- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
Nowe standardy infrastruktury rowerowej - konsultacje
2015-10-14
Jak projektować i jak budować śluzy, pasy i drogi rowerowe tak, by były wygodne dla rowerzystów - 15 października startują konsultacje społeczne nowych standardów rowerowych Poznania.
- Wprowadzenie nowych standardów ma zapewnić jednolitą, wysoką jakość poznańskich tras rowerowych - tłumaczy Wojciech Makowski, oficer rowerowy Poznania. - Dokument obejmuje reguluje wszystkie kluczowe elementy infrastruktury. Mówi, jak projektować drogi dla rowerów, pasy rowerowe, różne rodzaje śluz rowerowych, jak prowadzić rowerzystów przez skrzyżowania czy wzniesienia.
W Poznaniu obowiązywał już podobny dokument, chociaż \"obowiązywał\" to trochę za dużo powiedziane. Dokument miał charakter zalecenia - co oznacza, że projektant drogi mógł się stosować do jego zaleceń, ale nie musiał. Dlatego powstające dotychczas drogi rowerowe były budowane w bardzo różny sposób i o różnej nawierzchni, często krytykowanej przez rowerzystów.
Dzięki nowemu dokumentowi ma się to zmienić, ponieważ jego wytyczne projektanci będą już obowiązkowo musieli brać pod uwagę.
Standardy w nim zawarte będą częścią prawa miejscowego i będą dołączane do każdego przetargu na projektowanie i budowę infrastruktury rowerowej.
Dzięki temu infrastruktura rowerowa będzie stawać się coraz bardziej przewidywalna, przejrzysta i spójna. Warto dodać, że rozwiązania, jakie zawiera, są oparte na sprawdzonych projektach z krajów o największym ruchu rowerowym oraz najbardziej udanych projektach z polskich miast.
Wśród nowych standardów znajdzie się między innymi nakaz budowy dróg rowerowych z asfaltu, a nie z kostki, sygnalizacja świetlna na przejazdach rowerowych ma uaktywniać się automatycznie, gdy zbliży się rowerzysta, a nie na przycisk, pojawią się śluzy rowerowe w aż pięciu rodzajach, a drogi mają biec w miarę możliwości prosto, bez ozdobnych zakrętów i oczywiście - bez słupów na środku pasa.
Konsultacje społeczne potrwają do 28 października. Uwagi do dokumentu można zgłaszać na adres tz@um.poznan.pl.
Spotkanie informacyjne dotyczące standardów, z udziałem autora projektu, odbędzie się we wtorek 27 października o godz. 17.00 w Sali Błękitnej Urzędu Miasta Poznania (pl. Kolegiacki 17). Zapraszamy wszystkich zainteresowanych.
Projekt nowych standardów jest dostępny na stronie konsultacji społecznych.
mat. UMP
- Wprowadzenie nowych standardów ma zapewnić jednolitą, wysoką jakość poznańskich tras rowerowych - tłumaczy Wojciech Makowski, oficer rowerowy Poznania. - Dokument obejmuje reguluje wszystkie kluczowe elementy infrastruktury. Mówi, jak projektować drogi dla rowerów, pasy rowerowe, różne rodzaje śluz rowerowych, jak prowadzić rowerzystów przez skrzyżowania czy wzniesienia.
W Poznaniu obowiązywał już podobny dokument, chociaż \"obowiązywał\" to trochę za dużo powiedziane. Dokument miał charakter zalecenia - co oznacza, że projektant drogi mógł się stosować do jego zaleceń, ale nie musiał. Dlatego powstające dotychczas drogi rowerowe były budowane w bardzo różny sposób i o różnej nawierzchni, często krytykowanej przez rowerzystów.
Dzięki nowemu dokumentowi ma się to zmienić, ponieważ jego wytyczne projektanci będą już obowiązkowo musieli brać pod uwagę.
Standardy w nim zawarte będą częścią prawa miejscowego i będą dołączane do każdego przetargu na projektowanie i budowę infrastruktury rowerowej.
Dzięki temu infrastruktura rowerowa będzie stawać się coraz bardziej przewidywalna, przejrzysta i spójna. Warto dodać, że rozwiązania, jakie zawiera, są oparte na sprawdzonych projektach z krajów o największym ruchu rowerowym oraz najbardziej udanych projektach z polskich miast.
Wśród nowych standardów znajdzie się między innymi nakaz budowy dróg rowerowych z asfaltu, a nie z kostki, sygnalizacja świetlna na przejazdach rowerowych ma uaktywniać się automatycznie, gdy zbliży się rowerzysta, a nie na przycisk, pojawią się śluzy rowerowe w aż pięciu rodzajach, a drogi mają biec w miarę możliwości prosto, bez ozdobnych zakrętów i oczywiście - bez słupów na środku pasa.
Konsultacje społeczne potrwają do 28 października. Uwagi do dokumentu można zgłaszać na adres tz@um.poznan.pl.
Spotkanie informacyjne dotyczące standardów, z udziałem autora projektu, odbędzie się we wtorek 27 października o godz. 17.00 w Sali Błękitnej Urzędu Miasta Poznania (pl. Kolegiacki 17). Zapraszamy wszystkich zainteresowanych.
Projekt nowych standardów jest dostępny na stronie konsultacji społecznych.
mat. UMP
Zobacz więcej: |
» Konsultacje spoĹeczne dotyczÄ ce standardĂłw infrastruktury rowerowej |
» strona miejska |