W dzisiejszym artykule Lecha Bojarskiego âDrogowcy siÄ pomylili, dotacja przyciÄta 8 mlnâ ukazaĹa siÄ nieprawdziwa informacja, Ĺźe dotacja zostaĹa umniejszona o 8,1 mln zĹ. Faktycznie jest to kwota ok. 6,5 mln zĹ. Wspomniana omyĹkowo w raporcie NIK jako kwota umniejszenia dotacji suma wynoszÄ
ca 8,1 mln zĹ to kwota stanowiÄ
ca korektÄ finansowÄ
w wysokoĹci 25% kosztĂłw kwalifikowanych umowy na realizacjÄ robĂłt budowlanych, wyĹÄ
czonych z moĹźliwoĹci rozliczania w ramach dotacji zgodnie z obowiÄ
zujÄ
cym poziomem dofinansowania. Warto zaznaczyÄ, Ĺźe ZDM nie zgodziĹ siÄ z wiÄkszoĹciÄ
ustaleĹ CUPT z kontroli koĹcowej projektu podnoszÄ
c m.in., Ĺźe rzekomo naruszony art. 22 ust 4 ustawy PZP nie obowiÄ
zywaĹ w trakcie prowadzenia kontrolowanego postÄpowania â obowiÄ
zuje bowiem dopiero od 22 grudnia 2009 r. podczas gdy przetarg ogĹoszony zostaĹ 3 wrzeĹnia 2009 r. NaleĹźy rĂłwnieĹź podkreĹliÄ, Ĺźe ZDM prowadzÄ
c omawiany przetarg opieraĹ siÄ na doĹwiadczeniu, wynikajÄ
cym z wczeĹniejszych zamĂłwieĹ podlegajÄ
cych licznym kontrolom, w toku ktĂłrych nigdy nie byĹy formuĹowane zastrzeĹźenia o podobnym charakterze, co oznacza, Ĺźe na etapie przetargu nie byĹo jakichkolwiek podstaw do przypuszczeĹ, Ĺźe podczas kontroli koĹcowej mogÄ
pojawiÄ siÄ ustalenia skutkujÄ
ce umniejszeniem dotacji.PodsumowujÄ
c, w opinii ZDM opublikowany w Gazecie Wyborczej artykuĹ sugerujÄ
cy swoim tytuĹem, Ĺźe przyznana dotacja zostaĹa umniejszona bo âdrogowcy siÄ pomylili, dotacja przyciÄta o 8 mlnâ jest niezgodny ze stanem faktycznym i wprowadza w bĹÄ
d opiniÄ publicznÄ
.W nawiÄ
zaniu do artykuĹu opublikowanego w poznaĹskim dodatku do Gazety Wyborczej ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich w Poznaniu szczegĂłĹowo informuje:1. Umowa o dofinansowanie projektu âBudowa dwujezdniowej ul. Nowe Zawady w Poznaniu (DK 5) â etap II od ul. GĹĂłwnej do ul. Podwaleâ ze ĹrodkĂłw Funduszu SpĂłjnoĹci w ramach DziaĹania 6.1 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Ĺrodowisko (POIS), podpisana pomiÄdzy Miastem PoznaĹ a Centrum Unijnych ProjektĂłw Transportowych (CUPT) 22 lipca 2010 r., dotyczyĹa kwoty dotacji w wysokoĹci 28 158 365,56 zĹ a nie âponad 30 mln zĹâ. 2. Dotacja nie zostaĹa umniejszona o 8,1 mln zĹ lecz o ok. 6,5 mln zĹ. Wspomniana omyĹkowo w raporcie NajwyĹźszej Izby Kontroli jako kwota umniejszenia dotacji suma wynoszÄ
ca 8,1 mln zĹ to kwota stanowiÄ
ca korektÄ finansowÄ
w wysokoĹci 25% kosztĂłw kwalifikowanych umowy na realizacjÄ robĂłt budowlanych, wyĹÄ
czonych z moĹźliwoĹci rozliczania w ramach dotacji zgodnie z obowiÄ
zujÄ
cym poziomem dofinansowania. 3. ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich nie zgodziĹ siÄ z wiÄkszoĹciÄ
ustaleĹ CUPT z kontroli koĹcowej projektu podnoszÄ
c m.in. Ĺźe:- opis przedmiotu zamĂłwienia podlegaĹ weryfikacji CUPT przed ogĹoszeniem postÄpowania i wĂłwczas nie zostaĹy zgĹoszone uwagi w zakresie jego niezgodnoĹci z art. 29 ust. 3 ustawy PZP,- zmiana umowy w zakresie kierownikĂłw robĂłt ma â zgodnie z oficjalnym, publikowanym na stronie internetowej stanowisku UrzÄdu ZamĂłwieĹ Publicznych â charakter zmiany nieistotnej i nie stanowi naruszenia art. 144 ustawy PZP,- rzekomo naruszony art. 22 ust 4 ustawy PZP nie obowiÄ
zywaĹ w trakcie prowadzenia kontrolowanego postÄpowania â obowiÄ
zuje bowiem dopiero od 22 grudnia 2009 r. podczas gdy przetarg ogĹoszony zostaĹ 3 wrzeĹnia 2009 r. 4. NaleĹźy rĂłwnieĹź podkreĹliÄ, Ĺźe ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich w Poznaniu prowadzÄ
c przedmiotowe postÄpowanie o udzielenie zamĂłwienia publicznego:- opieraĹ siÄ na swoim doĹwiadczeniu, wynikajÄ
cym z wczeĹniejszych przetargĂłw (m.in. przeprowadzonych w ramach dziesiÄciu juĹź zakoĹczonych projektĂłw, na realizacjÄ ktĂłrych ZDM pozyskaĹ dla Miasta PoznaĹ ĹÄ
cznie ponad 243 mln zĹ dotacji ze ĹrodkĂłw UE) podlegajÄ
cych licznym kontrolom (UrzÄ
d Kontroli Skarbowej, NajwyĹźsza Izba Kontroli, UrzÄ
d ZamĂłwieĹ Publicznych), w toku ktĂłrych nie byĹy formuĹowane zastrzeĹźenia stwierdzajÄ
ce, iĹź podejmowane dziaĹania mogÄ
stanowiÄ naruszenie ustawy PZP, - dziaĹaĹ w oparciu o oficjalne, publikowane stanowiska UrzÄdu ZamĂłwieĹ Publicznych oraz o orzecznictwo Europejskiego TrybunaĹu SprawiedliwoĹci, co oznacza, Ĺźe w toku prowadzonego przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu przetargu nie byĹo jakichkolwiek podstaw do przypuszczeĹ, Ĺźe podczas przyszĹej kontroli koĹcowej projektu mogÄ
pojawiÄ siÄ ustalenia skutkujÄ
ce naĹoĹźeniem korekty finansowej.5. Wprawdzie CUPT pomimo zgĹoszonych zastrzeĹźeĹ podtrzymaĹ swojÄ
decyzjÄ o naĹoĹźeniu korekty finansowej, skutkiem czego dotacja przyznana na realizacjÄ projektu zostaĹa ostatecznie umniejszona, jednakĹźe majÄ
c na uwadze przedstawione powyĹźej uwarunkowania z caĹÄ
pewnoĹciÄ
nie moĹźna stwierdziÄ, iĹź âZDM popeĹniĹ bĹÄdy na etapie przetarguâ. PodsumowujÄ
c, w opinii ZarzÄ
du DrĂłg Miejskich w Poznaniu opublikowany w Gazecie Wyborczej artykuĹ sugerujÄ
cy swoim tytuĹem, Ĺźe przyznana dotacja zostaĹa umniejszona âbo drogowcy siÄ pomyliliâ jest niezgodny ze stanem faktycznym i wprowadza w bĹÄ
d opiniÄ publicznÄ
.