*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

Sprostowanie do artykułu L. Bojarskiego, Gazeta Wyborcza z dnia 31 października 2012 r.

2012-10-31
W dzisiejszym artykule Lecha Bojarskiego „Drogowcy się pomylili, dotacja przycięta 8 mln” ukazała się nieprawdziwa informacja, że dotacja została umniejszona o 8,1 mln zł. Faktycznie jest to kwota ok. 6,5 mln zł. Wspomniana omyłkowo w raporcie NIK jako kwota umniejszenia dotacji suma wynosząca 8,1 mln zł to kwota stanowiąca korektę finansową w wysokości 25% kosztów kwalifikowanych umowy na realizację robót budowlanych, wyłączonych z możliwości rozliczania w ramach dotacji zgodnie z obowiązującym poziomem dofinansowania. Warto zaznaczyć, że ZDM nie zgodził się z większością ustaleń CUPT z kontroli końcowej projektu podnosząc m.in., że rzekomo naruszony art. 22 ust 4 ustawy PZP nie obowiązywał w trakcie prowadzenia kontrolowanego postępowania – obowiązuje bowiem dopiero od 22 grudnia 2009 r. podczas gdy przetarg ogłoszony został 3 września 2009 r. Należy również podkreślić, że ZDM prowadząc omawiany przetarg opierał się na doświadczeniu, wynikającym z wcześniejszych zamówień podlegających licznym kontrolom, w toku których nigdy nie były formułowane zastrzeżenia o podobnym charakterze, co oznacza, że na etapie przetargu nie było jakichkolwiek podstaw do przypuszczeń, że podczas kontroli końcowej mogą pojawić się ustalenia skutkujące umniejszeniem dotacji.Podsumowując, w opinii ZDM opublikowany w Gazecie Wyborczej artykuł sugerujący swoim tytułem, że przyznana dotacja została umniejszona bo „drogowcy się pomylili, dotacja przycięta o 8 mln” jest niezgodny ze stanem faktycznym i wprowadza w błąd opinię publiczną.W nawiązaniu do artykułu opublikowanego w poznańskim dodatku do Gazety Wyborczej Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu szczegółowo informuje:1. Umowa o dofinansowanie projektu „Budowa dwujezdniowej ul. Nowe Zawady w Poznaniu (DK 5) – etap II od ul. Głównej do ul. Podwale” ze środków Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIS), podpisana pomiędzy Miastem Poznań a Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) 22 lipca 2010 r., dotyczyła kwoty dotacji w wysokości 28 158 365,56 zł a nie „ponad 30 mln zł”. 2. Dotacja nie została umniejszona o 8,1 mln zł lecz o ok. 6,5 mln zł. Wspomniana omyłkowo w raporcie Najwyższej Izby Kontroli jako kwota umniejszenia dotacji suma wynosząca 8,1 mln zł to kwota stanowiąca korektę finansową w wysokości 25% kosztów kwalifikowanych umowy na realizację robót budowlanych, wyłączonych z możliwości rozliczania w ramach dotacji zgodnie z obowiązującym poziomem dofinansowania. 3. Zarząd Dróg Miejskich nie zgodził się z większością ustaleń CUPT z kontroli końcowej projektu podnosząc m.in. że:- opis przedmiotu zamówienia podlegał weryfikacji CUPT przed ogłoszeniem postępowania i wówczas nie zostały zgłoszone uwagi w zakresie jego niezgodności z art. 29 ust. 3 ustawy PZP,- zmiana umowy w zakresie kierowników robót ma – zgodnie z oficjalnym, publikowanym na stronie internetowej stanowisku Urzędu Zamówień Publicznych – charakter zmiany nieistotnej i nie stanowi naruszenia art. 144 ustawy PZP,- rzekomo naruszony art. 22 ust 4 ustawy PZP nie obowiązywał w trakcie prowadzenia kontrolowanego postępowania – obowiązuje bowiem dopiero od 22 grudnia 2009 r. podczas gdy przetarg ogłoszony został 3 września 2009 r. 4. Należy również podkreślić, że Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu prowadząc przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego:- opierał się na swoim doświadczeniu, wynikającym z wcześniejszych przetargów (m.in. przeprowadzonych w ramach dziesięciu już zakończonych projektów, na realizację których ZDM pozyskał dla Miasta Poznań łącznie ponad 243 mln zł dotacji ze środków UE) podlegających licznym kontrolom (Urząd Kontroli Skarbowej, Najwyższa Izba Kontroli, Urząd Zamówień Publicznych), w toku których nie były formułowane zastrzeżenia stwierdzające, iż podejmowane działania mogą stanowić naruszenie ustawy PZP, - działał w oparciu o oficjalne, publikowane stanowiska Urzędu Zamówień Publicznych oraz o orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, co oznacza, że w toku prowadzonego przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu przetargu nie było jakichkolwiek podstaw do przypuszczeń, że podczas przyszłej kontroli końcowej projektu mogą pojawić się ustalenia skutkujące nałożeniem korekty finansowej.5. Wprawdzie CUPT pomimo zgłoszonych zastrzeżeń podtrzymał swoją decyzję o nałożeniu korekty finansowej, skutkiem czego dotacja przyznana na realizację projektu została ostatecznie umniejszona, jednakże mając na uwadze przedstawione powyżej uwarunkowania z całą pewnością nie można stwierdzić, iż „ZDM popełnił błędy na etapie przetargu”. Podsumowując, w opinii Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu opublikowany w Gazecie Wyborczej artykuł sugerujący swoim tytułem, że przyznana dotacja została umniejszona „bo drogowcy się pomylili” jest niezgodny ze stanem faktycznym i wprowadza w błąd opinię publiczną.
Zobacz więcej:
» SPROSTOWANIE
pozostałe informacje


Dowiedz się więcej