- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
Można jeździć tunelem na ul. Czechosłowackiej
2016-12-30
Zakończyła się najważniejsza inwestycja drogowa w południowo-zachodniej części Poznania: przebudowa ul. Czechosłowackiej na odcinku od skrzyżowania z
ul. Modrzewiową do skrzyżowania z ul. Łozową. Najważniejszym elementem inwestycji była prowadzona wspólnie - przez Miasto i PKP PLK - budowa tunelu dla samochodów, rowerzystów i pieszych pod linią kolejową E59 z Poznania do Wrocławia.
Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia odcinek tunelu, za który odpowiada Miasto, otrzymał pozwolenie na użytkowanie. Takie pozwolenie, na swoją część tunelu, 29 grudnia uzyskali kolejarze. Służby miejskie wprowadziły w tym rejonie nową organizację ruchu i dziś otworzyły tunel dla mieszkańców Poznania. Droga z Dębca na Górczyn mocno się skróciła.
Wspólna inwestycja
Przebudowa układu komunikacyjnego w obrębie ul. Czechosłowackiej obejmowała liczący niewiele ponad 1,1 km odcinek ulicy wraz z tunelem pod linią kolejową Poznań-Wrocław. Miasto wydało na nią ze swych środków budżetowych ok. 78 mln zł. Za realizację inwestycji odpowiedzialna była spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM).
Wyłoniony w przetargu wykonawca - firma Strabag - m.in. zmienił konstrukcję jezdni, wykonał ?cichą nawierzchnię? bitumiczną, nowe chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca postojowe oraz sygnalizację świetlną. Ponadto przebudowane zostały skrzyżowania z ul. Świerkową i Modrzewiową oraz Łozową, wykonane nasadzenia zieleni na terenie całej przebudowywanej ulicy, wymienione zostało oświetlenie uliczne. Najważniejszą częścią inwestycji była budowa tunelu w ciągu ulicy Czechosłowackiej, na dojazdach do terenu leżącego pod torami kolejowymi.
Za wykonanie odcinka tunelu, leżącego bezpośrednio pod torami, na działkach będących
w użytkowaniu PKP oraz za jego oświetlenie, odwodnienie, budowę zadaszonych wyjść na perony, a także za prace wykończeniowe i zagospodarowanie terenu nad tunelem, odpowiedzialne było konsorcjum firm budowlanych pracujące na rzecz PKP PLK. Koszt budowy kolejowej części wiaduktu to około 20 mln zł netto.
W marcu, na położonym obok wiaduktu zmodernizowanym przystanku Poznań Dębiec, podróżni będą mogli skorzystać z wind. Ułatwią one komunikację miedzy tunelem
a peronami, szczególnie osobom o ograniczonej mobilności.
Potrzebny nie tylko tunel
O tym, że tunel pod mocno uczęszczaną linią kolejową w ciągu ul. Czechosłowackiej jest miastu potrzebny, mówiło się w Poznaniu już na początku lat 70. ubiegłego stulecia. Od tego czasu natężenie ruchu na poznańskich ulicach uległo zwielokrotnieniu, a w okolicy przybyło mieszkańców.
- Mieszkańcy mówią, że czekali na ten tunel 40 lat. Samochody często stały tutaj w korku i ta uciążliwość powodowała paraliż w zasadzie w całej dzielnicy. To była bardzo wyczekiwana inwestycja. Widać to po liczbie mieszkańców, którzy przyszli na otwarcie. W tej chwili na pewno będzie lepiej. Pierwsze samochody już ruszyły tunelem. Wykonaliśmy też buspas w ciągu ulicy Opolskiej, polepszyliśmy standard dróg rowerowych, są nowe wiaty przystankowe. Zakończyliśmy inwestycję potrzebną zarówno dla kierowców, transportu publicznego, pieszych i rowerzystów - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
Na poprawę ruchu w tym rejonie wpływ powinny mieć również prace nie objęte podstawowym projektem przebudowy, a wykonane na wniosek mieszkańców i rady osiedla: buspas w ul. Opolskiej i dwa przejścia dla pieszych na skrzyżowaniach ul. Jesionowej z Bohaterów Westerplatte oraz ul. 28 Czerwca 1956 ze Świętego Szczepana.
Szybciej do Wrocławia
Jak informują przedstawiciele PKP PLK, warte ok. 360 mln zł prace na 32-kilometrowym odcinku linii kolejowej E59 między Poznaniem a Czempiniem są zaawansowane w ponad 80 proc. Zakończyły się prace torowe i sieciowe między Poznaniem a Luboniem i Mosiną a Czempiniem. Zmodernizowane perony na stacjach i przystankach Poznań Dębiec, Luboń, Mosina, Drużyna Poznańska, Iłowiec, Czempiń wyposażono w nową nawierzchnię, wiaty, ławki, tablice informacyjne, oświetlenie i czytelne oznakowanie. Obiekty zostały dostosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Wyremontowane zostały także obiekty inżynieryjne.
Trwają prace przy budowie wiaduktu drogowego w Łęczycy oraz wiaduktu kolejowego
w Mosinie. Obiekty zastąpią przejazdy kolejowo - drogowe. Na przełomie marca i kwietnia 2017 skończą się też roboty torowe między Luboniem a Mosiną, a także przy modernizacji peronów w Puszczykowie i Puszczykówku.
- Projekt zakończy się w połowie 2017 roku. Jego efektem będzie krótsza i bezpieczniejsza podróż, a także coraz lepsza obsługa pasażerów. Pociągi pojadą wówczas z prędkością do 160 km/h. Dzięki temu podróż z Poznania do Wrocławia skróci się o około 30 minut - mówi Arnold Bresch, członek zarządu PLK.
Jacek Łakomy/biuro prasowe UMP
ul. Modrzewiową do skrzyżowania z ul. Łozową. Najważniejszym elementem inwestycji była prowadzona wspólnie - przez Miasto i PKP PLK - budowa tunelu dla samochodów, rowerzystów i pieszych pod linią kolejową E59 z Poznania do Wrocławia.
Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia odcinek tunelu, za który odpowiada Miasto, otrzymał pozwolenie na użytkowanie. Takie pozwolenie, na swoją część tunelu, 29 grudnia uzyskali kolejarze. Służby miejskie wprowadziły w tym rejonie nową organizację ruchu i dziś otworzyły tunel dla mieszkańców Poznania. Droga z Dębca na Górczyn mocno się skróciła.
Wspólna inwestycja
Przebudowa układu komunikacyjnego w obrębie ul. Czechosłowackiej obejmowała liczący niewiele ponad 1,1 km odcinek ulicy wraz z tunelem pod linią kolejową Poznań-Wrocław. Miasto wydało na nią ze swych środków budżetowych ok. 78 mln zł. Za realizację inwestycji odpowiedzialna była spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM).
Wyłoniony w przetargu wykonawca - firma Strabag - m.in. zmienił konstrukcję jezdni, wykonał ?cichą nawierzchnię? bitumiczną, nowe chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca postojowe oraz sygnalizację świetlną. Ponadto przebudowane zostały skrzyżowania z ul. Świerkową i Modrzewiową oraz Łozową, wykonane nasadzenia zieleni na terenie całej przebudowywanej ulicy, wymienione zostało oświetlenie uliczne. Najważniejszą częścią inwestycji była budowa tunelu w ciągu ulicy Czechosłowackiej, na dojazdach do terenu leżącego pod torami kolejowymi.
Za wykonanie odcinka tunelu, leżącego bezpośrednio pod torami, na działkach będących
w użytkowaniu PKP oraz za jego oświetlenie, odwodnienie, budowę zadaszonych wyjść na perony, a także za prace wykończeniowe i zagospodarowanie terenu nad tunelem, odpowiedzialne było konsorcjum firm budowlanych pracujące na rzecz PKP PLK. Koszt budowy kolejowej części wiaduktu to około 20 mln zł netto.
W marcu, na położonym obok wiaduktu zmodernizowanym przystanku Poznań Dębiec, podróżni będą mogli skorzystać z wind. Ułatwią one komunikację miedzy tunelem
a peronami, szczególnie osobom o ograniczonej mobilności.
Potrzebny nie tylko tunel
O tym, że tunel pod mocno uczęszczaną linią kolejową w ciągu ul. Czechosłowackiej jest miastu potrzebny, mówiło się w Poznaniu już na początku lat 70. ubiegłego stulecia. Od tego czasu natężenie ruchu na poznańskich ulicach uległo zwielokrotnieniu, a w okolicy przybyło mieszkańców.
- Mieszkańcy mówią, że czekali na ten tunel 40 lat. Samochody często stały tutaj w korku i ta uciążliwość powodowała paraliż w zasadzie w całej dzielnicy. To była bardzo wyczekiwana inwestycja. Widać to po liczbie mieszkańców, którzy przyszli na otwarcie. W tej chwili na pewno będzie lepiej. Pierwsze samochody już ruszyły tunelem. Wykonaliśmy też buspas w ciągu ulicy Opolskiej, polepszyliśmy standard dróg rowerowych, są nowe wiaty przystankowe. Zakończyliśmy inwestycję potrzebną zarówno dla kierowców, transportu publicznego, pieszych i rowerzystów - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
Na poprawę ruchu w tym rejonie wpływ powinny mieć również prace nie objęte podstawowym projektem przebudowy, a wykonane na wniosek mieszkańców i rady osiedla: buspas w ul. Opolskiej i dwa przejścia dla pieszych na skrzyżowaniach ul. Jesionowej z Bohaterów Westerplatte oraz ul. 28 Czerwca 1956 ze Świętego Szczepana.
Szybciej do Wrocławia
Jak informują przedstawiciele PKP PLK, warte ok. 360 mln zł prace na 32-kilometrowym odcinku linii kolejowej E59 między Poznaniem a Czempiniem są zaawansowane w ponad 80 proc. Zakończyły się prace torowe i sieciowe między Poznaniem a Luboniem i Mosiną a Czempiniem. Zmodernizowane perony na stacjach i przystankach Poznań Dębiec, Luboń, Mosina, Drużyna Poznańska, Iłowiec, Czempiń wyposażono w nową nawierzchnię, wiaty, ławki, tablice informacyjne, oświetlenie i czytelne oznakowanie. Obiekty zostały dostosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Wyremontowane zostały także obiekty inżynieryjne.
Trwają prace przy budowie wiaduktu drogowego w Łęczycy oraz wiaduktu kolejowego
w Mosinie. Obiekty zastąpią przejazdy kolejowo - drogowe. Na przełomie marca i kwietnia 2017 skończą się też roboty torowe między Luboniem a Mosiną, a także przy modernizacji peronów w Puszczykowie i Puszczykówku.
- Projekt zakończy się w połowie 2017 roku. Jego efektem będzie krótsza i bezpieczniejsza podróż, a także coraz lepsza obsługa pasażerów. Pociągi pojadą wówczas z prędkością do 160 km/h. Dzięki temu podróż z Poznania do Wrocławia skróci się o około 30 minut - mówi Arnold Bresch, członek zarządu PLK.
Jacek Łakomy/biuro prasowe UMP