âPoznaĹ byĹ pierwszym miastem-wizjonerem, ktĂłre przewidziaĹo rozwĂłj ruchu rowerowegoâ, jak pisze Jacek Y. Ĺuczak, dziennikarz, podróşnik w przewodniku rowerowym â Rowerem po Poznaniuâ. W marcu 1991 roku ĹwiatĹo dzienne ujrzaĹa pierwsza ârowerowaâ uchwaĹa Rady Miasta. DziÄki temu rok później uroczyĹcie otwarto pierwszy fragment miejskiej trasy rowerowej z prawdziwego zdarzenia â z Rataj na Winogrady przez centrum. MĂłwiono i pisano o niej, Ĺźe to pierwsza miejska trasa rowerowa w Europie Ĺrodkowo-Wschodniej. MiaĹa okoĹo 5 km dĹugoĹci i â co ciekawe â zostaĹ do niej wĹÄ
czony odcinek drogi rowerowej zrealizowany wedĹug planĂłw profesora Czarneckiego z 1934 roku. MiaĹo to znaczenie wrÄcz symboliczne. Trasa prowadziĹa przez plac Kolegiacki, gdzie zostaĹy zamontowane pierwsze w Polsce stojaki na rowery w ksztaĹcie odwrĂłconej litery âUâ, najbardziej praktyczne dla cyklistĂłw. ZaĹ <b>na ulicy Za BramkÄ
i Wszystkich ĹwiÄtych powstaĹy pierwsze w naszym kraju kontrapasy, czyli pasy ruchu dla rowerĂłw w kierunku przeciwnym do ruchu samochodowego.</b> W nastÄpnych latach powstaĹy kolejne np. na ulicach Wronieckiej, Ĺw. Wojciech (później w wyniku obserwacji zachowaĹ rowerzystĂłw zmieniony na pas dwukierunkowy), Paderewskiego. Kontrapasy pozwalajÄ
rowerzystom na Ĺatwiejsze poruszanie siÄ w obszarze gdzie znajduje siÄ wiele ulic jednokierunkowych, tak jak ma to miejsce na JeĹźycach. CzÄsto sprzyjajÄ
poprawie bezpieczeĹstwa ruchu rowerowego i zwiÄkszajÄ
jego konkurencyjnoĹÄ wobec samochodu.Wydziela siÄ je najczÄĹciej z jezdni. Warto napisaÄ, Ĺźe rowerzyĹci mogÄ
poruszaÄ siÄ nimi tylko w jednÄ
stronÄ. Zgodnie z wczeĹniejszymi zapowiedziami nowe kontrapasy powstaĹy na siedmiu jeĹźyckich ulicach: Mickiewicza, Mylnej, Wawrzyniaka, SĹowackiego, StrzaĹkowskiego, Szamarzewskiego, Gajowej. Warto dodaÄ, Ĺźe na obszarze JeĹźyc przy wprowadzaniu Strefy PĹatnego Parkowania ustawionych zostaĹ takĹźe ponad 200 stojakĂłw rowerowych, posadzono 200 drzew. Planowane jest wprowadzenie skrzyĹźowaĹ rĂłwnorzÄdnych.Od wielu lat zachÄcamy PoznaniakĂłw do korzystania z roweru jako zdrowego, ekologicznego i alternatywnego Ĺrodka transportu. Jak pisze Jacek Y. Ĺuczak <b>âjazda na rowerze moĹźe byÄ wspaniaĹÄ
okazjÄ
do nawiÄ
zania nowych znajomoĹci, wymiany doĹwiadczeĹ. PamiÄtajmy takĹźe, Ĺźe jazda na rowerze poprawia kondycjÄ, przemianÄ materii, wzmacnia siĹÄ fizycznÄ
, hartuje ciaĹo i ducha, nie wymaga szczegĂłlnie duĹźego wysiĹku. Jest po prostu zdrowa! Rowerem moĹźna dojechaÄ tam, gdzie nie dotrze ani autobus, ani tramwaj. Rower daje radoĹÄ, swobodÄ a przede wszystkim â poczucie wolnoĹci i niezaleĹźnoĹci, zwĹaszcza od ulicznych korkĂłw w czasie porannych czy wieczornych szczytĂłwâ.</b><i> foto, wizualizacja ZDM</i>