|
?Teatralka?
|
2013-10-10
|
Most Teatralny został zaprojektowany i wybudowany w latach 1907 - 1908 z żelaza zlewnego w ramach budowy linii kolejowej Poznań- Toruń. Wiadukt posadowiony jest między siedzibami dwóch teatrów Wielkiego i Nowego i popularnie nazywany jest ?Teatralką?. W 1961 r. w związku z elektryfikacją trasy kolejowej Warszawa ? Słubice koniecznością stało się zwiększenie skrajni pod mostem. Wymieniono wówczas część środkową mostu (między przepustami) na konstrukcję spawaną o zmiennej wysokości. W 1989 roku, po opracowaniu przez Politechnikę Poznańską raportu ruch na moście został ograniczony. W raporcie odnotowano spękanie płyt, widoczne, lokalne załamania oraz korozję stalowej konstrukcji wsporczej, skorodowane nity łączące elementy przegubu dwóch skrajnych filarów. Dopuszczony został tylko ruch pieszy i tramwajowy. Ustalono, że eksploatacja mostu będzie trwać do 1994 roku.
Projekt konstrukcji mostu (wiaduktu) powstał w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego w Poznaniu pod kierunkiem inż. Włodzimierza Konkiewicza. To samo biuro zaprojektowało układ drogowy (inż. Ewa Konieczna). Rozwiązania architektoniczny powstały w pracowni E. i S. Sipińskich. Wykonawcą było Płockie Przedsiębiorstwo Robót mostowych SA, Oddział w Poznaniu.
Konstrukcję niosącą obiektu stanowi czteroprzęsłowy ruszt ze stalowych belek spawanych ze stalową płytą pomostową. Rozpiętości przęseł są równe i wynoszą 4 x 10,0 m. Całkowita długość konstrukcji stalowej wynosi 40,74 m. Filary mostu Teatralnego w układzie statycznym stanowią pięcionawową statycznie niewyznaczalną ramę, składającą się z sześciu słupów zwieńczonych ryglem. Przyczółki zaprojektowano w konstrukcji monolitycznej z zachowaniem historycznego charakteru mostu z okresu przełomu stuleci. Wybudowane latarnie na płycie pomostowej nawiązują kształtem do latarni miejskich z przełomu XIX i XX wieku, posiadają odlewane, indywidualne pastorał. Balustrady zostały wykonane według dokumentacji ikonograficznej. Nawiązują do podobnych wzdłuż ulicy Libelta. Również malowanie i nawierzchnię jezdni z kostki brukowej wykonano w nawiązaniu do historii obiektu.
Prace rozbiórkowe przeprowadzone zostały w pięciu etapach. Na każdym etapie prace wykonywano przy zachowaniu ruchu pociągów. Na czas budowy nowego mostu Teatralnego zbudowano kładkę dla pieszych po południowej stronie budowanego obiektu.
Prace było prowadzone w latach 1994 - 1995.
foto archiwum ZDM: zdjęcia z przebudowy w latach 90.