Miło nam poinformować, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami dzisiaj rano wznowiony został ruch tramwajowy. 5 sierpnia 2013 roku otwarta została dla ruchu tramwajowego pętla Górczyn.<b>Ruch kołowy przywrócony zostanie również dzisiaj, ok. godz. 23.00. </b>Dzisiaj, w samo południe zaangażowanie prac oglądać mogli dziennikarze. Prezydent Miasta Poznania Ryszard Grobelny spotkał się z dyrektorami Zarządu Transportu Miejskiego i Zarządu Dróg Miejskich, dziennikarzami na nowym obiekcie. Przypomnijmy, że pierwsze prace na wiadukcie wschodnim rozpoczęły się 23 sierpnia 2012 r. Umowa na wykonanie prac w systemie ?zaprojektuj i wybuduj? została podpisana z wybranym na drodze przetargu konsorcjum firm: Mostostal Warszawa SA i Acciona Infraestructuras SA. Wartość robót budowlanych wynosi ponad 52 mln zł . Termin zakończenia projektu został wyznaczony na 30 września 2013 roku. Stary wiadukt po ok. 40 latach eksploatacji został rozebrany. Obiekt wykazywał duże zużycie, mocno zaawansowane były procesy korozyjne, nie spełniał wymagań nośności. W jego miejsce powstał nowy obiekt inżynierski z trzema pasami ruchu, (dotychczasowy obiekt miał szer. 11,22 m, nowy po poszerzeniu 16,92 m), ścieżką rowerową, ekranami akustycznymi. Nośność wiaduktu została podniesiona do klasy A i obciążenia 115 kN/oś. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2013 w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych projektu.Warto wspomnieć, że budowa wiaduktu jest ostatnim elementem przebudowy drogi krajowej nr 5 na odcinku wylotowym z Poznania. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy funkcjonowania regionalnego systemu transportowego ? usprawnienie dostępu do sieci dróg krajowych i międzynarodowych przebiegających przez Miasto Poznań oraz dostępności regionu do europejskiego korytarza transportowego Wschód ? Zachód.<b>PODSTAWOWE DANE </b>INWESTOR: MIASTO POZNAŃ, ZARZĄD DRÓG MIEJSKICH W POZNANIUGENERALNY WYKONAWCA: MOSTOSTAL WARSZAWA GENERALNY PROJEKTANT: MOSTY GDAŃSK ADAM NADOLNY KIEROWNIK BUDOWY: MARIUSZ JAŃCZEWSKI? Obiekt zaprojektowany na klasę obciążenia A ? Ilość przęseł: wiadukt ? 14; łącznicy ? 6? Długość obiektu: wiadukt ? 415 m; łącznica ? 98 m ? Szerokość wiaduktu: 11,22 m, po poszerzeniu 16,92 m ? Szerokość łącznicy: 11,16 m do 12,16 m? Długość zmodernizowanych dróg: - ul. Głogowska ? 834,4 m (w tym wiadukt 415,2 m) - ul. Rakoniewicka ? 530,9 m - wjazd z ul. Rakoniewickiej ? 352,3 m (w tym łącznica 98,4 m)? Ilość wbudowanej stali zbrojeniowej: 1100 t? Ilość wbudowanego betonu konstrukcyjnego:5190 m? (B35 ?3161 m? B45 - 2029 m?)? Ilość wbudowanego betonu niekonstrukcyjnego: 263 m? ? Ilość pali wielkośrednicowych ? 900 i ? 1000: 256 szt. ? Ilość betonu do wykonania pali wielkośrednicowych: około 1300 m? ? Ilość łożysk garnkowych: 46 szt. ? Ilość dylatacji modułowych firmy Maurer z nakładką wyciszającą: 4 szt. (pierwszy raz zastosowane w Poznaniu) ? Nawierzchnia na obiekcie: warstwa ścieralna SMA gr. 5 cm; powierzchnia ? 5020 m?? Ekrany akustyczne: na obiekcie ze szkła akrylowego zbrojonego na długości 367 m<i> foto ZDM</i>