We wtorek, 8 lutego br. w UrzÄdzie Miasta odbyĹo siÄ posiedzenie Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Poznania. ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich przedstawiĹ koncepcjÄ wprowadzenia âstrefy 30â w Poznaniu. Nasza koncepcja spotkaĹa siÄ z duĹźym zainteresowaniem. Ograniczenie prÄdkoĹci do 30 km/h podnosi bezpieczeĹstwo ruchu, zmniejsza róşnicÄ prÄdkoĹci pomiÄdzy rowerzystami i samochodami. Ulice stajÄ
siÄ bardziej przyjazne dla wszystkich uczestnikĂłw ruchu drogowego. Drogowcy zaproponowali objÄcie âstrefÄ
30â docelowo obszaru wewnÄ
trz I ramy komunikacyjnej. Granice wyznaczaÄ bÄdÄ
ulice: PuĹaskiego, Roosevelta na zachodzie, Matyi, KrĂłlowej Jadwigi (granica poĹudniowa), Jana PawĹa II (wschĂłd) a od pĂłĹnocy tory kolejowe i ulica Przepadek. Zmiany zostanÄ
wprowadzane etapami. W pierwszym etapie âstrefa 30â obejmie obszar miÄdzy ulicami SolnÄ
, Al. Marcinkowskiego, Ĺw. Marcin i al. NiepodlegĹoĹci. Drogowcy przedstawili rĂłwnieĹź listÄ ulic, na ktĂłrych planujemy wyznaczenie kontrapasĂłw dla ruchu rowerowego. PojawiÄ
siÄ one na ulicach: DziaĹyĹskich, Gwarnej, Kantaka, KoĹciuszki, MĹyĹskiej, Nowowiejskiego, placu WolnoĹci, 27 Grudnia. Wprowadzenie âstrefy 30â wymaga rĂłwnieĹź przebudowy skrzyĹźowaĹ z sygnalizacjÄ
ĹwietlnÄ
: KoĹciuszki â Libelta, KoĹciuszki â Fredry, 27 Grudnia â 3 Maja â plac WolnoĹci â Ratajczaka, Aleje Marcinkowskiego â plac WolnoĹci oraz zmiany pasĂłw ruchu i ograniczenia liczby miejsc postojowych. PojawiÄ
siÄ rĂłwnieĹź kolejne stojaki rowerowe w centrum miasta. Warto dodaÄ, Ĺźe ograniczenie prÄdkoĹci do 30 km/h jest stosowane na ponad 70 procentach ulic w Berlinie i 90 procentach ulic w austriackim Grazu. W Polsce zdecydowano siÄ zastosowaÄ takie rozwiÄ
zania m.in. w GdaĹsku. Wprowadzenie âstref 30â skutkuje rĂłwnieĹź zmniejszeniem liczby wypadkĂłw oraz znaczÄ
cÄ
poprawÄ
bezpieczeĹstwa w ruchu. WkrĂłtce projekt âstrefy 30âskonsultujemy z mieszkaĹcami naszego miasta. JuĹź teraz serdecznie zachÄcamy do zapoznania siÄ z koncepcjÄ
zaprezentowanÄ
w UrzÄdzie Miasta Poznania. <i> foto ZDM A. Billert, strefa 30 w Lipsku</i>