W bieĹźÄ
cym sezonie zimowym systemowym utrzymaniem objÄtych zostaĹo 826 kilometrĂłw. (W sezonie 2010/2011 â 826,4 km). Dla celĂłw systemu zimowego utrzymania ulice miasta Poznania pogrupowano w cztery sieci:- sieÄ jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym,- sieÄ jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym,- sieÄ jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym,- sieÄ jezdni utrzymywanych interwencyjnie. IstotÄ
podziaĹu jest dostosowanie systemu do uwarunkowaĹ wynikajÄ
cych z:- wymagaĹ okreĹlonych przepisami, w tym z zakresu ochrony Ĺrodowiska,- moĹźliwoĹci finansowych budĹźetu miasta,- natÄĹźenia ruchu koĹowego na poszczegĂłlnych ulicach,- wielkoĹci potencjaĹu sprzÄtowego, jaki zadeklarowaĹy firmy mogÄ
ce wykonywaÄ zadanie,- stanu technicznego infrastruktury drogowej,- priorytetu dla publicznej komunikacji autobusowej.W tym sezonie zostaĹy wprowadzone zmiany w standardach zimowego utrzymania drĂłg wynikajÄ
ce z znaczÄ
cych ograniczeĹ w wydatkach bieĹźÄ
cych na utrzymanie drĂłg oraz potrzeby zintensyfikowania dziaĹaĹ prewencyjnych w zakresie ochrony Ĺrodowiska i infrastruktury drogowej. W nadchodzÄ
cym sezonie zimowym wprowadzono standardy, ktĂłre skutkowaÄ bÄdÄ
ograniczeniem iloĹci ĹrodkĂłw chemicznych wysypywanych na ulice miasta Poznania, co moĹźe odczuwalnie wpĹynÄ
Ä na czas usuwania ĹliskoĹci na jezdniach. Pragniemy zwrĂłciÄ uwagÄ na ekologiÄ. Nie ulega wÄ
tpliwoĹci, Ĺźe jednÄ
z gĹĂłwnÄ
przyczynÄ
obumierania drzew przyulicznych jest sĂłl przenikajÄ
ca do gruntu i osiadajÄ
ca na roĹlinach. Stosowanie soli wpĹywa rĂłwnieĹź negatywnie m.in. na stan nawierzchni betonowych, bitumicznych, zwĹaszcza tych ze spÄkaniami, urzÄ
dzenia bezpieczeĹstwa ruchu, stan oĹwietlenia ulicznego. W tym sezonie wykonawcy wyĹonieni w przetargu majÄ
w dyspozycji 48 jednostek sprzÄtowych, w tym 27 pĹugoposypywarek i 21 pĹugĂłw samochodowych. Taka proporcja sprzÄtu gwarantuje zwiÄkszenie czÄstoĹci usuwania mechanicznego Ĺniegu a zmniejszenie posypywania solÄ
. IstotnÄ
zmianÄ
jest przyjÄcie zasady, Ĺźe w pierwszej kolejnoĹci odĹnieĹźanie nastÄ
pi na najwaĹźniejszej sieci drĂłg a nastÄpnie wedĹug kolejnoĹci, na pozostaĹych sieciach.<b>SieÄ strategiczna</b>Do sieci strategicznej, obejmujÄ
cej 268,7 km jezdni, zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ
ce ulice:- wszystkie drogi krajowe i wojewĂłdzkie przebiegajÄ
ce przez PoznaĹ,- ulice stanowiÄ
ce ramy komunikacyjne miasta,- gĹĂłwne ulice wylotowe z miasta,- ulice ĹÄ
czÄ
ce osiedla mieszkaniowe z centrum miasta,- ulice dojazdowe do szpitali,- niektĂłre inne ulice o bardzo duĹźym natÄĹźeniu ruchu koĹowego.W momencie wystÄ
pienia opadu wykonawcy zobowiÄ
zani sÄ
do natychmiastowego wysĹania do akcji posypywarek w iloĹci zadeklarowanej w umowach. Pierwsze odpĹuĹźenie jezdni oraz posypanie niezbÄdnÄ
dawkÄ
soli musi nastÄ
piÄ w ciÄ
gu 1,5 godziny, liczÄ
c od momentu uruchomienia dziaĹaĹ przez ZDM. W przypadku ciÄ
gĹego opadu odpĹuĹźanie i posypywanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ
utrudniajÄ
cÄ
tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. CaĹkowite usuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej oraz bĹota poĹniegowego z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ
gu 4 godzin, liczÄ
c od chwili ustania opadu.<b>SieÄ podstawowa</b>Do sieci podstawowej o ĹÄ
cznej dĹugoĹci 243,3 km jezdni zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ
ce ulice:- ulice publicznej komunikacji autobusowej,- drugorzÄdne trasy wylotowe z miasta,- drugorzÄdne ulice dojazdowe do osiedli mieszkaniowych,- niektĂłre ulice posiadajÄ
ce kategoriÄ drogi powiatowej.Z uwagi na ochronÄ Ĺrodowiska, standard utrzymania zimowego sieci podstawowej jest niĹźszy, gdyĹź wprowadzono zaĹoĹźenie, Ĺźe w wiÄkszym stopniu, niĹź ma to miejsce na sieci strategicznej, Ĺnieg bÄdzie odpĹuĹźany z jezdni, dziÄki czemu stosowane dawki ĹrodkĂłw chemicznych bÄdÄ
mniejsze. RĂłwnieĹź czas podjÄcia dziaĹaĹ zostaĹ wydĹuĹźony, aĹźeby umoĹźliwiÄ czÄĹciowe wykorzystanie tych samych posypywarek, ktĂłre obsĹugujÄ
sieÄ strategicznÄ
.Pierwsze odpĹuĹźenie jednego pasa ruchu w kaĹźdÄ
stronÄ oraz posypanie niezbÄdnÄ
dawkÄ
ĹrodkĂłw chemicznych i uszorstniajÄ
cych musi nastÄ
piÄ w czasie do 3,5 godziny, liczÄ
c od momentu zakoĹczenia dziaĹaĹ na sieci strategicznej. W przypadku ciÄ
gĹego opadu Ĺniegu posypywanie i odpĹuĹźanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ
uniemoĹźliwiajÄ
cÄ
tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. UsuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej z 90% szerokoĹci jezdni powinno mieÄ miejsce w ciÄ
gu 4 godzin, a bĹota poĹniegowego w ciÄ
gu 8 godzin, liczÄ
c od chwili ustania opadu.<b>SieÄ lokalna</b>Do sieci lokalnej zakwalifikowano 314 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadajÄ
cych kategoriÄ drogi gminnej, uwzglÄdniajÄ
c w wyborze w duĹźej czÄĹci postulaty rad osiedli. W bieĹźÄ
cym roku ulice sieci lokalnej zostaĹy podzielone na dwie kategorie: pierwszego i drugiego stopnia. Nie róşniÄ
siÄ one standardem wykonania, tylko kolejnoĹciÄ
prowadzenia prac, wynikajÄ
cÄ
z koniecznoĹci rozdysponowania sprzÄtu i w pierwszej kolejnoĹci ulic prowadzÄ
cych ruch w kierunku innych, uprzednio odĹnieĹźonych sieci. Z uwagi na ochronÄ przyrody ulice sieci lokalnej posypywane bÄdÄ
przede wszystkim piaskiem. Zastosowanie wyĹÄ
cznie piasku jest bardzo istotne, zwĹaszcza ze wzglÄdu na dramatycznie pogarszajÄ
cy siÄ stan zdrowotny drzew przyulicznych. Wzmocnienia ochrony przyrody ze strony sĹuĹźb miejskich domaga siÄ rĂłwnieĹź wiele rad osiedli. Ponadto, na wniosek mieszkaĹcĂłw, wdroĹźona ma zostaÄ procedura, zakĹadajÄ
ca, Ĺźe chodniki na ulicach osiedlowych majÄ
byÄ odĹnieĹźane i posypywane w pierwszej kolejnoĹci, natomiast jezdnie posypywane bÄdÄ
, w razie potrzeby, dopiero po zajeĹźdĹźeniu Ĺniegu bÄ
dĹş wystÄ
pieniu oblodzenia. Posypywanie mieszankÄ
piaskowo-solnÄ
dopuszczone jest wyĹÄ
cznie w przypadku wystÄ
pienia zjawiska deszczu marznÄ
cego. Wykonawcy zobowiÄ
zani sÄ
do odpĹuĹźenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciÄ
gu 5 godzin, liczÄ
c od momentu zakoĹczenia prac na sieci strategicznej i podstawowej. <b>SieÄ drĂłg utrzymywanych interwencyjnie</b>PozostaĹe drogi, w tej mierze drogi gruntowe oraz drogi, majÄ
ce swojÄ
alternatywÄ w postaci drĂłg objÄtych systematycznym odĹnieĹźaniem, utrzymywane sÄ
w trybie interwencyjnym, tzn. na podstawie napĹywajÄ
cych zgĹoszeĹ od mieszkaĹcĂłw i sĹuĹźb miejskich.KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania peĹni rolÄ oĹrodka zarzÄ
dzajÄ
cego i koordynujÄ
cego prowadzenie dziaĹaĹ przez firmy zajmujÄ
ce siÄ zimowym utrzymaniem drĂłg. Dyspozytorzy ZDM korzystajÄ
w codziennej pracy z wĹasnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody, przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a takĹźe z obrazĂłw z radaru meteorologicznego w Wysogotowie pod Poznaniem. Pojazdy firm wykonawczych sÄ
wyposaĹźone w urzÄ
dzenia GPS, ktĂłre na bieĹźÄ
co monitorujÄ
ich poĹoĹźenie i pracÄ. Pozwala to reagowaÄ na zmieniajÄ
cÄ
siÄ dynamicznie sytuacjÄ drogowÄ
w mieĹcie. <b>KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje caĹodobowo w okresie od 1 listopada 2011 roku do 31 marca 2012 roku (w siedzibie ZDM, pok. 105, tel. 61 6477231).</b>Sieci drĂłg obsĹugujÄ
nastÄpujÄ
ce firmy wyĹonione w przetargu:1. SITA WrocĹaw sp. z o.o., WrocĹaw, ul. Jerzmanowska 19,2. konsorcjum firm: ZakĹad SprzÄ
tania PlacĂłw i Ulic, Technika Sanitarna PoznaĹ, ul. Jasielska 7,3. konsorcjum firm: âREMONDIS-Sanitech-PoznaĹâ sp. z o.o., PoznaĹ, ul. GĂłrecka 104 oraz âSAN-EKOâ, PoznaĹ, ul. Ĺukaszewicza 31A/1,4. ALKOM sp. z o.o., PoznaĹ, ul. PĂłĹnocna 1.<b>Przypominamy i apelujemy do kierowcĂłw: ⢠dziaĹania sĹuĹźb drogowych majÄ
na celu jedynie Ĺagodzenie skutkĂłw niekorzystnej aury na drogach,⢠w zmiennych warunkach drogowych naleĹźy zachowaÄ szczegĂłlnÄ
ostroĹźnoĹÄ, zwĹaszcza na mostach i wiaduktach, przy zbiornikach wodnych, na terenach zalesionych,⢠prÄdkoĹÄ naleĹźy dostosowaÄ do panujÄ
cych warunkĂłw atmosferycznych,⢠o zmianÄ opon na zimowe.Wszyscy moĹźemy zimÄ
w prosty sposĂłb pomĂłc sobie sami - korzystajÄ
c z komunikacji miejskiej. Mniej samochodĂłw na ulicach oznacza mniejsze korki, a dla sĹuĹźb miejskich moĹźliwoĹÄ szybszego dziaĹania, a tym samym udroĹźnienie ruchu.</b><i>foto ZDM</i>