- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
Przygotowania do sezonu zimowego 2015/2016
2015-10-21
Dzisiaj, spotkaliśmy się z przedstawicielami mediów aby poinformować o przygotowaniach do sezonu zimowego 2015/2016. Pan Ireneusz Woźny, dyrektor ds. zarządzania drogami przedstawił standardy zimowego utrzymania dróg administrowanych przez ZDM oraz szczegółowo omówił procedury działań.
- Na zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2015/2016 z budżetu Miasta przeznaczono kwotę 22, 4 milionów złotych.
W technologii zimowego utrzymania kontynuować będziemy zasadę koncentrowania działań w pierwszym etapie na
mechanicznym usuwaniu śniegu, a następnie na posypywaniu nawierzchni materiałami uszorstniajacymi ? poinformował dyrektor.
Od 1 listopada rozpoczyna działalność w ZDM komórka dyspozytorska zimowego utrzymania, która pracować będzie nieprzerwanie do końca marca 2016 r.
Interwencje związane z zimowym utrzymaniem dróg administrowanych przez ZDM mieszkańcy mogą zgłaszać telefonicznie - 61 64 77 231 lub wysyłając maila na adres zima@zdm.poznan.pl
- W tym sezonie zimowym utrzymaniem objętych zostało 853,2 km dróg. Z uwagi na rosnący z roku na rok ruch rowerowy zwróciliśmy uwagę na odśnieżanie sieci 117 ścieżek rowerowych, liczących ponad 97 km - wyjaśnił dyrektor.
Tak, jak w latach ubiegłych pragniemy zwrócić uwagę na ekologię. Ochrona zieleni przyulicznej- Stosowanie soli wpływa również negatywnie m.in. na stan nawierzchni betonowych, bitumicznych, zwłaszcza tych ze spękaniami, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, stan oświetlenia ulicznego, a nawet obuwia.
Zimowe utrzymanie ulic miasta Poznania w sezonie 2015/2016
W sezonie 2015/2016 w zimowym utrzymaniu znajduje się 853,2 km poznańskich ulic.
Wydatki na zimowe oczyszczanie pasów drogowych obejmują, zarówno odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, jak również oczyszczanie z zanieczyszczeń (sprzątanie) jezdni, chodników i placów miejskich, przejść podziemnych i kładek, a także opróżnienie koszy ulicznych.
Wydatki Miasta w ostatnich latach wynosiły:
? w sezonie 2010/2011 ? 31,1 mln zł
? w sezonie 2011/2012 ? 17,9 mln zł
? w sezonie 2012/2013 ? 24,5 mln zł
? w sezonie 2013/2014 ? 22,6 mln zł
? w sezonie 2014/2015 ? 21,1 mln zł
? w sezonie 2015/2016 zaplanowano 24, 2 mln zł.
W bieżącym sezonie mamy do dyspozycji:
dla obsługi jezdni:
? 28 pługoposypywarek
? 21 pługów samochodowych
? 2 pługopiaskarki o ciężarze całkowitym do 3,5 Mg dla obsługi Estakady Katowickiej
dla obsługi chodników, placów i ścieżek rowerowych:
? 14 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka)
Tak, jak w latach poprzednich pragniemy zwrócić uwagę na aspekt ekologiczny.
Zaostrzone normy środowiskowe, dotyczące zwłaszcza zieleni przydrożnej, zasad stosowania środków chemicznych, które wprowadziliśmy w latach ubiegłych, będą kontynuowane. Na chodnikach, ścieżkach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym (III i IV kolejność) Wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu. Odmienne zasady obowiązują na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej (I i II kolejność). Na tych jezdniach stasowane są, zarówno środki chemiczne (sól drogowa), jak również środki niechemiczne (uszorstniające), zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 roku w sprawie rodzaju i warunków stosowania środków, jakie mogą być użyte na drogach publicznych oraz ulicach i placach. Dodatkowo Wykonawcy zobowiązani są do przestrzegania zasad określonych w specyfikacjach technicznych opracowanych przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Przepisy regulują, zarówno maksymalne dopuszczalne dawki stosowania środków, jak również określają, w jakich warunkach pogodowych jaki rodzaj środków należy zastosować.
Standardy utrzymania dróg
Celem zróżnicowania standardów utrzymania i dostosowania poziomu utrzymania do możliwości finansowych Miasta Poznania oraz zadeklarowanego potencjału sprzętowego Wykonawców ? ulice naszego miasta podzielono na sieci:
? Sieć strategiczna (pierwsza kolejność) ? o łącznej długości 270,6 km ? to jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali
? Sieć podstawowa (druga kolejność) ? o łącznej długości 247,4 km ? to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej
? Sieć lokalna I (trzecia kolejność) ? o łącznej długości 209,2 km ? to jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej
? Sieć lokalna II (czwarta kolejność) ? o łącznej długości 126,0 km ? to ulice w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie
? Pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM ? obsługiwane doraźnie.
Dla czterech pierwszych sieci obowiązuje Wykonawców zdefiniowany standard utrzymania (technologia i czasokres wykonania liczony od momentu uruchomienia działań przez ZDM), pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM będą odśnieżane i posypywane doraźnie na podstawie oczekiwań mieszkańców, oceny stopnia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu oraz możliwości finansowych ZDM.
Zimowe utrzymanie dróg rowerowych
Pragniemy poinformować, że odśnieżanie sieci 117 ścieżek rowerowych, liczących 97,3 km odbywać się będzie w ciągu 3 godzin od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi.
Szczegółowy wykaz na naszej stronie internetowej.
Sieci dróg obsługują wyłonione w przetargu firmy
1. Konsorcjum: firma REMONDIS Sanitech Poznań, Spółka z o.o. + firma SAN-EKO, Zakład Usług Komunalnych ? obsługują następujące rejony miasta: Nowe Miasto Południe, Grunwald, Wilda
2. Konsorcjum: firma SITA Zachód, Spółka z o.o. + firma Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Spółka Jawna obsługuje rejon: Nowe Miasto Północ
3. Konsorcjum: firma Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Spółka Jawna + firma Technika Sanitarna, Spółka z o.o. obsługują rejony miasta: Stare Miasto Centrum, Jeżyce
4. Firma ALKOM F.H.-U. mgr inż. Henryk Sienkiewicz obsługuje rejon: Stare Miasto Północ
Bazy sprzętowo-materiałowe (załadunkowe) firm znajdują się w następujących miejscach: przy ulicy Góreckiej 104; Gołężyckiej 132, Jasielskiej, Nowotarskiej 27, Północnej 1.
Warto podkreślić, że wybór standardów zimowego utrzymania jest wynikiem kompromisu pomiędzy dążeniem do zapewniania jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego, obowiązkiem zachowania rygorów wynikających z konieczności ochrony środowiska, a także obowiązkiem przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.
Komórka dyspozytorska ZDM
Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pełni rolę ośrodka zarządzającego i koordynującego prowadzenie działań przez firmy zajmujące się zimowym utrzymaniem dróg. Dyspozytorzy ZDM korzystają w codziennej pracy z własnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody, przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także z obrazów z radaru meteorologicznego w Wysogotowie pod Poznaniem. Pojazdy firm wykonawczych są wyposażone w urządzenia GPS, które na bieżąco monitorują ich położenie i pracę. Pozwala to reagować na zmieniającą się dynamicznie sytuację drogową w mieście. Służby ZDM prowadzą nieprzerwanie monitoring ulic naszego miasta oraz współdziałają z funkcjonariuszami Straży Miejskiej w zakresie nadzoru nad realizacją prac. W przypadku rażących uchybień nakładane są na wykonawców kary umowne.
Komórka dyspozytorska pracuje całodobowo w okresie od 1 listopada 2015 roku do 31 marca 2016 roku, w siedzibie ZDM, tel. 61 64 77 231 (każde zgłoszenie jest rejestrowane); mail: zima@zdm.poznan.pl
Ochrona zieleni przyulicznej
Poznański Zarząd Dróg Miejskich jako pierwszy zarządca dróg w Polsce zaczął montować maty słomiano ? foliowe przy drogach, których celem jest ochrona zieleni. Łącznie, w tym sezonie zostanie zamontowanych 20 tysięcy metrów bieżących mat słomiano ? foliowych oraz polipropylenowych.
Dodatkowo ZDM zleci montaż zabezpieczeń pni i koron drzew wykonanych z siatki cieniującej z włókna polipropylenowego. Takie zabezpieczenia również są rozwiązaniem pionierskim stosowanym od kilku lat przez ZDM. W tym roku zabezpieczymy w ten sposób ok. 1500 drzew.
Apele, ulotki, edukacja, gra planszowa
Od wielu lat zwracamy się z prośbą do kierowców aby w czasie zimy zadbali o bezpieczeństwo własne i innych użytkowników dróg publicznych, np. przez zmianę opon letnich na zimowe. Tak, jak co roku zwracamy się z apelem o ograniczenie użycia środków chemicznych w zimowym utrzymaniu ulic. Gorąco zachęcamy mieszkańców, administratorów, zarządców terenów aby w trakcie zimy korzystali przede wszystkim ze środków ekologicznych (np. piasku) które nie powodują strat w środowisku miejskim, w przeciwieństwie do środków chemicznych. ZDM przygotował również specjalne informatory ?Nie solę! Czyli jak bezpiecznie przetrwać zimę nie szkodząc środowisku?, które trafiają do mieszkańców i w dostępny sposób przypominają o szkodliwości soli.
Poznański ZDM przygotował również planszową grę edukacyjną dla dzieci ?Nie solę! Kiedy nie jest to konieczne?. Chcemy aby poprzez zabawę najmłodsi poznawali podstawowe zagadnienia związane ze szkodliwością stosowania soli drogowej oraz uczyli się właściwych zachowań, nawyków korzystnych dla otoczenia człowieka i środowiska przyrodniczego. Dorośli w prosty i łatwy sposób mogą zapoznać dzieci z tematyką ekologiczną. Gra dostępna jest na naszych stronach internetowych.
PRZYPOMINAMY :
? działania służb drogowych mają na celu jedynie łagodzenie skutków niekorzystnej aury na drogach,
? w zmiennych warunkach drogowych należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza na mostach i wiaduktach, przy zbiornikach wodnych, na terenach zalesionych,
? prędkość należy dostosować do panujących warunków atmosferycznych,
? o zmianę opon na zimowe.
? o kulturę jazdy i przepuszczanie pojazdów odśnieżających drogi, które nie są pojazdami uprzywilejowanymi
Wszyscy możemy zimą w prosty sposób pomóc sobie sami - korzystając z komunikacji miejskiej. Mniej samochodów na ulicach oznacza mniejsze korki, a dla służb miejskich możliwość szybszego działania, a tym samym udrożnienie ruchu.
Gorąco zachęcamy do szczegółowego zapoznania się z materiałami na temat zimowego utrzymania ulic miasta Poznania.
- Na zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2015/2016 z budżetu Miasta przeznaczono kwotę 22, 4 milionów złotych.
W technologii zimowego utrzymania kontynuować będziemy zasadę koncentrowania działań w pierwszym etapie na
mechanicznym usuwaniu śniegu, a następnie na posypywaniu nawierzchni materiałami uszorstniajacymi ? poinformował dyrektor.
Od 1 listopada rozpoczyna działalność w ZDM komórka dyspozytorska zimowego utrzymania, która pracować będzie nieprzerwanie do końca marca 2016 r.
Interwencje związane z zimowym utrzymaniem dróg administrowanych przez ZDM mieszkańcy mogą zgłaszać telefonicznie - 61 64 77 231 lub wysyłając maila na adres zima@zdm.poznan.pl
- W tym sezonie zimowym utrzymaniem objętych zostało 853,2 km dróg. Z uwagi na rosnący z roku na rok ruch rowerowy zwróciliśmy uwagę na odśnieżanie sieci 117 ścieżek rowerowych, liczących ponad 97 km - wyjaśnił dyrektor.
Tak, jak w latach ubiegłych pragniemy zwrócić uwagę na ekologię. Ochrona zieleni przyulicznej- Stosowanie soli wpływa również negatywnie m.in. na stan nawierzchni betonowych, bitumicznych, zwłaszcza tych ze spękaniami, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, stan oświetlenia ulicznego, a nawet obuwia.
Zimowe utrzymanie ulic miasta Poznania w sezonie 2015/2016
W sezonie 2015/2016 w zimowym utrzymaniu znajduje się 853,2 km poznańskich ulic.
Wydatki na zimowe oczyszczanie pasów drogowych obejmują, zarówno odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, jak również oczyszczanie z zanieczyszczeń (sprzątanie) jezdni, chodników i placów miejskich, przejść podziemnych i kładek, a także opróżnienie koszy ulicznych.
Wydatki Miasta w ostatnich latach wynosiły:
? w sezonie 2010/2011 ? 31,1 mln zł
? w sezonie 2011/2012 ? 17,9 mln zł
? w sezonie 2012/2013 ? 24,5 mln zł
? w sezonie 2013/2014 ? 22,6 mln zł
? w sezonie 2014/2015 ? 21,1 mln zł
? w sezonie 2015/2016 zaplanowano 24, 2 mln zł.
W bieżącym sezonie mamy do dyspozycji:
dla obsługi jezdni:
? 28 pługoposypywarek
? 21 pługów samochodowych
? 2 pługopiaskarki o ciężarze całkowitym do 3,5 Mg dla obsługi Estakady Katowickiej
dla obsługi chodników, placów i ścieżek rowerowych:
? 14 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka)
Tak, jak w latach poprzednich pragniemy zwrócić uwagę na aspekt ekologiczny.
Zaostrzone normy środowiskowe, dotyczące zwłaszcza zieleni przydrożnej, zasad stosowania środków chemicznych, które wprowadziliśmy w latach ubiegłych, będą kontynuowane. Na chodnikach, ścieżkach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym (III i IV kolejność) Wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu. Odmienne zasady obowiązują na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej (I i II kolejność). Na tych jezdniach stasowane są, zarówno środki chemiczne (sól drogowa), jak również środki niechemiczne (uszorstniające), zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 roku w sprawie rodzaju i warunków stosowania środków, jakie mogą być użyte na drogach publicznych oraz ulicach i placach. Dodatkowo Wykonawcy zobowiązani są do przestrzegania zasad określonych w specyfikacjach technicznych opracowanych przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Przepisy regulują, zarówno maksymalne dopuszczalne dawki stosowania środków, jak również określają, w jakich warunkach pogodowych jaki rodzaj środków należy zastosować.
Standardy utrzymania dróg
Celem zróżnicowania standardów utrzymania i dostosowania poziomu utrzymania do możliwości finansowych Miasta Poznania oraz zadeklarowanego potencjału sprzętowego Wykonawców ? ulice naszego miasta podzielono na sieci:
? Sieć strategiczna (pierwsza kolejność) ? o łącznej długości 270,6 km ? to jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali
? Sieć podstawowa (druga kolejność) ? o łącznej długości 247,4 km ? to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej
? Sieć lokalna I (trzecia kolejność) ? o łącznej długości 209,2 km ? to jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej
? Sieć lokalna II (czwarta kolejność) ? o łącznej długości 126,0 km ? to ulice w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie
? Pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM ? obsługiwane doraźnie.
Dla czterech pierwszych sieci obowiązuje Wykonawców zdefiniowany standard utrzymania (technologia i czasokres wykonania liczony od momentu uruchomienia działań przez ZDM), pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM będą odśnieżane i posypywane doraźnie na podstawie oczekiwań mieszkańców, oceny stopnia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu oraz możliwości finansowych ZDM.
Zimowe utrzymanie dróg rowerowych
Pragniemy poinformować, że odśnieżanie sieci 117 ścieżek rowerowych, liczących 97,3 km odbywać się będzie w ciągu 3 godzin od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi.
Szczegółowy wykaz na naszej stronie internetowej.
Sieci dróg obsługują wyłonione w przetargu firmy
1. Konsorcjum: firma REMONDIS Sanitech Poznań, Spółka z o.o. + firma SAN-EKO, Zakład Usług Komunalnych ? obsługują następujące rejony miasta: Nowe Miasto Południe, Grunwald, Wilda
2. Konsorcjum: firma SITA Zachód, Spółka z o.o. + firma Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Spółka Jawna obsługuje rejon: Nowe Miasto Północ
3. Konsorcjum: firma Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Spółka Jawna + firma Technika Sanitarna, Spółka z o.o. obsługują rejony miasta: Stare Miasto Centrum, Jeżyce
4. Firma ALKOM F.H.-U. mgr inż. Henryk Sienkiewicz obsługuje rejon: Stare Miasto Północ
Bazy sprzętowo-materiałowe (załadunkowe) firm znajdują się w następujących miejscach: przy ulicy Góreckiej 104; Gołężyckiej 132, Jasielskiej, Nowotarskiej 27, Północnej 1.
Warto podkreślić, że wybór standardów zimowego utrzymania jest wynikiem kompromisu pomiędzy dążeniem do zapewniania jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego, obowiązkiem zachowania rygorów wynikających z konieczności ochrony środowiska, a także obowiązkiem przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.
Komórka dyspozytorska ZDM
Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pełni rolę ośrodka zarządzającego i koordynującego prowadzenie działań przez firmy zajmujące się zimowym utrzymaniem dróg. Dyspozytorzy ZDM korzystają w codziennej pracy z własnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody, przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także z obrazów z radaru meteorologicznego w Wysogotowie pod Poznaniem. Pojazdy firm wykonawczych są wyposażone w urządzenia GPS, które na bieżąco monitorują ich położenie i pracę. Pozwala to reagować na zmieniającą się dynamicznie sytuację drogową w mieście. Służby ZDM prowadzą nieprzerwanie monitoring ulic naszego miasta oraz współdziałają z funkcjonariuszami Straży Miejskiej w zakresie nadzoru nad realizacją prac. W przypadku rażących uchybień nakładane są na wykonawców kary umowne.
Komórka dyspozytorska pracuje całodobowo w okresie od 1 listopada 2015 roku do 31 marca 2016 roku, w siedzibie ZDM, tel. 61 64 77 231 (każde zgłoszenie jest rejestrowane); mail: zima@zdm.poznan.pl
Ochrona zieleni przyulicznej
Poznański Zarząd Dróg Miejskich jako pierwszy zarządca dróg w Polsce zaczął montować maty słomiano ? foliowe przy drogach, których celem jest ochrona zieleni. Łącznie, w tym sezonie zostanie zamontowanych 20 tysięcy metrów bieżących mat słomiano ? foliowych oraz polipropylenowych.
Dodatkowo ZDM zleci montaż zabezpieczeń pni i koron drzew wykonanych z siatki cieniującej z włókna polipropylenowego. Takie zabezpieczenia również są rozwiązaniem pionierskim stosowanym od kilku lat przez ZDM. W tym roku zabezpieczymy w ten sposób ok. 1500 drzew.
Apele, ulotki, edukacja, gra planszowa
Od wielu lat zwracamy się z prośbą do kierowców aby w czasie zimy zadbali o bezpieczeństwo własne i innych użytkowników dróg publicznych, np. przez zmianę opon letnich na zimowe. Tak, jak co roku zwracamy się z apelem o ograniczenie użycia środków chemicznych w zimowym utrzymaniu ulic. Gorąco zachęcamy mieszkańców, administratorów, zarządców terenów aby w trakcie zimy korzystali przede wszystkim ze środków ekologicznych (np. piasku) które nie powodują strat w środowisku miejskim, w przeciwieństwie do środków chemicznych. ZDM przygotował również specjalne informatory ?Nie solę! Czyli jak bezpiecznie przetrwać zimę nie szkodząc środowisku?, które trafiają do mieszkańców i w dostępny sposób przypominają o szkodliwości soli.
Poznański ZDM przygotował również planszową grę edukacyjną dla dzieci ?Nie solę! Kiedy nie jest to konieczne?. Chcemy aby poprzez zabawę najmłodsi poznawali podstawowe zagadnienia związane ze szkodliwością stosowania soli drogowej oraz uczyli się właściwych zachowań, nawyków korzystnych dla otoczenia człowieka i środowiska przyrodniczego. Dorośli w prosty i łatwy sposób mogą zapoznać dzieci z tematyką ekologiczną. Gra dostępna jest na naszych stronach internetowych.
PRZYPOMINAMY :
? działania służb drogowych mają na celu jedynie łagodzenie skutków niekorzystnej aury na drogach,
? w zmiennych warunkach drogowych należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza na mostach i wiaduktach, przy zbiornikach wodnych, na terenach zalesionych,
? prędkość należy dostosować do panujących warunków atmosferycznych,
? o zmianę opon na zimowe.
? o kulturę jazdy i przepuszczanie pojazdów odśnieżających drogi, które nie są pojazdami uprzywilejowanymi
Wszyscy możemy zimą w prosty sposób pomóc sobie sami - korzystając z komunikacji miejskiej. Mniej samochodów na ulicach oznacza mniejsze korki, a dla służb miejskich możliwość szybszego działania, a tym samym udrożnienie ruchu.
Gorąco zachęcamy do szczegółowego zapoznania się z materiałami na temat zimowego utrzymania ulic miasta Poznania.