|
Zimowe utrzymanie ulic w sezonie 2009/2010
|
2009-11-04
|
Dla skonstruowania systemu zimowego utrzymania jezdni pogrupowano ulice miasta Poznania w trzy sieci:
- sieÄ jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym.
IstotÄ
podziaĹu jest dostosowanie systemu do uwarunkowaĹ wynikajÄ
cych z:
- wielkoĹci potencjaĹu sprzÄtowego jaki zadeklarowaĹy firmy mogÄ
ce wykonywaÄ zadanie,
- wymagaĹ okreĹlonych przepisami z zakresu ochrony Ĺrodowiska,
- moĹźliwoĹci finansowych budĹźetu Miasta,
- natÄĹźenia ruchu koĹowego na poszczegĂłlnych ulicach,
- priorytetu dla publicznej komunikacji autobusowej.
Zróşnicowanie standardu i technologii wykonania dla poszczególnych sieci wynika
z odmiennych wymagaĹ, jakie postawiono wykonawcom.
SieÄ strategicznaDo sieci strategicznej zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ
ce ulice:
- wszystkie drogi krajowe i wojewĂłdzkie przebiegajÄ
ce przez PoznaĹ,
- ulice stanowiÄ
ce ramy komunikacyjne miasta,
- ulice ĹÄ
czÄ
ce osiedla mieszkaniowe z centrum miasta,
- ulice dojazdowe do szpitali,
- niektĂłre inne ulice o bardzo duĹźym natÄĹźeniu ruchu koĹowego.
Zakorkowanie sieci strategicznej skutkuje paraliĹźem komunikacyjnym caĹego miasta. Z powodu duĹźego natÄĹźenia ruchu na ulicach tej sieci w ciÄ
gu caĹego dnia, reagowanie na zjawiska zimowe dopiero po ich wystÄ
pieniu skutkuje zablokowaniem ruchu na poszczegĂłlnych ciÄ
gach komunikacyjnych, a w konsekwencji sparaliĹźowaniem caĹego ruchu koĹowego. Dla utrzymania przejezdnoĹci sieci strategicznej konieczne jest stosowanie zabiegĂłw profilaktycznych, tj. dziaĹaĹ hamujÄ
cych tworzenie siÄ ĹliskoĹci zimowej w momencie opadu Ĺniegu, marznÄ
cego deszczu bÄ
dĹş wystÄpowania goĹoledzi. Posypywanie jezdni solÄ
zroszonÄ
przed wystÄ
pieniem zjawiska ma na celu zapobieĹźenie skutkom zjawiska (w przypadku goĹoledzi) bÄ
dĹş przesuniÄcie w czasie ĹliskoĹci zimowej o czas niezbÄdny na dojazd posypywarek, z uwzglÄdnieniem spowolnionego ruchu w trakcie opadu (w przypadku opadu Ĺniegu bÄ
dĹş marznÄ
cego deszczu). SkutecznoĹÄ posypywania zapobiegawczego jest zaleĹźna od intensywnoĹci opadu i nie zawsze przynosi zadowalajÄ
cy efekt. Nie jest bowiem moĹźliwe ze wzglÄdĂłw technologicznych stosowanie duĹźych dawek soli w przypadku posypywania jeszcze suchej nawierzchni, gdyĹź nadmiar soli i tak jest âzdmuchiwanyâ na pobocze siĹÄ
pÄdu jadÄ
cych samochodĂłw.
Dla dziaĹaĹ zapobiegawczych firmy ĹwiadczÄ
ce usĹugÄ (wykonawcy) wyposaĹźeni zostali przez ZDM w system komputerowy sprzÄĹźony z piÄcioma stacjami pogodowymi ulokowanymi w newralgicznych punktach miasta, miÄdzy innymi na wiaduktach. Na podstawie staĹego pomiaru parametrĂłw stanu pogody program komputerowy okreĹla stopieĹ zagroĹźenia.
Umowy z wykonawcami szczegĂłĹowo opisujÄ
, w przypadku jakich stanĂłw pogody oraz w przypadku jakich prognoz krĂłtkoterminowych z Biura Prognoz IMiGW posypywarki muszÄ
przystÄ
piÄ do zapobiegawczego posypywania.
W momencie wystÄ
pienia opadu wykonawcy zobowiÄ
zani sÄ
do natychmiastowego wysĹania do akcji posypywarek w iloĹci zadeklarowanej w umowach. Pierwsze odpĹuĹźenie jezdni oraz posypanie niezbÄdnÄ
dawkÄ
soli zroszonej (bÄ
dĹş mieszankÄ
piaskowo-solnÄ
w przypadku temperatury powietrza poniĹźej -7°C) musi nastÄ
piÄ w ciÄ
gu 1,5 godziny, liczÄ
c od momentu uruchomienia dziaĹaĹ przez ZDM. W przypadku ciÄ
gĹego opadu odpĹuĹźanie i posypywanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ
uniemoĹźliwiajÄ
cÄ
tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. Jezdnie muszÄ
byÄ posypywane na caĹej szerokoĹci. CaĹkowite usuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej oraz bĹota poĹniegowego z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ
gu 4 godzin, liczÄ
c od chwili ustania opadu.
Ww. standard obejmuje 297,6 km jezdni, aĹź 70% wyjazdĂłw pĹugosolarek stanowiÄ
wyjazdy profilaktyczne, toteĹź iloĹÄ wysypywanej w ciÄ
gu zimy soli jest znacznie wiÄksza, niĹź na pozostaĹych sieciach drĂłg , jednak standard ten jest niezbÄdny za utrzymania przejezdnoĹci ukĹadu komunikacyjnego miasta.
SieÄ podstawowaDo sieci podstawowej o ĹÄ
cznej dĹugoĹci 219,8 km jezdni zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ
ce ulice:
- pozostaĹe ulice publicznej komunikacji autobusowej,
- pozostaĹe trasy wylotowe z miasta,
- ulice dojazdowe do osiedli mieszkaniowych,
- ulice posiadajÄ
ce kategoriÄ drogi powiatowej.
ZarĂłwno ze wzglÄdĂłw finansowych, jak rĂłwnieĹź z uwagi na ochronÄ Ĺrodowiska, standard utrzymania zimowego sieci podstawowej jest niĹźszy, gdyĹź wprowadzono zaĹoĹźenie, Ĺźe w wiÄkszym stopniu, niĹź ma to miejsce na sieci strategicznej, Ĺnieg bÄdzie odpĹuĹźany z jezdni, dziÄki czemu stosowane dawki ĹrodkĂłw chemicznych bÄdÄ
mniejsze. RĂłwnieĹź czas podjÄcia dziaĹaĹ zostaĹ wydĹuĹźony, aĹźeby umoĹźliwiÄ czÄĹciowe wykorzystanie tych samych posypywarek, ktĂłre obsĹugujÄ
sieÄ strategicznÄ
.
Pierwsze odpĹuĹźenie jednego pasa ruchu w kaĹźdÄ
stronÄ oraz posypanie niezbÄdnÄ
dawkÄ
ĹrodkĂłw chemicznych i uszorstniajÄ
cych musi nastÄ
piÄ w czasie do 3,5 godziny, liczÄ
c od momentu uruchomienia dziaĹaĹ przez ZDM. W przypadku ciÄ
gĹego opadu Ĺniegu posypywanie i odpĹuĹźanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ
uniemoĹźliwiajÄ
cÄ
tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. UsuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ
gu 4 godzin, a bĹota poĹniegowego w ciÄ
gu 8 godzin, liczÄ
c od chwili ustania opadu.
SieÄ lokalnaDo sieci lokalnej zakwalifikowano 235,1 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadajÄ
cych kategoriÄ drogi gminnej, uwzglÄdniajÄ
c w wyborze w duĹźej czÄĹci postulaty rad osiedli.
Z uwagi na ochronÄ przyrody ulice te posypywane bÄdÄ
przede wszystkim piaskiem. Zastosowanie wyĹÄ
cznie piasku jest bardzo istotne, zwĹaszcza ze wzglÄdu na dramatycznie pogarszajÄ
cy siÄ stan zdrowotny drzew przyulicznych. Wzmocnienia ochrony przyrody ze strony sĹuĹźb miejskich domaga siÄ rĂłwnieĹź wiele rad osiedli. Ponadto, na wniosek mieszkaĹcĂłw, wdroĹźona ma zostaÄ procedura, zakĹadajÄ
ca, Ĺźe chodniki na ulicach osiedlowych majÄ
byÄ odĹnieĹźane i posypywane w pierwszej kolejnoĹci, natomiast jezdnie posypywane bÄdÄ
, w razie potrzeby, dopiero po zajeĹźdĹźeniu Ĺniegu bÄ
dĹş wystÄ
pieniu oblodzenia.
Posypywanie mieszankÄ
piaskowo-solnÄ
dopuszczone jest wyĹÄ
cznie w przypadku wystÄ
pienia zjawiska deszczu marznÄ
cego. Wykonawcy zobowiÄ
zani sÄ
do odpĹuĹźenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciÄ
gu 5 godzin, liczÄ
c od momentu uruchomienia dziaĹaĹ przez ZDM. OdĹnieĹźanie i posypywanie rĂłwnieĹź musi byÄ sukcesywnie ponawiane aĹź do ustania opadu.
W nadchodzÄ
cym sezonie zimowym wprowadzono standardy, ktĂłre skutkowaÄ bÄdÄ
ograniczeniem iloĹci ĹrodkĂłw chemicznych wysypywanych na ulice miasta Poznania, co moĹźe odczuwalnie wpĹynÄ
Ä na czas usuwania ĹliskoĹci na jezdniach. SieÄ jezdni o najwyĹźszym standardzie, na ktĂłrej stosuje siÄ do dziaĹaĹ zapobiegawczych najwiÄksze iloĹci soli drogowej, nie ulegĹa zwiÄkszeniu. PrzyczynÄ
takich decyzji byĹ, zarĂłwno wzrost cen usĹug zwiÄ
zanych z zimowym utrzymaniem drĂłg, jak rĂłwnieĹź wymogi dotyczÄ
ce ochrony Ĺrodowiska. Nie ulega wÄ
tpliwoĹci, Ĺźe jednÄ
z gĹĂłwnych przyczyn obumierania fizjologicznego drzew przyulicznych jest sĂłl, przenikajÄ
ca do gruntu. Minister Ĺrodowiska wydaĹ rozporzÄ
dzenie, ktĂłre obowiÄ
zuje juĹź od 2006 roku, ograniczajÄ
ce jednorazowÄ
dawkÄ soli drogowej stosowanej do usuwania ĹliskoĹci â do max 30 g/m2.
PozostaĹe ulice Poznania, w tym drogi gruntowe, bÄdÄ
odĹnieĹźane i posypywane interwencyjnie.
WyĹźej wymienione trzy sieci drĂłg obsĹugujÄ
nastÄpujÄ
ce firmy:
1.Konsorcjum firm
âREMONDIS-Sanitech-PoznaĹâ, SpĂłĹka z o.o.
PoznaĹ, ul. GĂłrecka 104
oraz
âSAN-EKOâ ZakĹad UsĹug Komunalnych
PoznaĹ, ul. Ĺukaszewicza 31A/1
2. ZakĹad SprzÄ
tania PlacĂłw i Ulic
Mielczarek, SobaĹski, SpĂłĹka Jawna
PoznaĹ, ul. Jasielska 7
3. KDS, SpĂłĹka z o.o., PoznaĹ, ul. PĂłĹnocna 1
4. Konsorcjum firm: ZSPiU oraz âSITA PoznaĹâ, SpĂłĹka z o.o., PoznaĹ, ul. Nowotarska 27
KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje caĹodobowo w okresie od 1 listopada 2009 roku do 31 marca 2010 roku (w siedzibie ZDM. p. 105, numer tel. 0-61 64-77-231).