- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
Z GazetÄ na budowie wÄzĹa Antoninek
2011-11-08
Wczoraj, wraz z przedstawicielami Gazety Wyborczej dziennikarkÄ
JoannÄ
LeĹniewskÄ
i fotoreporterem Piotrem FijaĹkowskim odwiedziliĹmy plac budowy wÄzĹa Antoninek. Ubrani w odblaskowe kamizelki wraz z inspektorem do spraw drogowych Panem StanisĹawem Majchrzyckim obejrzeliĹmy nowe obiekty inĹźynierskie. WÄzeĹ Antoninek skĹada siÄ z trzech obiektĂłw inĹźynierskich: WD-1, WD-2, WD-3 zaprojektowanych dla klasy obciÄ
Ĺźenia A.Obiekt WD-1 skĹada siÄ z dwĂłch nitek o dĹugoĹci 109 metrĂłw i szerokoĹci 14,7 i 14,9 metra. Po obiekcie bÄdzie moĹźna poruszaÄ siÄ trzema pasami ruchu. UkĹad obiektu â czteroprzÄsĹowy, belkowy, ciÄ
gĹy, o konstrukcji zespolonej, stalowo â Ĺźelbetowej. Posadowiony jest na 144 palach fundamentowych, wielkoĹrednicowych. We wszystkich palach znajduje siÄ 2240 metrĂłw szeĹciennych betonu konstrukcyjnego. Do wybetonowania fundamentĂłw, przyczĂłĹkĂłw, pĹyty pomostowej uĹźyto 4570 metrĂłw szeĹciennych betonu konstrukcyjnego.WD-2 skĹada siÄ z dwĂłch nitek o dĹugoĹci 27 metrĂłw i szerokoĹci 13,2 i 14,9 metra. Jest to obiekt jednoprzÄsĹowy, swobodnie podparty, posadowiony bezpoĹrednio bez pali. Konstrukcja przÄsĹa: zespolona, stalowo â Ĺźelbetowa. Do wykonania obiektu uĹźyto 2133 metrĂłw szeĹciennych betonu konstrukcyjnego.WD-3 o dĹugoĹci 215 metrĂłw i szerokoĹci 9,4 metra, konstrukcji przÄseĹ monolitycznej, betonowej. Posadowienie: gĹÄbokie, na 59 palach wielkoĹrednicowych, do wypeĹnienia ktĂłrych uĹźyto 937 metrĂłw szeĹciennych betonu konstrukcyjnego. ĹÄ
cznie, do wykonania obiektu WD-3 uĹźyto 4557 metrĂłw szeĹciennych betonu konstrukcyjnego.Stary wiadukt Antoninek znajdowaĹ siÄ w zĹym stanie technicznym. Ekspertyzy nie pozostawiaĹy wÄ
tpliwoĹci â obiekt naleĹźy rozebraÄ. Po zakoĹczeniu budowy zamiast jednego obiektu inĹźynierskiego wybudowane zostanÄ
trzy nowe. StÄ
d po zakoĹczeniu prac nie bÄdziemy uĹźywaÄ nazwy âwiadukt Antoninekâ a âwÄzeĹ Antoninekâ. W relacji PoznaĹ â SwarzÄdz zamiast po ciÄ
gĹej konstrukcji betonowej pojedziemy po dwĂłch obiektach inĹźynierskich. Pierwszy obiekt bÄdzie siÄ mieĹciÄ nad torami kolejowymi magistrali E20, drugi nad ĹÄ
cznicÄ
prowadzÄ
cÄ
w stronÄ ulicy BaĹtyckiej i Bogucina. Jezdnia pomiÄdzy wiaduktami bÄdzie prowadziÄ po wysokim nasypie. Trzecim obiektem bÄdzie estakada nad ulicÄ
WarszawskÄ
, ktĂłrÄ
bÄdÄ
jeĹşdziÄ pojazdy kierujÄ
ce siÄ z Poznania w stronÄ Bogucina. BÄdzie to najdĹuĹźsza konstrukcja w Poznaniu, po ktĂłrej bÄdziemy jeĹşdziÄ po Ĺuku. Nowo wybudowany wÄzeĹ przystosowany zostanie do planowanego przebiegu trzeciej ramy komunikacyjnej miasta Poznania.Projekt rozbudowy wÄzĹa Antoninek w ciÄ
gu ulicy Warszawskiej i BaĹtyckiej przewiduje budowÄ murĂłw oporowych, kanalizacji deszczowej, przebudowÄ stacji transformatorowej, linii elektroenergetycznych, przebudowÄ sieci wodociÄ
gowej, telekomunikacyjnej i gazowej. Na nowo wybudowanych obiektach, ĹÄ
cznicach, nasypie oraz na ulicy Warszawskiej zostanÄ
ustawione ekrany akustyczne oddzielajÄ
ce ruchliwÄ
arteriÄ od osiedla Antoninek. Nadmiar wĂłd opadowych bÄdzie kierowany do trzech specjalnie wybudowanych zbiornikĂłw retencyjnych na cieku Szklarka. Projekt zakĹada rĂłwnieĹź budowÄ ronda u zbiegu ulic MiĹowita i ĹwiatopeĹka wraz z ĹÄ
cznicami prowadzÄ
cymi do i od ulicy Warszawskiej.Roboty budowlane rozpoczÄĹy siÄ w maju 2010 roku od przygotowaĹ do wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu. W zwiÄ
zku z koniecznoĹciÄ
wprowadzenia zmian w organizacji ruchu ZDM przeprowadziĹ szeroko zakrojonÄ
akcjÄ informacyjnÄ
, w tym rĂłwnieĹź na terenie SwarzÄdza. W celu minimalizacji utrudnieĹ w ruchu na tej waĹźnej arterii komunikacyjnej podjÄto decyzjÄ o prowadzeniu robĂłt budowlanych âpod ruchemâ. DotyczyĹo to rĂłwnieĹź magistrali kolejowej w relacji Warszawa â Berlin. Warto wspomnieÄ, Ĺźe wyjÄ
wszy kilka pierwszych dni funkcjonowania tymczasowej organizacji ruchu (jak rĂłwnieĹź dwĂłch dni po wprowadzeniu zmian na poczÄ
tku listopada 2011 roki) ruch samochodowy odbywa siÄ sprawnie.RozbiĂłrka pĂłĹnocnej nitki wiaduktu Antoninek ruszyĹa w czerwcu 2010 roku. RozpoczÄĹy siÄ rĂłwnieĹź prace zwiÄ
zane z przebudowÄ
infrastruktury podziemnej: trudne i niebezpieczne. Przez wiadukt Antoninek prowadzi gÄsta sieÄ uzbrojenia, na przykĹad sieci energetyczne, zasilajÄ
ce SwarzÄdz i zakĹady Volkswagena. Do dnia dzisiejszego zakoĹczyĹa siÄ budowa sieci gazowej, na ukoĹczeniu sÄ
roboty wodociÄ
gowo â kanalizacyjne, energetyczne i oĹwietleniowe. TrwajÄ
prace mostowe i drogowe. ZakoĹczono budowÄ docelowej, bezkolizyjnej ĹÄ
cznicy, z ktĂłrej korzystajÄ
pojazdy kierujÄ
ce siÄ od SwarzÄdza w ulicÄ BaĹtyckÄ
. RozpoczÄĹa siÄ budowa ronda u zbiegu ulic ĹwiatopeĹka i MiĹowita, budowa ekranĂłw akustycznych.Obecnie trwajÄ
przygotowania do wprowadzenia nowej organizacji ruchu na dzieĹ 19 listopada 2011 roku. Oddana do uĹźytku zostanie nowa nitka obiektu, na ktĂłrÄ
zostanie skierowany ruch w relacji PoznaĹ â SwarzÄdz oraz estakada nad ulicÄ
WarszawskÄ
, ktĂłrÄ
bÄdÄ
jeĹşdziÄ pojazdy kierujÄ
ce siÄ z Poznania do ulicy BaĹtyckiej i dalej w stronÄ Bogucina. KoĹczÄ
siÄ rĂłwnieĹź zwiÄ
zane z tym roboty bitumiczne na dojazdach do wÄzĹa Antoninek od strony SwarzÄdza jak rĂłwnieĹź Poznania.Termin realizacji zadania pn. âRozbudowa wÄzĹa Antoninekâ w ciÄ
gu ulicy Warszawskiej i BaĹtyckiej (droga krajowa nr 92) w Poznaniuâ zostaĹ ustalony na maj 2012 roku. WykonawcÄ
robĂłt budowlanych przebudowy wÄzĹa Antoninek jest konsorcjum firm: Warbud SA z Warszawy (lider konsorcjum). <i> foto ZDM </i>