*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how

III edycja

"Poprawa BRD na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzka – Cmentarna w Poznaniu" (WIE/52)

Skrzyżowanie Grunwaldzka – Cmentarna charakteryzuje się bardzo dużym natężeniem ruchu. Dotychczasowe rozwiązania przyjęte na tym skrzyżowaniu powodowały znaczne utrudnienia dla wyjeżdżających z ulic podporządkowanych, czyli Cmentarnej i Wieruszowskiej. Dodatkowym elementem negatywnie wpływającym na bezpieczeństwo jazdy jest przebiegające przy ulicy Grunwaldzkiej torowisko tramwajowe. Nie bez znaczenia jest również położenie skrzyżowania w pobliżu bardzo dużego cmentarza, co generuje wzmożony ruch w szczególności w dniu 1 listopada.

W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu w ramach projektu dokonano instalacji akomodacji świetlnej z wydzielonymi fazami dla wlotów z lewoskrętami. Ogranicza to w znacznym stopniu możliwość występowania zderzeń bocznych. Ponadto uszorstnienie nawierzchni również przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wprowadzone na skrzyżowaniu zmiany mają pozytywny wpływ na ruch pieszych. Za przykład może posłużyć skrócenie czasu oczekiwania na przejściach.

Dofinansowanie ze środków Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach wyniosło 400 000,00 zł.


Lokalizacja skrzyżowaniu ulic Grunwaldzka – Cmentarna
przed
po

"Poprawa BRD na skrzyżowaniu ulic Poznańska – Mickiewicza w Poznaniu" (WIE/53)

Nietypowe położenie wlotów charakteryzuje skrzyżowanie ulic Poznańskiej i Mickiewicza, które dodatkowo zlokalizowane jest na niewielkim wzniesieniu. Czynniki te ograniczają widoczność poruszającym się w tym obszarze. Natomiast jedną z przyczyn natężonego ruchu jest znajdujący się w tej okolicy szpital.

W celu ograniczenia liczby wypadków występujących na skrzyżowaniu w ramach projektu dokonano poprawy szorstkości nawierzchni oraz instalacji sygnalizacji świetlnej. Podjęte działania służyć mają uspokojeniu ruchu oraz poprawie bezpieczeństwa pieszych przekraczających jezdnię.

Dofinansowanie ze środków Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach wyniosło 230 000,00 zł.


Lokalizacja skrzyżowaniu ulic Poznańska – Mickiewicza
przed
po

"Poprawa BRD na skrzyżowaniu ulic Grochowska – Świt w Poznaniu" (WIE/54)

Przed realizacją przedsięwzięcia na skrzyżowaniu ulic Grochowskiej i Świt funkcjonowała niepełna sygnalizacja świetlna. Największy problem sprawiał pojazdom wyjazd z ulicy Świt. Skręcający w lewo muszą przeciąć dwa pasy ruchu, aby dostać się na właściwą stronę jezdni.

Środki wdrożone celem poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego to poprawa szorstkości nawierzchni jezdni oraz instalacja sygnalizacji świetlnej. Dzięki temu nastąpiło uspokojenie ruchu pojazdów oraz zapewniona została zwiększona przyczepność nawierzchni.

Dofinansowanie ze środków Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach wyniosło 370 000,00 zł.


Lokalizacja skrzyżowaniu ulic Grochowska – Świt
przed
po

"Poprawa BRD na skrzyżowaniu ulic Garbary – Wielka w Poznaniu" (WIE/55)

W pobliżu skrzyżowania ulic Garbary i Wielkiej zlokalizowany jest przystanek komunikacji miejskiej, który obsługuje dwie linie miejskie. Zarówno bliskość przystanku, jak i fakt, iż ulica Garbary stanowi główną trasę komunikacyjną przez centrum miasta, powodują duże natężeniem ruchu na tym obszarze.

Najbardziej niepokojącym rodzajem wypadków, do których dochodziło na wspomnianym skrzyżowaniu, były najechania na pieszego. Dzięki podjętym środkom zaradczym bezpieczeństwo ruchu drogowego wzrosło, a piesi zyskali bezpieczne warunki przekraczania przez jezdnię. Na skrzyżowaniu zainstalowano sygnalizacje świetlne. Poprawiono również szorstkość nawierzchni. Wygrodzono także chodnik, co uniemożliwia przekraczanie jezdni poza wyznaczonymi przejściami.

Dofinansowanie ze środków Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach wyniosło 145 000,00 zł.


Lokalizacja skrzyżowaniu ulic Garbary – Wielka
przed
po

"Poprawa BRD na skrzyżowaniu ulic Dolna Wilda – Chłapowskiego w Poznaniu" (WIE/56)

Podobnie jak dla innych skrzyżowania, których modernizacja odbywa się w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach, dla zbiegu ulic Dolna Wilda – Chłapowskiego charakterystyczne jest bardzo duże natężenie ruchu. W okolicy tej znajduje się wejście do ogródków działkowych oraz oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Implikuje to dodatkowo duże natężenie pieszych.

W ramach projektu poprawiono szorstkość nawierzchni oraz zainstalowano sygnalizacje świetlne. Zastosowane rozwiązania ułatwiają pojazdom wyjazd z ulicy Chłapowskiego oraz stwarzają bezpieczne warunki dla przekraczania jezdni przez pieszych.

Dofinansowanie ze środków Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach wyniosło 385 000,00 zł.


Lokalizacja skrzyżowaniu ulic Garbary – Wielka
przed
po

"Poprawa BRD na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego – Słupska – Wichrowa w Poznaniu" (WIE/57)

Skrzyżowanie Dąbrowskiego – Słupska – Wichrowa jest ostatnim węzłem na terenie Poznania w ciągu drogi krajowej 92 w kierunku Pniew. W okolicy skrzyżowania zlokalizowane są Urząd Celny, agencje celne i składy magazynowe. Związany jest z tym wzmożony ruch nie tylko samochodów osobowych, ale także samochodów ciężarowych. Węzeł ten obsługuje także znaczną część ruchu dojazdowego do centrum miasta od Kiekrza i Krzyżownic.

Ze względu na duże natężenie ruchu na skrzyżowaniu dochodzi do wielu zderzeń bocznych. Ograniczeniu możliwości ich występowania służy zainstalowana akomodacyjna sygnalizacja świetlna z wydzielonymi fazami dla wlotów z lewoskrętami. Dodatkowo uszorstowiono nawierzchnię jezdni.

Dofinansowanie ze środków Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach wyniosło 330 000,00 zł.


Lokalizacja skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego – Słupska – Wichrowa
przed
po
Pozostałe projekty zrealizowane w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach


Dowiedz się więcej