Projekty zrealizowane w ramach ZPORR
„Budowa trasy tramwajowej od ul. Jana Pawła II do ul. Podgórnej w Poznaniu” Z/2.30/I/1.6/23/05
Zakończenie realizacji projektu „Budowy trasy tramwajowej od ul. Jana Pawła II do ul. Podgórnej w Poznaniu” było jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń roku 2007 r. przez mieszkańców Miasta Poznania. Na uroczystym otwarciu trasy tramwajowej w dniu 14 sierpnia 2007 r. Prezydent Miasta Poznania prowadził historyczny wóz tramwajowy. Poznaniacy tłumnie stawili się, by świętować uruchomienie odcinka łączącego Rataje z centrum miasta. Podróż nową trasą trwa kilka minut poprzez Most Św. Rocha i ul. Podgórną.
Zarząd Dróg Miejskich pozyskał dofinansowanie dla tej inwestycji ze środków unijnych w ramach Działania 1.6. Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Wartość projektu wyniosła zgodnie z umową o dofinansowanie z dnia 14 listopada 2005 r. 55 316 699,86 zł, z czego 50% wartości kosztów kwalifikowanych, czyli 27 658 349,92 zł pochodziło z dotacji Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Resztę środków zapewnił samorząd. Realizacja projektu rozpoczęła się 28 października 2004 r., a zakończyła 5 września 2007 r. Głównym celem projektu jest przyczynienie się do wzrostu atrakcyjności Aglomeracji Poznańskiej jako potencjalnego miejsca dla realizacji nowych inwestycji poprzez poprawę warunków funkcjonowania komunikacji publicznej, istotnych dla spójności gospodarczej oraz przestrzennej Aglomeracji. Dzięki realizacji projektu poprawiła się m.in. mobilność i warunki podróżowania oraz zredukowany został czas podróży tramwajem. Projektem objęto budowę torowiska tramwajowego wraz z trakcją elektryczną, przystanków komunikacji zbiorowej, systemu sterowania ruchem oraz przebudowę kolidującego układu drogowego, w tym wykonanie nawierzchni drogowej wyciszonej oraz zmianę przebiegu kolidujących chodników, jak również uporządkowanie zieleni. Nowa trasa stanowi spójny ciąg komunikacyjny w centrum miasta przebiegając poprzez ulicę Podgórną, Dowbora-Muśnickiego, Mostową, Most Św. Rocha, Kórnicką z włączeniem do ul. Jana Pawła II. Finalnie długość wybudowanej linii tramwajowej wyniosła 1,7 km. Wybudowano również 8 przystanków komunikacji zbiorowej oraz 5 zmodernizowano. Ponadto wybudowano 10 systemów sygnalizacji świetlnej.
Budowa trasy tramwajowej podzielona została na trzy etapy. Generalnym wykonawcą wszystkich etapów było przedsiębiorstwo TORPOL Sp. z o.o.