*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

ZIMOWE UTRZYMANIE ULIC MIASTA POZNANIA W SEZONIE 2005/2006

2005-11-15
Zimowe utrzymanie ulic miasta to zespół działań mających na celu zabezpieczenie ich przed śliskością zimową, likwidowanie śliskości i odśnieżanie jezdni. Zimowy system utrzymania ulic miasta Poznania wprowadza podział jezdni na: - sieć jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym, - sieć jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym, - sieć jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym. <b>Sieć strategiczna</b>Do sieci jezdni o znaczeniu strategicznym, o łącznej długości 322 km zakwalifikowano: - drogi krajowe i wojewódzkie przebiegające przez Poznań; - ulice stanowiące ramy komunikacyjne miasta; - ulice łączące osiedla mieszkaniowe z centrum miasta; - ulice dojazdowe do szpitali; - niektóre inne ulice o bardzo dużym natężeniu ruchu kołowego.Utrzymanie przejezdności sieci strategicznej wymaga stosowania zabiegów profilaktycznych, tj. działań hamujących tworzenie się śliskości zimowej w momencie opadu śniegu, marznącego deszczu bądź występowania gołoledzi. Zarząd Dróg Miejskich wyposażył wykonawców, świadczących usługi w zakresie zimowego utrzymania dróg w system komputerowy sprzężony z pięcioma stacjami pogodowymi, ulokowanymi w newralgicznych punktach miasta (w tym na wiaduktach). Na podstawie stałego pomiaru parametrów stanu pogody program komputerowy określa stopień zagrożenia. Wykonawcy zobowiązani są do prowadzenia stałego monitoringu stanu nawierzchni, w szczególności odcinków zagrożonych tzw. śliskością lokalną i do niezwłocznego podejmowania działań w sytuacji zagrożenia.. W momencie wystąpienia opadu – wykonawcy zobowiązani są do natychmiastowego wysłania do akcji posypywarek. Pierwsze odpłużenie jezdni oraz posypanie niezbędną dawką soli zroszonej (bądź mieszanką piaskowo-solną 4:1 w przypadku temperatury powietrza poniżej – 7 stopni C) musi nastąpić w ciągu 1,5 godziny, licząc od momentu wystąpienia zjawiska. W przypadku ciągłego opadu odpłużanie i posypywanie musi być ponawiane z częstotliwością uniemożliwiającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Jezdnie muszą być posypywane na całej szerokości. Całkowite usunięcie pokrywy śnieżnej oraz błota pośniegowego z 90% szerokości jezdni musi mieć miejsce w ciągu 4 godzin, licząc od chwili ustania opadu. <b>Sieć podstawowa</b>Do sieci podstawowej o łącznej długości 241 km jezdni zakwalifikowano: - pozostałe ulice publicznej komunikacji autobusowej, - pozostałe trasy wylotowe z miasta, - ulice dojazdowe do instytucji publicznych,- ulice posiadające kategorię drogi powiatowej.Zarząd Dróg Miejskich pragnie aby standard utrzymania zimowego sieci podstawowej był coraz bardziej przyjazny środowisku. W trosce o ochronę środowiska na układzie podstawowym zrezygnowano ze stosowania działań zapobiegawczych. Pierwsze odpłużenie jednego pasa ruch w każdą stronę oraz posypanie niezbędną dawką środków chemicznych i uszorstniających musi nastąpić w czasie do 3,5 godziny, licząc od momentu wystąpienia zjawiska. W przypadku ciągłego opadu śniegu posypywanie i odpłużanie musi być ponawiane z częstotliwością uniemożliwiającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Usunięcie pokrywy śnieżnej z 90% szerokości jezdni musi mieć miejsce w ciągu 4 godzin, a błota pośniegowego w ciągu 8 godzin, licząc od chwili ustania opadu. <b>Sieć lokalna</b>Do sieci lokalnej zakwalifikowano 264 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadających kategorię drogi gminnej, uwzględniając w wyborze w dużej części postulaty rad osiedli. Z uwagi na ochronę przyrody ulice te posypywane będą przede wszystkim piaskiem, a posypywanie mieszanką piaskowo-solną dopuszczone jest wyłącznie w przypadku wystąpienia zjawiska deszczu marznącego. Wykonawcy zobowiązani są do odpłużenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciągu 6 godzin, licząc od momentu wydania polecenia przez uprawnionego pracownika ZDM. Odśnieżanie i posypywanie również musi być sukcesywnie ponawiane aż do ustania opadu.<b>W porównaniu do poprzedniego sezonu zimowego ZDM wprowadził następujące dodatkowe wymagania realizacyjne</b>:- możliwość działań zapobiegawczych (posypywania profilaktycznego) na jezdniach sieci podstawowej, - zwiększenie minimalnego zapasu środków chemicznych i uszorstniających do ilości zapewniającej dziesięciokrotne posypanie wszystkich jezdni dawką podstawową, - lokalizacja bazy sprzętowo – materiałowej, z której solarki będą wyjeżdżały do akcji, w odległości do obsługiwanych jezdni od bazy nie większej niż 10 km, - posiadanie satelitarnego systemu lokalizacji i kontroli pracy solarek i piaskarek, udostępnianego do podglądu przez służby dyspozytorskie ZDM, - udzielanie niezwłocznej pomocy jednostkom Straży Pożarnej (lub innym jednostkom Zintegrowanego Systemu Ratownictwa) w zakresie usuwania z jezdni oblodzenia bądź innego rodzaju śliskości.Poznańską sieć dróg obsługują następujące firmy wybrane w drodze postępowania przetargowego:1. Konsorcjum firm: „REMONDIS-Sanitech-Poznań” i „SANIPOR” utrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonach: Nowe Miasto Południe; Grunwald; Wilda.2. Zakład Sprzątania Placów i Ulicutrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonach: Nowe Miasto Północ; Stare Miasto Centrum; Jeżyce.3. „ALKOM”, Firma Handlowo-Usługowautrzymuje zimowo jezdnie ulic w rejonie: Stare Miasto Północ<b>Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje w okresie od 1 listopada 2005 roku do 31 marca 2006 roku całodobowo (w siedzibie ZDM. p. 105, tel. 061 820-17-22).</b>
pozostałe informacje


Dowiedz się więcej