*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

Konferencja prasowa dotycząca zimowego utrzymania poznańskich ulic w sezonie 2011/2012

2011-10-25
Dziś, tj. 25 października 2011 roku, w siedzibie ZDM, odbyła się konferencja prasowa poświęcona zimowemu utrzymaniu ulic w mieście Poznaniu w sezonie 2011/2012. Założenia przedstawiła zastępca dyrektora ZDM ds. zarządzania drogami Katarzyna Bolimowska.

Zimowe utrzymanie ulic miasta Poznania w sezonie 2011/2012

W bieżącym sezonie zimowym systemowym utrzymaniem objętych zostało 826 kilometrów. (W sezonie 2010/2011 – 826,4 km). Dla celów systemu zimowego utrzymania ulice miasta Poznania pogrupowano w cztery sieci:
- sieć jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieć jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieć jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieć jezdni utrzymywanych interwencyjnie.
Istotą podziału jest dostosowanie systemu do uwarunkowań wynikających z:
- wymagań określonych przepisami, w tym z zakresu ochrony środowiska,
- możliwości finansowych budżetu miasta,
- natężenia ruchu kołowego na poszczególnych ulicach,
- wielkości potencjału sprzętowego, jaki zadeklarowały firmy mogące wykonywać zadanie,
- stanu technicznego infrastruktury drogowej,
- priorytetu dla publicznej komunikacji autobusowej.

W tym sezonie zostały wprowadzone zmiany w standardach zimowego utrzymania dróg wynikające z znaczących ograniczeń w wydatkach bieżących na utrzymanie dróg oraz potrzeby zintensyfikowania działań prewencyjnych w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury drogowej. W tym sezonie zimowym z budżetu miasta Poznania na zimowe utrzymanie dróg przeznaczono kwotę ok. 20 mln złotych. W nadchodzącym sezonie zimowym wprowadzono standardy, które skutkować będą ograniczeniem ilości środków chemicznych wysypywanych na ulice miasta Poznania, co może odczuwalnie wpłynąć na czas usuwania śliskości na jezdniach. Pragniemy zwrócić uwagę na ekologię. Nie ulega wątpliwości, że jedną z główną przyczyną obumierania drzew przyulicznych jest sól przenikająca do gruntu i osiadająca na roślinach. Stosowanie soli wpływa również negatywnie m.in. na stan nawierzchni betonowych, bitumicznych, zwłaszcza tych ze spękaniami, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, stan oświetlenia ulicznego.
W tym sezonie wykonawcy wyłonieni w przetargu mają w dyspozycji 48 jednostek sprzętowych, w tym 27 pługoposypywarek i 21 pługów samochodowych. Taka proporcja sprzętu gwarantuje zwiększenie częstości usuwania mechanicznego śniegu a zmniejszenie posypywania solą. Istotną zmianą jest przyjęcie zasady, że w pierwszej kolejności odśnieżanie nastąpi na najważniejszej sieci dróg a następnie według kolejności, na pozostałych sieciach.

Sieć strategiczna
Do sieci strategicznej, obejmującej 268,7 km jezdni, zakwalifikowane zostały następujące ulice:
- wszystkie drogi krajowe i wojewódzkie przebiegające przez Poznań,
- ulice stanowiące ramy komunikacyjne miasta,
- główne ulice wylotowe z miasta,
- ulice łączące osiedla mieszkaniowe z centrum miasta,
- ulice dojazdowe do szpitali,
- niektóre inne ulice o bardzo dużym natężeniu ruchu kołowego.
W momencie wystąpienia opadu wykonawcy zobowiązani są do natychmiastowego wysłania do akcji posypywarek w ilości zadeklarowanej w umowach. Pierwsze odpłużenie jezdni oraz posypanie niezbędną dawką soli musi nastąpić w ciągu 1,5 godziny, licząc od momentu uruchomienia działań przez ZDM. W przypadku ciągłego opadu odpłużanie i posypywanie musi być ponawiane z częstotliwością utrudniającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Całkowite usunięcie pokrywy śnieżnej oraz błota pośniegowego z 90% szerokości jezdni musi mieć miejsce w ciągu 4 godzin, licząc od chwili ustania opadu.

Sieć podstawowa
Do sieci podstawowej o łącznej długości 243,3 km jezdni zakwalifikowane zostały następujące ulice:
- ulice publicznej komunikacji autobusowej,
- drugorzędne trasy wylotowe z miasta,
- drugorzędne ulice dojazdowe do osiedli mieszkaniowych,
- niektóre ulice posiadające kategorię drogi powiatowej.

Z uwagi na ochronę środowiska, standard utrzymania zimowego sieci podstawowej jest niższy, gdyż wprowadzono założenie, że w większym stopniu, niż ma to miejsce na sieci strategicznej, śnieg będzie odpłużany z jezdni, dzięki czemu stosowane dawki środków chemicznych będą mniejsze. Również czas podjęcia działań został wydłużony, ażeby umożliwić częściowe wykorzystanie tych samych posypywarek, które obsługują sieć strategiczną.
Pierwsze odpłużenie jednego pasa ruchu w każdą stronę oraz posypanie niezbędną dawką środków chemicznych i uszorstniających musi nastąpić w czasie do 3,5 godziny, licząc od momentu zakończenia działań na sieci strategicznej. W przypadku ciągłego opadu śniegu posypywanie i odpłużanie musi być ponawiane z częstotliwością uniemożliwiającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Usunięcie pokrywy śnieżnej z 90% szerokości jezdni powinno mieć miejsce w ciągu 4 godzin, a błota pośniegowego w ciągu 8 godzin, licząc od chwili ustania opadu.

Sieć lokalna
Do sieci lokalnej zakwalifikowano 314 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadających kategorię drogi gminnej, uwzględniając w wyborze w dużej części postulaty rad osiedli. W bieżącym roku ulice sieci lokalnej zostały podzielone na dwie kategorie: pierwszego i drugiego stopnia. Nie różnią się one standardem wykonania, tylko kolejnością prowadzenia prac, wynikającą z konieczności rozdysponowania sprzętu i w pierwszej kolejności ulic prowadzących ruch w kierunku innych, uprzednio odśnieżonych sieci.
Z uwagi na ochronę przyrody ulice sieci lokalnej posypywane będą przede wszystkim piaskiem. Zastosowanie wyłącznie piasku jest bardzo istotne, zwłaszcza ze względu na dramatycznie pogarszający się stan zdrowotny drzew przyulicznych. Wzmocnienia ochrony przyrody ze strony służb miejskich domaga się również wiele rad osiedli. Ponadto, na wniosek mieszkańców, wdrożona ma zostać procedura, zakładająca, że chodniki na ulicach osiedlowych mają być odśnieżane i posypywane w pierwszej kolejności, natomiast jezdnie posypywane będą, w razie potrzeby, dopiero po zajeżdżeniu śniegu bądź wystąpieniu oblodzenia. Posypywanie mieszanką piaskowo-solną dopuszczone jest wyłącznie w przypadku wystąpienia zjawiska deszczu marznącego. Wykonawcy zobowiązani są do odpłużenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciągu 5 godzin, licząc od momentu zakończenia prac na sieci strategicznej i podstawowej.

Sieć dróg utrzymywanych interwencyjnie
Pozostałe drogi, w tej mierze drogi gruntowe oraz drogi, mające swoją alternatywę w postaci dróg objętych systematycznym odśnieżaniem, utrzymywane są w trybie interwencyjnym, tzn. na podstawie napływających zgłoszeń od mieszkańców i służb miejskich.

Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pełni rolę ośrodka zarządzającego i koordynującego prowadzenie działań przez firmy zajmujące się zimowym utrzymaniem dróg. Dyspozytorzy ZDM korzystają w codziennej pracy z własnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody, przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także z obrazów z radaru meteorologicznego w Wysogotowie pod Poznaniem. Pojazdy firm wykonawczych są wyposażone w urządzenia GPS, które na bieżąco monitorują ich położenie i pracę. Pozwala to reagować na zmieniającą się dynamicznie sytuację drogową w mieście.
Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje całodobowo w okresie od 1 listopada 2011 roku do 31 marca 2012 roku (w siedzibie ZDM, pok. 105, tel. 61 6477231).


Sieci dróg obsługują następujące firmy wyłonione w przetargu:
1. SITA Wrocław sp. z o.o., Wrocław, ul. Jerzmanowska 19,
2. konsorcjum firm: Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Technika Sanitarna Poznań, ul. Jasielska 7,
3. konsorcjum firm: „REMONDIS-Sanitech-Poznań” sp. z o.o., Poznań, ul. Górecka 104 oraz „SAN-EKO”, Poznań, ul. Łukaszewicza 31A/1,
4. ALKOM sp. z o.o., Poznań, ul. Północna 1.
pozostałe informacje


Dowiedz się więcej