas, który służył do skrętu w lewo w ul. Garbary. Skręcać będzie można ze środkowego, którym będzie można jechać także na wprost. Zmiany mają na celu zwiększenie przepustowości skrzyżowania. Jeśli takie rozwiązanie się sprawdzi to zmiana organizacji ruchu zostanie wprowadzona na stałe.