|
Wydzielenie torowiska na ul. Grunwaldzkiej. Zmiany w organizacji ruchu
|
2016-09-21
|
Podczas konferencji prasowej, która odbyła się w środę (21 września) Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich ds. inżynierii ruchu, przedstawił założenia docelowej organizacji ruchu na ulicy Grunwaldzkiej pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Szylinga i Matejki, a Roosevelta.
Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu ogłosił przetarg na wprowadzenie zmian w stałej organizacji ruchu, związanych z wydzieleniem torowiska tramwajowego na ul. Grunwaldzkiej. Firmy zainteresowane realizacją zadania mogą składać oferty do 4 października.
Ogłoszenie przetargu poprzedzone zostało konsultacjami społecznymi dotyczącymi koncepcji wydzielenia torowiska tramwajowego na ulicy Grunwaldzkiej na odcinku od ulicy Roosevelta do skrzyżowania z ulicami Matejki i Szylinga.
Zmiana ta pozwoli bezkolizyjnie, bezpiecznie i bez opóźnień przejechać tym odcinkiem drogi pojazdom komunikacji zbiorowej (linie tramwajowe 6, 13, 15, nocna linia autobusowa 251 i poruszająca się objazdem linia autobusowa 64).
Wydzielenie torowiska na ulicy Grunwaldzkiej spowodowało konieczność wprowadzenia zmian w organizacji ruchu także na innych ulicach. W celu utrzymania sprawnego ruchu na Bukowskiej zamknięty zostanie przejazd tą ulicą na wprost, przez skrzyżowanie z ul. Zeylanda. Uprawnione do tego będą wyłącznie autobusy komunikacji zbiorowej (np. linie 48, 59, 63, 69, 77, 240, 242), taksówki oraz rowerzyści. Pojazdy te będą posiadać pierwszeństwo w stosunku do pojazdów korzystających z ulicy Zeylanda.
Pojazdy samochodowe mieszkańców korzystających z miejsc do parkowania zlokalizowanych między ulicami Grunwaldzką, Bukowską i Zeylanda będą mogły skręcać tylko w prawo w ulicę Zeylanda.
Inne pojazdy samochodowe będą mogły, w zależności od celu podróży:
- korzystać z jednego pasa jezdni ulicy Grunwaldzkiej w stronę skrzyżowania z ulicami Matejki i Szylinga i dalej do ulicy Bukowskiej,
- jechać na wprost ulicą Grunwaldzką do ulicy Przybyszewskiego lub dalej do Bułgarskiej,
- skręcać w ulicę Zeylanda,
- korzystając z ronda Kaponiera, ulicy Zwierzynieckiej i Zeylanda dojechać do ulicy Bukowskiej.
Należy podkreślić, że pojazdy, jadące z centrum ulicą Grunwaldzką, nie będą korzystać z dotychczas istniejącego lewoskrętu w ulicę Matejki. Dojazd do ulicy Matejki będzie możliwy przez ulice Śniadeckich i Konopnickiej. Ulicą Śniadeckich będzie można również dojechać do ulicy Głogowskiej.
Wprowadzenie zmian w organizacji ruchu dotyczy również dojazdu z Junikowa
ulicą Grunwaldzką do skrzyżowania z ulicami Matejki i Szylinga. Z lewego pasa będzie można skręcać tylko w ulicę Szylinga, z prawego zaś kierować się na wprost do centrum miasta lub w prawo w ulicę Matejki.
Zadanie obejmuje również modernizację i dostosowanie do obowiązujących przepisów przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego zlokalizowanego na wysokości ulicy Święcickiego.
W związku z inwestycją budowlaną prowadzoną w rejonie ulic Kraszewskiego, Gajowej i Sienkiewicza na ulicy Bukowskiej, na odcinku między ulicami Zeylanda i Kraszewskiego, została wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu.
W celu usprawnienia ruchu komunikacji autobusowej zostały wyznaczone bus-pasy w stronę centrum i w stronę lotniska. Rozwiązanie to okazało się tak skuteczne, że postawiono je utrzymać jako rozwiązanie docelowe.
Oprócz wydzielenia torowiska i związanej z nim reorganizacji ruchu, zadanie określone w przetargu obejmuje też wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych.
Kryteriami oceny ofert są: cena (60%), termin wykonania robót budowlanych w zakresie sygnalizacji świetlnych (30%) oraz okres gwarancji jakości (10%).
Wykonawca wyłoniony w przetargu będzie miał na realizację całego zadania 52 dni kalendarzowe od momentu podpisania umowy.