Unieważnienie przetargu. Odpowiedź na artykuł w Głosie Wielkopolskim
2012-04-03
W dniu 2 kwietnia 2012 r. w „Głosie Wielkopolskim” ukazał się artykuł Krzysztofa Kaźmierczaka „ Skandal z dzierżawą parkingów”. Jest nam bardzo przykro, ze przed napisaniem artykułu dziennikarz nie skontaktował się z żadnym przedstawicielem Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. W dniu wczorajszym, tj. 2 kwietnia, przesłana została do autora obszerna informacja wraz z dokumentami. Mając na uwadze dostęp do informacji publicznej zamieszczamy informacje, które zostały przekazane autorowi.


Pan
Krzysztof KaĹşmierczak
Redaktor
Polska Głos Wielkopolski


Poznań, 2 kwietnia 2012 roku


Panie Redaktorze,

doskonale Pan jest zorientowany, jako autor cyklu artykułów o przetargu na dzierżawę parkingów buforowych, że w dniu 6 marca 2012 roku podana została do publicznej wiadomości (lokalna prasa, Internet, informacja wywieszona w siedzibie ZDM) specyfikacja warunków postępowania (SPW). W punkcie 11.1 pn. „Istotne postanowienia” określono: „oferent, którego oferta została wybrana zobowiązany jest do wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 2-krotnego czynszu miesięcznego wynikającego ze złożonej oferty”.
Koniecznie należy napisać, że w punkcie 11.2 określone zostały sposoby należytego wykonania umowy. Cytujemy:
11.2 zabezpieczenie należytego wykonania umowy może być wniesione w:
- pieniądzu,
- poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej, z tym że zobowiązanie kasy jest zawsze jest zobowiązaniem pieniężnym,
- gwarancjach bankowych,
- gwarancjach ubezpieczeniowych,
- poręczeniach udzielonych przez podmioty, o których mowa w artykule 6 b ust. 5 punkt 2 Ustawy z dnia 9 listopada 2000 roku o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. nr 109, poz. 1158, ze zm.).
11.3 W przypadku wnoszenia zabezpieczenia naleĹźytego wykonania umowy:
- w pieniądzu: odpowiednią kwotę należy wpłacić przelewem na konto podane przez Zamawiającego w punkcie 10.3 niniejszej Specyfikacji Warunków Przetargu. Kwota zabezpieczenia musi być na koncie Zamawiającego najpóźniej w dniu zawarcia umowy,
- w pozostałych dopuszczalnych formach określonych w punkcie 11.2 należy złożyć
w Wydziale Finansowo – Księgowym Zarządu Dróg Miejskich, pok. 221, a kopię dokumentu potwierdzoną przez pracownika wyżej wskazanego wydziału, należy złożyć w Wydziale Parkowania najpóźniej w dniu zawarcia umowy.
11. 4 Wniesione zabezpieczenie naleĹźytego wykonania umowy w kwocie wskazanej
w punkcie 11.1 zostanie zwolnione w ciągu 14 dni od odpisania protokołu zdawczo- odbiorczego na koniec obowiązywania umowy. Zamawiający zastrzega sobie możliwość umniejszenia wniesionego zabezpieczenia poprzez dokonanie potrącenia należności z tytułu zaległego czynszu lub innych należności wynikających ze szkód powstałych w majątku Zamawiającego powstałych w trakcie trwania umowy.

Pragniemy przypomnieć, że w dniu 20 marca 2012 roku nastąpiło otwarcie ofert. W swojej ofercie konsorcjum Park Plus Parking Management sp. z o.o. (lider), Park System sp. z o.o., F.U. Parkom (uczestnicy konsorcjum) złożyli deklarację następującej treści: „Zapoznaliśmy się i bez zastrzeżeń akceptujemy treść specyfikacji warunków przetargu wraz z ewentualnymi (tzn. jeśli miała miejsce) wyjaśnieniami i modyfikacjami oraz warunki umowy dzierżawy zapisane w Specyfikacji Warunków Przetargu”. Konsorcjum oświadczyło również: „zdobyliśmy wszelkie informacje konieczne do właściwego przygotowania niniejszej oferty”. Dalej możemy przeczytać co następuje: „oferujemy realizację dzierżawy w zakresie i na warunkach określonych we wzorze umowy dzierżawy, stanowiącym załącznik numer 1 do Specyfikacji Warunków Przetargu, oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa”. Na stronie 6 oferty znajduje się również oświadczenie konsorcjum „Oświadczenie. Członkowie konsorcjum zgodnie oświadczają, że znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie przedmiotu przetargu w sposób należyty”. Ofertę poświadczył własnoręcznym podpisem pełnomocnik konsorcjum.

W dniu 22 marca 2012 roku ZDM poinformował pisemnie uczestników przetargu o wyborze najkorzystniejszej oferty.

Dopiero w dniu 27 marca 2012 roku pełnomocnik konsorcjum firm Park Plus Parking Management sp. z o.o., Park System sp. z o.o., F.U. Parkom wystosował pismo do Wydziału Parkowania ZDM. W piśmie cyt. „informuję, iż nie będziemy zdolni dostarczyć zabezpieczenia należytego wykonania umowy do dnia 30.03.2012 roku”.

W odpowiedzi ZDM, powołując się na zapisy Specyfikacji Warunków Przetargu wezwał „do przedłożenia podpisanej przez Państwa umowy oraz wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30.03.2012 r. do godziny 12. Jednocześnie ZDM przypomina, że wniesienie należytego wykonania umowy nie musi nastąpić w formie gwarancji (formy wniesienie zabezpieczenia określono w SWP punkt 11.2)”. Poinformowaliśmy również przedstawiciela konsorcjum, że „w przypadku gdy umowa wraz z zabezpieczeniem należytego wykonania umowy nie zostanie przedłożona ZDM we wskazanym terminie, Państwa działanie zostanie uznane za uchylanie się od zawarcia umowy”.

W dniu 29 marca 2012 roku pełnomocnik konsorcjum wysłał faksem pismo, w którym prosił
o przesunięcie terminu na godzinę 15 w dniu 30.03.2012 roku wyrażając wdzięczność za zgodę na przedłużenie terminu. ZDM przychylił się do prośby.

Należy podkreślić fakt, że w dniu 30.03.2012 roku, do godziny 15, do której to godziny pracuje kancelaria ZDM (Wydział Organizacyjny ZDM), nie zostały złożone wymagane dokumenty.

Pragniemy podkreślić, że wskazana przez nas sekwencja faktów świadczy o tym, że ZDM wykazał wiele dobrej woli. Wyznaczono dodatkowy termin na wniesienia zabezpieczenia (termin umożliwiający rozpoczęcie dzierżawy w terminie wskazanym w SWP), zwrócono uwagę na wielość dopuszczalnych form wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
Proszę również pamiętać, że obowiązkiem Zamawiającego jest przestrzeganie zapisów prawa. Wszyscy oferenci zapoznali się z zapisami SWP, co poświadczyli podpisami. Powyższe warunki były podane do wiadomości publicznej oraz wszystkich uczestników postępowania i nie mogły ulec zmianie w oparciu o wniosek wybranego konsorcjum. Składana w przetargu oferta nie podlega negocjacjom. Złamanie warunków SWP, o co postulował przedstawiciel konsorcjum Park Plus Parking Management sp. z o.o., Park System sp. z o.o., F.U. Parkom i stawianie go w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do innych oferentów byłoby wielce nieetyczne, skutkowało by złamaniem prawa.
Wyjaśniamy również, że korespondencja wpływająca do ZDM jest rejestrowana w systemie komputerowym w dni robocze do godziny 15 danego dnia. Przedstawiciel konsorcjum pojawił się w siedzibie ZDM po godzinach funkcjonowania kancelarii, rejestrującej w systemie komputerowym przychodzącą i wychodzącą z ZDM pocztę. O godzinie 15.20, w wyniku usilnych próśb przedstawiciela konsorcjum sekretarka dyrektora Jacka Szukały zaproponowała przyjęcie korespondencji z datą 2 kwietnia br., to znaczy z datą, z którą jest zarejestrowane pismo w systemie komputerowym ZDM. We wspomnianym piśmie została odręcznie odnotowana godzina dostarczenia korespondencji.


Z powaĹźaniem
Dorota Wesołowska, Tomasz Libich
Zespoł ds. informacji publicznej ZDM

W załączeniu autor artukułu otrzymał skany podpisanej przez pełnomocnika oferty złożonej przez konsorcjum Park Plus Parking Management sp. z o.o., Park System sp. z o.o., F.U. Parkom, stanowiące załącznik numer 3 do SWP- parkingi buforowe, strona 1 oraz strona 6 oraz skany korespondencji prowadzonej przez ZDM z przedstawicielem konsorcjum.

Pragniemy dodać, że w związku z opisaną sytuacją Zarząd Dróg Miejskich unieważnił przetarg na dzierżawę nieruchomości przeznaczonych na prowadzenie parkingów buforowych, o czym powiadomiliśmy konsorcjum i opinię publiczną w dniu 30 marca 2012 r. ok. godz.16.