|
ZakoĹczenie prac budowlanych na ulicy Bukowskiej
|
2011-10-06
|
Wczoraj odbyĹa siÄ uroczystoĹÄ zakoĹczenia prac budowlanych na ulicy Bukowskiej. W uroczystoĹci udziaĹ wziÄli: Prezydent Miasta Poznania Ryszard Grobelny, MarszaĹek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Grzegorz Schetyna, Wojewoda Wielkopolski Piotr Florek, MarszaĹek WojewĂłdztwa Wielkopolskiego Marek WoĹźniak oraz przedstawiciele Wykonawcy - konsorcjum firm Strabag sp. z o.o. Colas Polska sp. z o.o. dyrektor Jerzy Girtler i dyrektor ZarzÄ
du DrĂłg Miejskich Jacek SzukaĹa. Przedstawiciele wĹadz rzÄ
dowych i samorzÄ
dowych dziÄkowali za realizacjÄ tej oczekiwanej przez mieszkaĹcĂłw inwestycji. Po krĂłtkich przemĂłwieniach ludzi i drogÄ poĹwiÄciĹ ksiÄ
dz Szymon Likowski proboszcz pobliskiej parafii pw. Objawienia PaĹskiego.
Ulica Bukowska stanowi fragment drogi wojewĂłdzkiej nr 307. Przed rozpoczÄciem prac jednopasmowa ulica Bukowska naleĹźaĹa do najbardziej niebezpiecznych drĂłg w Poznaniu. W 2008 roku na ulicy Bukowskiej miaĹo miejsce 39 wypadkĂłw, w ktĂłrych ĹmierÄ poniosĹy dwie osoby a 50 osĂłb zostaĹo rannych, z czego na odcinku od ulicy Prostej do granic miasta w dziewiÄciu wypadkach rannych zostaĹo 15 osĂłb. Ulica nie posiadaĹa krawÄĹźnikĂłw, brakowaĹo chodnikĂłw.
PrzebudowÄ ulicy Bukowskiej w Poznaniu, na odcinku od planowanego skrzyĹźowania z III ramÄ
komunikacyjnÄ
(ul. Prosta) do granicy miasta zrealizowaĹo wyĹonione w przetargu konsorcjum firm Strabag sp. z o.o. â Colas Polska sp. z o.o. Konsorcjum zaproponowaĹo przebudowÄ ulicy Bukowskiej za 84 661 671,70 zĹotych.
Roboty budowlane rozpoczÄĹy siÄ pod koniec listopada 2009 roku.
Zadanie obejmowaĹo budowÄ dwĂłch jezdni po dwa pasy ruchu kaĹźda, oddzielonych od siebie pasem rozdziaĹu, w ktĂłrych zostaĹa zasadzona nowa zieleĹ, budowÄ wiaduktu wÄzĹowego przystosowanego do ukĹadu komunikacyjnego tzw. III ramy komunikacyjnej. ZostaĹy przebudowane skrzyĹźowania z ulicami: ProstÄ
, LeĹnych SkrzatĂłw, Kopciuszka, PerzyckÄ
, SĹawiĹskÄ
, z drogÄ
prowadzÄ
cÄ
do ogrĂłdkĂłw dziaĹkowych âLeĹna Polanaâ, rozbudowane zostaĹy skrzyĹźowania z ulicami ZĹotowskÄ
i Brzechwy.
Inwestycje drogowe realizowane na terenie miasta wymagajÄ
speĹnienia bardzo rygorystycznych norm Ĺrodowiskowych, w tym tych dotyczÄ
cych emisji haĹasu. DotyczÄ
one zarĂłwno ĹşrĂłdeĹ haĹasu jak i jego rozprzestrzeniania siÄ. StÄ
d elementami zadania inwestycyjnego sÄ
âcicheâ nawierzchnie jak rĂłwnieĹź ekrany akustyczne.
Projekt przewidywaĹ rĂłwnieĹź przebudowÄ wĹÄ
czeĹ do terminalu General Aviation oraz terminalu Portu Lotniczego PoznaĹ - Ĺawica. ZostaĹy rĂłwnieĹź wybudowane zjazdy, drogi dojazdowe do posesji, zatoki autobusowe, chodniki, ĹcieĹźki rowerowe, 10 sygnalizacji Ĺwietlnych. ĹÄ
cznie ZDM zmodernizowaĹ blisko cztery kilometry ulicy. Przebudowano instalacje podziemne oraz wybudowano kanaĹ deszczowy. W celu poprawy odprowadzania wĂłd deszczowych wykonawca wybudowaĹ nowy przepust na strumieniu Junikowskim oraz trzy zbiorniki retencyjne. Na jednym z tych zbiornikĂłw odbyĹa siÄ uroczystoĹÄ.
W trakcie realizacji inwestycji ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich zadbaĹ o zabytki znajdujÄ
ce siÄ na ulicy Bukowskiej. W 2010 roku miaĹa miejsce widowiskowa operacja przetransportowania zabytkowej Folwarku Edwardowo. Brama objÄta opiekÄ
konserwatorskÄ
kolidowaĹa z realizacjÄ
prac drogowych. Dlatego teĹź na zlecenie ZDM wyspecjalizowana w takich dziaĹaniach firma przesunÄĹa w caĹoĹci bramÄ o kilkadziesiÄ
t metrĂłw poza plac budowy. WaĹźÄ
ca okoĹo 60 ton konstrukcja, w Ĺwietle reflektorĂłw, przy pomocy dĹşwigĂłw najpierw podniesiona a nastÄpnie przesuwana odcinkami po okoĹo 25 metrĂłw. Po pokonaniu 50 metrĂłw brama zostaĹa osadzona na przygotowanych wczeĹniej fundamentach. Zabytkowa brama wjazdowa do dawnego folwarku Edwardowo zostaĹa podĹwietlona tak aby wyeksponowaÄ filary i Ĺuki. Ceglana brama z dwoma furtkami podĹwietlona zostaĹa za pomocÄ
12 ĹşrĂłdeĹ ĹwiatĹa typu LED usytuowanych w podĹoĹźu.
Zmodernizowana ulica Bukowska zapewnia lepszy dojazd do lotniska, stadionu miejskiego, korzystne poĹÄ
czenie z autostradÄ
A2 a w przyszĹoĹci z III ramÄ
komunikacyjnÄ
Poznania. Poprawie ulegĹo rĂłwnieĹź bezpieczeĹstwo i komfort jazdy oraz obsĹuga komunikacyjna z pobliskimi gminami.
Warto dodaÄ, Ĺźe kolejny odcinek ulicy od granicy miasta do wÄzĹa Zakrzewo o dĹugoĹci okoĹo piÄciu kilometrĂłw przebudowuje Wielkopolski ZarzÄ
d DrĂłg WojewĂłdzkich. Przez wÄzeĹ Zakrzewo przebiegaÄ bÄdzie zachodnia obwodnica Poznania, budowana przez GeneralnÄ
DyrekcjÄ DrĂłg Krajowych i Autostrad.
ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich pozyskaĹ dla miasta Poznania dofinansowanie projektu ze ĹrodkĂłw UE w ramach DziaĹania 2.2 âPoprawa dostÄpnoĹci do regionalnego i ponadregionalnego ukĹadu drogowegoâ Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 (Priorytet II âInfrastruktura komunikacyjnaâ). Dotacja ze ĹrodkĂłw Europejskiego Fundusze Rozwoju Regionalnego wyniesie 19999410,72 zĹ.W dniu 10 sierpnia ulica Bukowska zostaĹo oddana do uĹźytku kierowcĂłw.
Ulica Bukowska w liczbach:Wykonanie wykopĂłw â 36500 mÂł (60000 ton)
Wykonanie nasypĂłw - 65000 mÂł (104000 ton)
Stabilizacja podĹoĹźa â 72570 m²
Profilowanie podĹoĹźa jezdni, chodnikĂłw, ĹcieĹźek rowerowych â 91440 m²
Podbudowa z kruszywa â 65707 m²
Podbudowa z betonu asfaltowego â 65707 m² (18100 ton)
Warstwa wiÄ
ĹźÄ
ca z betonu asfaltowego o wysokim module sztywnoĹci â 65707 m² (16500 tys. ton)
Warstwa Ĺcieralna redukujÄ
ca haĹas â 6600 ton
Chodniki â 11443 m², ĹcieĹźki rowerowe - 4300 m²,
Budowa drĂłg zbiorczych â 2800 m,
Ekrany akustyczne â 3 km,
ZachÄcamy do obejrzenia filmu o przebudowie ulicy Bukowskiej.