- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
Konferencja prasowa dotyczÄ ca zimowego utrzymania poznaĹskich ulic w sezonie 2011/2012
2011-10-25
DziĹ, tj. 25 paĹşdziernika 2011 roku, w siedzibie ZDM, odbyĹa siÄ konferencja prasowa poĹwiÄcona zimowemu utrzymaniu ulic w mieĹcie Poznaniu w sezonie 2011/2012. ZaĹoĹźenia przedstawiĹa zastÄpca dyrektora ZDM ds. zarzÄ
dzania drogami Katarzyna Bolimowska.
Zimowe utrzymanie ulic miasta Poznania w sezonie 2011/2012
W bieĹźÄ cym sezonie zimowym systemowym utrzymaniem objÄtych zostaĹo 826 kilometrĂłw. (W sezonie 2010/2011 â 826,4 km). Dla celĂłw systemu zimowego utrzymania ulice miasta Poznania pogrupowano w cztery sieci:
- sieÄ jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni utrzymywanych interwencyjnie.
IstotÄ podziaĹu jest dostosowanie systemu do uwarunkowaĹ wynikajÄ cych z:
- wymagaĹ okreĹlonych przepisami, w tym z zakresu ochrony Ĺrodowiska,
- moĹźliwoĹci finansowych budĹźetu miasta,
- natÄĹźenia ruchu koĹowego na poszczegĂłlnych ulicach,
- wielkoĹci potencjaĹu sprzÄtowego, jaki zadeklarowaĹy firmy mogÄ ce wykonywaÄ zadanie,
- stanu technicznego infrastruktury drogowej,
- priorytetu dla publicznej komunikacji autobusowej.
W tym sezonie zostaĹy wprowadzone zmiany w standardach zimowego utrzymania drĂłg wynikajÄ ce z znaczÄ cych ograniczeĹ w wydatkach bieĹźÄ cych na utrzymanie drĂłg oraz potrzeby zintensyfikowania dziaĹaĹ prewencyjnych w zakresie ochrony Ĺrodowiska i infrastruktury drogowej. W tym sezonie zimowym z budĹźetu miasta Poznania na zimowe utrzymanie drĂłg przeznaczono kwotÄ ok. 20 mln zĹotych. W nadchodzÄ cym sezonie zimowym wprowadzono standardy, ktĂłre skutkowaÄ bÄdÄ ograniczeniem iloĹci ĹrodkĂłw chemicznych wysypywanych na ulice miasta Poznania, co moĹźe odczuwalnie wpĹynÄ Ä na czas usuwania ĹliskoĹci na jezdniach. Pragniemy zwrĂłciÄ uwagÄ na ekologiÄ. Nie ulega wÄ tpliwoĹci, Ĺźe jednÄ z gĹĂłwnÄ przyczynÄ obumierania drzew przyulicznych jest sĂłl przenikajÄ ca do gruntu i osiadajÄ ca na roĹlinach. Stosowanie soli wpĹywa rĂłwnieĹź negatywnie m.in. na stan nawierzchni betonowych, bitumicznych, zwĹaszcza tych ze spÄkaniami, urzÄ dzenia bezpieczeĹstwa ruchu, stan oĹwietlenia ulicznego.
W tym sezonie wykonawcy wyĹonieni w przetargu majÄ w dyspozycji 48 jednostek sprzÄtowych, w tym 27 pĹugoposypywarek i 21 pĹugĂłw samochodowych. Taka proporcja sprzÄtu gwarantuje zwiÄkszenie czÄstoĹci usuwania mechanicznego Ĺniegu a zmniejszenie posypywania solÄ . IstotnÄ zmianÄ jest przyjÄcie zasady, Ĺźe w pierwszej kolejnoĹci odĹnieĹźanie nastÄ pi na najwaĹźniejszej sieci drĂłg a nastÄpnie wedĹug kolejnoĹci, na pozostaĹych sieciach.
SieÄ strategiczna
Do sieci strategicznej, obejmujÄ cej 268,7 km jezdni, zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ ce ulice:
- wszystkie drogi krajowe i wojewĂłdzkie przebiegajÄ ce przez PoznaĹ,
- ulice stanowiÄ ce ramy komunikacyjne miasta,
- gĹĂłwne ulice wylotowe z miasta,
- ulice ĹÄ czÄ ce osiedla mieszkaniowe z centrum miasta,
- ulice dojazdowe do szpitali,
- niektĂłre inne ulice o bardzo duĹźym natÄĹźeniu ruchu koĹowego.
W momencie wystÄ pienia opadu wykonawcy zobowiÄ zani sÄ do natychmiastowego wysĹania do akcji posypywarek w iloĹci zadeklarowanej w umowach. Pierwsze odpĹuĹźenie jezdni oraz posypanie niezbÄdnÄ dawkÄ soli musi nastÄ piÄ w ciÄ gu 1,5 godziny, liczÄ c od momentu uruchomienia dziaĹaĹ przez ZDM. W przypadku ciÄ gĹego opadu odpĹuĹźanie i posypywanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ utrudniajÄ cÄ tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. CaĹkowite usuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej oraz bĹota poĹniegowego z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ gu 4 godzin, liczÄ c od chwili ustania opadu.
SieÄ podstawowa
Do sieci podstawowej o ĹÄ cznej dĹugoĹci 243,3 km jezdni zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ ce ulice:
- ulice publicznej komunikacji autobusowej,
- drugorzÄdne trasy wylotowe z miasta,
- drugorzÄdne ulice dojazdowe do osiedli mieszkaniowych,
- niektĂłre ulice posiadajÄ ce kategoriÄ drogi powiatowej.
Z uwagi na ochronÄ Ĺrodowiska, standard utrzymania zimowego sieci podstawowej jest niĹźszy, gdyĹź wprowadzono zaĹoĹźenie, Ĺźe w wiÄkszym stopniu, niĹź ma to miejsce na sieci strategicznej, Ĺnieg bÄdzie odpĹuĹźany z jezdni, dziÄki czemu stosowane dawki ĹrodkĂłw chemicznych bÄdÄ mniejsze. RĂłwnieĹź czas podjÄcia dziaĹaĹ zostaĹ wydĹuĹźony, aĹźeby umoĹźliwiÄ czÄĹciowe wykorzystanie tych samych posypywarek, ktĂłre obsĹugujÄ sieÄ strategicznÄ .
Pierwsze odpĹuĹźenie jednego pasa ruchu w kaĹźdÄ stronÄ oraz posypanie niezbÄdnÄ dawkÄ ĹrodkĂłw chemicznych i uszorstniajÄ cych musi nastÄ piÄ w czasie do 3,5 godziny, liczÄ c od momentu zakoĹczenia dziaĹaĹ na sieci strategicznej. W przypadku ciÄ gĹego opadu Ĺniegu posypywanie i odpĹuĹźanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ uniemoĹźliwiajÄ cÄ tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. UsuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej z 90% szerokoĹci jezdni powinno mieÄ miejsce w ciÄ gu 4 godzin, a bĹota poĹniegowego w ciÄ gu 8 godzin, liczÄ c od chwili ustania opadu.
SieÄ lokalna
Do sieci lokalnej zakwalifikowano 314 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadajÄ cych kategoriÄ drogi gminnej, uwzglÄdniajÄ c w wyborze w duĹźej czÄĹci postulaty rad osiedli. W bieĹźÄ cym roku ulice sieci lokalnej zostaĹy podzielone na dwie kategorie: pierwszego i drugiego stopnia. Nie róşniÄ siÄ one standardem wykonania, tylko kolejnoĹciÄ prowadzenia prac, wynikajÄ cÄ z koniecznoĹci rozdysponowania sprzÄtu i w pierwszej kolejnoĹci ulic prowadzÄ cych ruch w kierunku innych, uprzednio odĹnieĹźonych sieci.
Z uwagi na ochronÄ przyrody ulice sieci lokalnej posypywane bÄdÄ przede wszystkim piaskiem. Zastosowanie wyĹÄ cznie piasku jest bardzo istotne, zwĹaszcza ze wzglÄdu na dramatycznie pogarszajÄ cy siÄ stan zdrowotny drzew przyulicznych. Wzmocnienia ochrony przyrody ze strony sĹuĹźb miejskich domaga siÄ rĂłwnieĹź wiele rad osiedli. Ponadto, na wniosek mieszkaĹcĂłw, wdroĹźona ma zostaÄ procedura, zakĹadajÄ ca, Ĺźe chodniki na ulicach osiedlowych majÄ byÄ odĹnieĹźane i posypywane w pierwszej kolejnoĹci, natomiast jezdnie posypywane bÄdÄ , w razie potrzeby, dopiero po zajeĹźdĹźeniu Ĺniegu bÄ dĹş wystÄ pieniu oblodzenia. Posypywanie mieszankÄ piaskowo-solnÄ dopuszczone jest wyĹÄ cznie w przypadku wystÄ pienia zjawiska deszczu marznÄ cego. Wykonawcy zobowiÄ zani sÄ do odpĹuĹźenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciÄ gu 5 godzin, liczÄ c od momentu zakoĹczenia prac na sieci strategicznej i podstawowej.
SieÄ drĂłg utrzymywanych interwencyjnie
PozostaĹe drogi, w tej mierze drogi gruntowe oraz drogi, majÄ ce swojÄ alternatywÄ w postaci drĂłg objÄtych systematycznym odĹnieĹźaniem, utrzymywane sÄ w trybie interwencyjnym, tzn. na podstawie napĹywajÄ cych zgĹoszeĹ od mieszkaĹcĂłw i sĹuĹźb miejskich.
KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania peĹni rolÄ oĹrodka zarzÄ dzajÄ cego i koordynujÄ cego prowadzenie dziaĹaĹ przez firmy zajmujÄ ce siÄ zimowym utrzymaniem drĂłg. Dyspozytorzy ZDM korzystajÄ w codziennej pracy z wĹasnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody, przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a takĹźe z obrazĂłw z radaru meteorologicznego w Wysogotowie pod Poznaniem. Pojazdy firm wykonawczych sÄ wyposaĹźone w urzÄ dzenia GPS, ktĂłre na bieĹźÄ co monitorujÄ ich poĹoĹźenie i pracÄ. Pozwala to reagowaÄ na zmieniajÄ cÄ siÄ dynamicznie sytuacjÄ drogowÄ w mieĹcie.
KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje caĹodobowo w okresie od 1 listopada 2011 roku do 31 marca 2012 roku (w siedzibie ZDM, pok. 105, tel. 61 6477231).
Sieci drĂłg obsĹugujÄ nastÄpujÄ ce firmy wyĹonione w przetargu:
1. SITA WrocĹaw sp. z o.o., WrocĹaw, ul. Jerzmanowska 19,
2. konsorcjum firm: ZakĹad SprzÄ tania PlacĂłw i Ulic, Technika Sanitarna PoznaĹ, ul. Jasielska 7,
3. konsorcjum firm: âREMONDIS-Sanitech-PoznaĹâ sp. z o.o., PoznaĹ, ul. GĂłrecka 104 oraz âSAN-EKOâ, PoznaĹ, ul. Ĺukaszewicza 31A/1,
4. ALKOM sp. z o.o., PoznaĹ, ul. PĂłĹnocna 1.
Zimowe utrzymanie ulic miasta Poznania w sezonie 2011/2012
W bieĹźÄ cym sezonie zimowym systemowym utrzymaniem objÄtych zostaĹo 826 kilometrĂłw. (W sezonie 2010/2011 â 826,4 km). Dla celĂłw systemu zimowego utrzymania ulice miasta Poznania pogrupowano w cztery sieci:
- sieÄ jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni utrzymywanych interwencyjnie.
IstotÄ podziaĹu jest dostosowanie systemu do uwarunkowaĹ wynikajÄ cych z:
- wymagaĹ okreĹlonych przepisami, w tym z zakresu ochrony Ĺrodowiska,
- moĹźliwoĹci finansowych budĹźetu miasta,
- natÄĹźenia ruchu koĹowego na poszczegĂłlnych ulicach,
- wielkoĹci potencjaĹu sprzÄtowego, jaki zadeklarowaĹy firmy mogÄ ce wykonywaÄ zadanie,
- stanu technicznego infrastruktury drogowej,
- priorytetu dla publicznej komunikacji autobusowej.
W tym sezonie zostaĹy wprowadzone zmiany w standardach zimowego utrzymania drĂłg wynikajÄ ce z znaczÄ cych ograniczeĹ w wydatkach bieĹźÄ cych na utrzymanie drĂłg oraz potrzeby zintensyfikowania dziaĹaĹ prewencyjnych w zakresie ochrony Ĺrodowiska i infrastruktury drogowej. W tym sezonie zimowym z budĹźetu miasta Poznania na zimowe utrzymanie drĂłg przeznaczono kwotÄ ok. 20 mln zĹotych. W nadchodzÄ cym sezonie zimowym wprowadzono standardy, ktĂłre skutkowaÄ bÄdÄ ograniczeniem iloĹci ĹrodkĂłw chemicznych wysypywanych na ulice miasta Poznania, co moĹźe odczuwalnie wpĹynÄ Ä na czas usuwania ĹliskoĹci na jezdniach. Pragniemy zwrĂłciÄ uwagÄ na ekologiÄ. Nie ulega wÄ tpliwoĹci, Ĺźe jednÄ z gĹĂłwnÄ przyczynÄ obumierania drzew przyulicznych jest sĂłl przenikajÄ ca do gruntu i osiadajÄ ca na roĹlinach. Stosowanie soli wpĹywa rĂłwnieĹź negatywnie m.in. na stan nawierzchni betonowych, bitumicznych, zwĹaszcza tych ze spÄkaniami, urzÄ dzenia bezpieczeĹstwa ruchu, stan oĹwietlenia ulicznego.
W tym sezonie wykonawcy wyĹonieni w przetargu majÄ w dyspozycji 48 jednostek sprzÄtowych, w tym 27 pĹugoposypywarek i 21 pĹugĂłw samochodowych. Taka proporcja sprzÄtu gwarantuje zwiÄkszenie czÄstoĹci usuwania mechanicznego Ĺniegu a zmniejszenie posypywania solÄ . IstotnÄ zmianÄ jest przyjÄcie zasady, Ĺźe w pierwszej kolejnoĹci odĹnieĹźanie nastÄ pi na najwaĹźniejszej sieci drĂłg a nastÄpnie wedĹug kolejnoĹci, na pozostaĹych sieciach.
SieÄ strategiczna
Do sieci strategicznej, obejmujÄ cej 268,7 km jezdni, zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ ce ulice:
- wszystkie drogi krajowe i wojewĂłdzkie przebiegajÄ ce przez PoznaĹ,
- ulice stanowiÄ ce ramy komunikacyjne miasta,
- gĹĂłwne ulice wylotowe z miasta,
- ulice ĹÄ czÄ ce osiedla mieszkaniowe z centrum miasta,
- ulice dojazdowe do szpitali,
- niektĂłre inne ulice o bardzo duĹźym natÄĹźeniu ruchu koĹowego.
W momencie wystÄ pienia opadu wykonawcy zobowiÄ zani sÄ do natychmiastowego wysĹania do akcji posypywarek w iloĹci zadeklarowanej w umowach. Pierwsze odpĹuĹźenie jezdni oraz posypanie niezbÄdnÄ dawkÄ soli musi nastÄ piÄ w ciÄ gu 1,5 godziny, liczÄ c od momentu uruchomienia dziaĹaĹ przez ZDM. W przypadku ciÄ gĹego opadu odpĹuĹźanie i posypywanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ utrudniajÄ cÄ tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. CaĹkowite usuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej oraz bĹota poĹniegowego z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ gu 4 godzin, liczÄ c od chwili ustania opadu.
SieÄ podstawowa
Do sieci podstawowej o ĹÄ cznej dĹugoĹci 243,3 km jezdni zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ ce ulice:
- ulice publicznej komunikacji autobusowej,
- drugorzÄdne trasy wylotowe z miasta,
- drugorzÄdne ulice dojazdowe do osiedli mieszkaniowych,
- niektĂłre ulice posiadajÄ ce kategoriÄ drogi powiatowej.
Z uwagi na ochronÄ Ĺrodowiska, standard utrzymania zimowego sieci podstawowej jest niĹźszy, gdyĹź wprowadzono zaĹoĹźenie, Ĺźe w wiÄkszym stopniu, niĹź ma to miejsce na sieci strategicznej, Ĺnieg bÄdzie odpĹuĹźany z jezdni, dziÄki czemu stosowane dawki ĹrodkĂłw chemicznych bÄdÄ mniejsze. RĂłwnieĹź czas podjÄcia dziaĹaĹ zostaĹ wydĹuĹźony, aĹźeby umoĹźliwiÄ czÄĹciowe wykorzystanie tych samych posypywarek, ktĂłre obsĹugujÄ sieÄ strategicznÄ .
Pierwsze odpĹuĹźenie jednego pasa ruchu w kaĹźdÄ stronÄ oraz posypanie niezbÄdnÄ dawkÄ ĹrodkĂłw chemicznych i uszorstniajÄ cych musi nastÄ piÄ w czasie do 3,5 godziny, liczÄ c od momentu zakoĹczenia dziaĹaĹ na sieci strategicznej. W przypadku ciÄ gĹego opadu Ĺniegu posypywanie i odpĹuĹźanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ uniemoĹźliwiajÄ cÄ tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. UsuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej z 90% szerokoĹci jezdni powinno mieÄ miejsce w ciÄ gu 4 godzin, a bĹota poĹniegowego w ciÄ gu 8 godzin, liczÄ c od chwili ustania opadu.
SieÄ lokalna
Do sieci lokalnej zakwalifikowano 314 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadajÄ cych kategoriÄ drogi gminnej, uwzglÄdniajÄ c w wyborze w duĹźej czÄĹci postulaty rad osiedli. W bieĹźÄ cym roku ulice sieci lokalnej zostaĹy podzielone na dwie kategorie: pierwszego i drugiego stopnia. Nie róşniÄ siÄ one standardem wykonania, tylko kolejnoĹciÄ prowadzenia prac, wynikajÄ cÄ z koniecznoĹci rozdysponowania sprzÄtu i w pierwszej kolejnoĹci ulic prowadzÄ cych ruch w kierunku innych, uprzednio odĹnieĹźonych sieci.
Z uwagi na ochronÄ przyrody ulice sieci lokalnej posypywane bÄdÄ przede wszystkim piaskiem. Zastosowanie wyĹÄ cznie piasku jest bardzo istotne, zwĹaszcza ze wzglÄdu na dramatycznie pogarszajÄ cy siÄ stan zdrowotny drzew przyulicznych. Wzmocnienia ochrony przyrody ze strony sĹuĹźb miejskich domaga siÄ rĂłwnieĹź wiele rad osiedli. Ponadto, na wniosek mieszkaĹcĂłw, wdroĹźona ma zostaÄ procedura, zakĹadajÄ ca, Ĺźe chodniki na ulicach osiedlowych majÄ byÄ odĹnieĹźane i posypywane w pierwszej kolejnoĹci, natomiast jezdnie posypywane bÄdÄ , w razie potrzeby, dopiero po zajeĹźdĹźeniu Ĺniegu bÄ dĹş wystÄ pieniu oblodzenia. Posypywanie mieszankÄ piaskowo-solnÄ dopuszczone jest wyĹÄ cznie w przypadku wystÄ pienia zjawiska deszczu marznÄ cego. Wykonawcy zobowiÄ zani sÄ do odpĹuĹźenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciÄ gu 5 godzin, liczÄ c od momentu zakoĹczenia prac na sieci strategicznej i podstawowej.
SieÄ drĂłg utrzymywanych interwencyjnie
PozostaĹe drogi, w tej mierze drogi gruntowe oraz drogi, majÄ ce swojÄ alternatywÄ w postaci drĂłg objÄtych systematycznym odĹnieĹźaniem, utrzymywane sÄ w trybie interwencyjnym, tzn. na podstawie napĹywajÄ cych zgĹoszeĹ od mieszkaĹcĂłw i sĹuĹźb miejskich.
KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania peĹni rolÄ oĹrodka zarzÄ dzajÄ cego i koordynujÄ cego prowadzenie dziaĹaĹ przez firmy zajmujÄ ce siÄ zimowym utrzymaniem drĂłg. Dyspozytorzy ZDM korzystajÄ w codziennej pracy z wĹasnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody, przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a takĹźe z obrazĂłw z radaru meteorologicznego w Wysogotowie pod Poznaniem. Pojazdy firm wykonawczych sÄ wyposaĹźone w urzÄ dzenia GPS, ktĂłre na bieĹźÄ co monitorujÄ ich poĹoĹźenie i pracÄ. Pozwala to reagowaÄ na zmieniajÄ cÄ siÄ dynamicznie sytuacjÄ drogowÄ w mieĹcie.
KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje caĹodobowo w okresie od 1 listopada 2011 roku do 31 marca 2012 roku (w siedzibie ZDM, pok. 105, tel. 61 6477231).
Sieci drĂłg obsĹugujÄ nastÄpujÄ ce firmy wyĹonione w przetargu:
1. SITA WrocĹaw sp. z o.o., WrocĹaw, ul. Jerzmanowska 19,
2. konsorcjum firm: ZakĹad SprzÄ tania PlacĂłw i Ulic, Technika Sanitarna PoznaĹ, ul. Jasielska 7,
3. konsorcjum firm: âREMONDIS-Sanitech-PoznaĹâ sp. z o.o., PoznaĹ, ul. GĂłrecka 104 oraz âSAN-EKOâ, PoznaĹ, ul. Ĺukaszewicza 31A/1,
4. ALKOM sp. z o.o., PoznaĹ, ul. PĂłĹnocna 1.