Pierwsze elementy strefy 30 w centrum Poznania
2012-01-05
Informujemy, że zakończyły się pierwsze prace budowlane związane z wprowadzeniem w ścisłym centrum miasta „strefy 30”. Zostały „wyniesione” skrzyżowania ulicy Działyńskich z ulicami Nowowiejskiego i Libelta. Zostało wykonane nowe przejście dla pieszych na ulicy 3 Maja przy skrzyżowaniu z placem Wolności.
Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu planuje wprowadzić w ścisłym centrum miasta „strefę 30”. W obszarze między ulicami Solną, Alejami Marcinkowskiego, Święty Marcin i aleją Niepodległości uczestników ruchu obowiązywać będzie maksymalna prędkość 30 km/h.
Docelowo „strefa 30” będzie obowiązywać na obszarze wewnątrz I ramy komunikacyjnej. Granice wyznaczać będą ulice: Pułaskiego, Roosevelta na zachodzie, Matyi, Królowej Jadwigi (granica południowa), Jana Pawła II (wschód) a od północy tory kolejowe i ulica Przepadek. Zmiany zostaną wprowadzane etapami.
Z wprowadzeniem „strefy 30” związana jest konieczność wprowadzenia zmian w organizacji ruchu. Na ulicach: Działyńskich, Kantaka, Kościuszki, Młyńskiej, Nowowiejskiego, placu Wolności, 27 Grudnia zostaną wyznaczone kontrapasy dla ruchu rowerowego. Wprowadzenie „strefy 30” wymaga również przebudowy skrzyżowań z sygnalizacją świetlną: Kościuszki – Libelta, Kościuszki – Fredry, 27 Grudnia – 3 Maja – plac Wolności – Ratajczaka, Aleje Marcinkowskiego – plac Wolności oraz zmiany pasów ruchu i ograniczenia liczby miejsc postojowych. Pojawią się również kolejne stojaki rowerowe w centrum miasta oraz ustawione zostaną ławki, służące odpoczynkowi, spotkaniom sąsiedzkim, jak również krótkim odpoczynkom „w drodze”.
Celem wprowadzenia „strefy 30” jest podniesienie bezpieczeństwa, w tym przede wszystkim ograniczenie liczby wypadków drogowych, zmniejszenie różnicy prędkości pomiędzy rowerzystami i samochodami, zwiększenie liczby ulic przyjaznych dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dzięki strefie w istotny sposób poprawi się również bezpieczeństwo oraz komfort ruchu pieszego. Likwidacja części stanowisk postojowych przed skrzyżowaniami pozwoli na poprawę wzajemnej widoczności pieszych i samochodów. Dodatkowo, pasy ruchu zostaną zawężone a tor jazdy pojazdów zostanie przybliżony do miejsc parkingowych.