- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
Dofinansowanie z UE dla mostu CybiĹskiego
2006-07-14
Jest nam bardzo miĹo poinformowaÄ, Ĺźe Regionalny Komitet SterujÄ
cy przyznaĹ dotacjÄ w wysokoĹci 7 125 000 zĹotych na realizacjÄ projektu pod nazwÄ
âBudowa Mostu CybiĹskiego miÄdzy ĹrĂłdkÄ
a Ostrowem Tumskim w Poznaniuâ. Dofinansowanie pochodzi ze ĹrodkĂłw Unii Europejskiej, z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Beneficjentem bezpoĹrednim projektu jest miasto PoznaĹ, natomiast jednostkÄ
wdraĹźajÄ
cÄ
, stronÄ
podpisujÄ
cÄ
kontrakt z wykonawcÄ
robĂłt a nastÄpnie jednostkÄ
zarzÄ
dzajÄ
cÄ
obiektem bÄdzie ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich w Poznaniu. CaĹkowity koszt projektu wynosi 9 500 000 zĹotych.Most CybiĹski powstanie w osi ulicy OstrĂłwek nad rzekÄ
CybinÄ
pomiÄdzy KatedrÄ
a ĹrĂłdkÄ
, w miejscu starej przeprawy mostowej rozebranej w 1970 roku. Warto podkreĹliÄ, Ĺźe most CybiĹski byĹ jednym z najstarszych mostĂłw poznaĹskich. Pierwsze mosty przez CybinÄ budowano od czasu powstania na Ostrowie Tumskim osad ludzkich. Najstarsza wzmianka o mostach ĹÄ
czÄ
cych wyspÄ z sÄ
siedniÄ
ĹrĂłdkÄ
pochodzi z 1146 roku, z okresu walk o sukcesjÄ miÄdzy synami BolesĹawa Krzywoustego. W koĹcu XIX wieku most byĹ intensywnie wykorzystywany. W dni powszednie korzystaĹo z niego blisko 10 tysiÄcy pieszych, 1000 wozĂłw konnych i 100 cyklistĂłw. WymagajÄ
cÄ
ciÄ
gĹych napraw i remontĂłw konstrukcjÄ drewnianÄ
postanowiono zastÄ
piÄ mostem Ĺźelaznym. Wybudowano go w 1903 roku, ale z uwagi na wady konstrukcyjne w 1913 roku zastÄ
piono go nowym mostem. WycofujÄ
ce siÄ z Wielkopolski wojsko polskie wysadziĹo most w dniu 5 wrzeĹnia 1939 roku. Po zakoĹczeniu dziaĹaĹ wojennych most CybiĹski zostaĹ odbudowany. Rozebrano go po wybudowaniu mostu Mieszka I.Celem odbudowy mostu CybiĹskiego jest nie tylko przywrĂłcenie historycznego poĹÄ
czenia komunikacyjnego miÄdzy Ostrowem Tumskim i ĹrĂłdkÄ
. BÄdzie stanowiÄ jeden z elementĂłw aktywizacji terenĂłw poĹoĹźonych nad WartÄ
. SzczegĂłlne korzyĹci mogÄ
odnieĹÄ mieszkaĹcy ĹrĂłdki. PoĹÄ
czenie z Ostrowem Tumskim i dalej ze Starym Rynkiem przyczyni siÄ do odtworzenia historycznego Traktu KrĂłlewsko â Cesarskiego prowadzÄ
cego od Komandorii do dziewiÄtnastowiecznego centrum JeĹźyc. WpĹynie to na zwiÄkszenie liczby turystĂłw do tej pory omijajÄ
cych ich dzielnicÄ. Podniesie siÄ rĂłwnieĹź atrakcyjnoĹÄ ĹrĂłdki dla inwestorĂłw oraz przyczyni siÄ do zwiÄkszenia aktywnoĹci gospodarczej mieszkaĹcĂłw, zwĹaszcza w dziedzinie usĹug.W maju 2006 roku ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich ogĹosiĹ przetarg na budowÄ mostu CybiĹskiego. Most bÄdzie miaĹ charakter kĹadki dla pieszych. Przetarg zakĹada, Ĺźe do jego budowy zostanie wykorzystane przÄsĹo âstaregoâ mostu Ĺw. Rocha, ktĂłre Poznaniacy mogÄ
oglÄ
daÄ na prawym brzegu Warty, miÄdzy mostami Ĺw. Rocha i Chrobrego. Po wykonaniu niezbÄdnych napraw, wymianie niektĂłrych elementĂłw i zabezpieczeniu antykorozyjnym moĹźna je bÄdzie wykorzystaÄ. SpecjaliĹci przewidujÄ
, Ĺźe przetransportowanie na miejsce wybudowania mostu przÄsĹa o wadze ponad czterysta ton stanowiÄ bÄdzie najtrudniejszÄ
czÄĹÄ budowy. Przetarg zakĹada budowÄ nowych przyczĂłĹkĂłw po obu stronach rzeki, ĹÄ
cznie z fundamentami. Dlatego teĹź pozostaĹoĹci po podporach muszÄ
zostaÄ rozebrane.W dniu 3 lipca minÄ
Ĺ termin skĹadania ofert przetargowych. Do ZDM wpĹynÄĹy dwie oferty, ktĂłre obecnie znajdujÄ
siÄ na etapie rozpatrywania. Termin wykonania zamĂłwienia, czyli zakoĹczenia budowy mostu CybiĹskiego, zostaĹ ustalony na 30 listopada 2007 roku.