*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how

Projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

RZEBUDOWA WĘZŁA KOMUNIKACYJNEGO RONDO KAPONIERA

Przedmiotem projektu jest przebudowa jednego z najważniejszych ciągów komunikacyjnych w Poznaniu, czyli odcinka ulicy Roosevelta od Mostu Dworcowego do Mostu Teatralnego wraz z Mostem Uniwersyteckim. Obiekty znajdują się w centrum miasta i stanowią centralny punkt w sieci komunikacji miejskiej dziennej.

W dniu 15 grudnia 2014 r. pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Miastem Poznań podpisana została umowa o dofinansowanie projektu „Przebudowa węzła komunikacyjnego Rondo Kaponiera” ze środków Funduszu Spójności w ramach Priorytetu VII Transport przyjazny środowisku, Działania 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych.

Zgodnie z zapisami Umowy o Dofinansowanie całkowita wartość projektu wynosi ponad 335 mln zł, w tym:

  • wydatki kwalifikowalne stanowią blisko 115 mln zł, z czego kwota dofinansowania wynosi blisko 68 mln zł.

Rondo Kaponiera stanowi element I ramy komunikacyjnej miasta i jest największym węzłem komunikacyjnym w mieście. Koncentruje się tu wiele linii tramwajowych i autobusowych. Rondo jest głównym węzłem łączącym centrum miasta ze Stadionem Miejskim, lotniskiem oraz Dworcem Głównym. Jest to miejsce rozprowadzające potoki pasażerskie w różne rejony Poznania.

Zakres inwestycji obejmuje m.in:

  • przebudowę przejść podziemnych w obrębie Ronda Kaponiera (poziom „-1”) oraz wyposażenie ich w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych ruchowo (windy, schody ruchome), a także budowę parkingu na poziomie „-1” i„-2”,
  • dostosowanie przystanków tramwajowych znajdujących się na poziomie „0” do potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • wdrożenie elementów monitoringu wizyjnego poprawiającego bezpieczeństwo pasażerów,
  • budowę wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych,
  • przebudowę konstrukcji wsporczej ul. Roosevelta,
  • rozbiórkę i budowę konstrukcji Mostu Uniwersyteckiego w ciągu ul. Św. Marcina w Poznaniu,
  • budowę obiektu kubaturowego PST (budowę stacji/przystanku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, budowę przestrzeni komercyjnej na poziomie -2 zlokalizowanej obok peronu PST, budowę kładki komunikującej perony PST oraz budowę 2 pionów komunikacyjnych umożliwiających zejście od strony Mostu Uniwersyteckiego z poziomu 0 na poziom kładki (-1) i dalej na poziom peronów PST (-2), budowę ciągów komunikacyjnych (schody ruchome, windy, klatki schodowe).

Realizację projektu umownie podzielono na dwa etapy czasowe. Umowny podział związany był z koniecznością przerwania prac i uruchomienia części inwestycji na czas trwania turnieju EURO 2012:v

Etap I, czyli odcinek od Mostu Dworcowego do ul. Bukowskiej został rozpoczęty w sierpniu 2011 r. i zakończony w maju 2012 r., przed turniejem UEFA EURO 2012.

Etap II, czyli odcinek od ul. Bukowskiej do Mostu Teatralnego został rozpoczęty we wrześniu 2012 r. Jego zakończenie zaplanowano na 2015 r.



Dowiedz się więcej