|
Przebudowa wÄzĹa komunikacyjnego rondo Kaponiera
|
2011-08-11
|
Zadanie obejmuje obszar wzdĹuĹź ulicy Roosevelta od mostu Dworcowego do mostu Teatralnego. Celem inwestycji jest dostosowanie ukĹadu drogowego do aktualnych potrzeb komunikacyjnych Poznania, w tym przygotowanie do przedĹuĹźenia trasy PoznaĹskiego Szybkiego Tramwaju do dworca PKP a w przyszĹoĹci umoĹźliwienie uruchomienia trasy PST w kierunku ulicy Grunwaldzkiej. Modernizacji wymaga rĂłwnieĹź przejĹcie podziemne pod rondem Kaponiera.
W celu zminimalizowania utrudnieĹ komunikacyjnych, zwĹaszcza w ruchu pojazdĂłw komunikacji zbiorowej, przebudowa zostaĹa podzielona na dwa etapy. Prowadzenie prac na caĹej dĹugoĹci ulicy Roosvelta spowodowaĹoby odciÄcie na okres dwĂłch lat ruchu tramwajowego z PiÄ
tkowa (PST), Junikowa i OgrodĂłw z centrum miasta.
W pierwszym etapie zostanÄ
wykonane roboty budowlane wzdĹuĹź ulicy Roosevelta na odcinku od mostu Dworcowego do ronda Kaponiera oraz na wĹÄ
czeniu ulicy Bukowskiej w ulicÄ Roosevelta. Zostanie przebudowana poĹudniowa konstrukcja wsporcza, ktĂłra aktualnie znajduje siÄ w zĹym stanie technicznym. Po zakoĹczeniu inwestycji ulica Roosevelta zostanie poszerzona do trzech pasĂłw ruchu w kaĹźdÄ
stronÄ, zostanÄ
wymienione: nawierzchnia jezdni oraz torowisko tramwajowe wraz z rozjazdem w ulicÄ BukowskÄ
. Po wschodniej stronie ulicy Roosevelta zostanie wybudowany ciÄ
g pieszo â rowerowy. W ramach zadania zostanÄ
wybudowane perony na przystanku PST âKaponieraâ.
Zmiany w organizacji ruchu bÄdÄ
obowiÄ
zywaÄ od wtorku, 16 sierpnia 2011 roku. Z ruchu zostanie wyĹÄ
czony jeden pas ruchu jezdni wschodniej wraz z chodnikiem. Z uwagi na prace Aquanetu polegajÄ
ce na przebudowie wodociÄ
gu, wyĹÄ
czony z ruchu zostanie rĂłwnieĹź chodnik po zachodniej stronie ulicy Roosevelta na odcinku od ulicy Bukowskiej do mostu Dworcowego. Tymczasowy ciÄ
g pieszy zostanie wyznaczony po zachodniej stronie ulicy.
W dniu 3 wrzeĹnia br. zostanÄ
wyĹÄ
czone z ruchu
- wschodnia jezdnia wraz z chodnikiem i torowiskiem tramwajowym ulicy Roosevelta na odcinku od mostu Dworcowego do ronda Kaponiera,
- pĂłĹnocna jezdnia ulicy Bukowskiej od ulicy Roosevelta do hotelu Sheraton,
- poĹudniowa jezdnia ulicy Zwierzynieckiej na odcinku od ulicy Zeylanda do ronda Kaponiera,
- nie bÄdzie moĹźliwoĹci wjazdu z ronda Kaponiera na zachodniÄ
jezdniÄ ulicy Roosevelta na odcinku do ulicy Bukowskiej.
Na czas robĂłt budowlanych obowiÄ
zywaÄ bÄdzie tymczasowa organizacja ruchu.Od zachodu (z Grunwaldu i Junikowa) kierowcy mogÄ
poruszaÄ siÄ ulicÄ
BukowskÄ
i GrunwaldzkÄ
do ulicy Roosevelta skÄ
d bÄdÄ
mieÄ do dyspozycji jeden pas ruchu na zachodniej jezdni ulicy Roosevelta w kierunku mostu Dworcowego oraz moĹźliwoĹÄ przejazdu po zachodniej jezdni Roosevelta (i tymczasowym przejeĹşdzie) w kierunku ronda Kaponiera. Nie bÄdzie moĹźliwoĹci wjazdu z ulicy Bukowskiej w ulicÄ Zeylanda.
Od poĹudnia (z GĂłrczyna) obowiÄ
zywaÄ bÄdzie objazd wyĹÄ
czonej z ruchu wschodniej jezdni ulicy Roosevelta przez most Dworcowy, ulicÄ StanisĹawa Matyi poprzez nowe skrzyĹźowanie do ulicy PowstaĹcĂłw Wielkopolskich, alejÄ NiepodlegĹoĹci, ĹwiÄty Marcin do ronda Kaponiera lub trasÄ
: most Dworcowy - ulica StanisĹawa Matyi - aleja NiepodlegĹoĹci - ĹwiÄty Marcin do ronda Kaponiera.
Od pĂłĹnocy (z PiÄ
tkowa i Winograd) oraz ze wschodu (ulica ĹwiÄty Marcin) nie bÄdzie moĹźliwoĹci zjazdu z ronda Kaponiera na zachodniÄ
jezdniÄ ulicy Roosevelta na odcinku do ulicy Bukowskiej. Kierowcy muszÄ
korzystaÄ z objazdu ulicami ZwierzynieckÄ
, Zeylanda â dwoma pasami ruchu, przez tymczasowy przejazd do ulicy Bukowskiej i dalej do ulicy Roosevelta.
Uwaga! Ulica Zeylanda bÄdzie ulicÄ
jednokierunkowÄ
: od ulicy Zwierzynieckiej do ulicy Bukowskiej.
Planowany termin zakoĹczenia pierwszego etapu robĂłt budowlanych zostaĹ ustalony na maj 2012 roku. Drugi etap, na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do mostu Teatralnego wraz z przebudowÄ
przejĹcia podziemnego, rozpocznie siÄ 1 sierpnia 2012 roku. ZakoĹczenie przedmiotu umowy zostaĹo zaplanowane na 30 listopada 2013 roku.
WykonawcÄ
inwestycji jest konsorcjum firm: APRIVIA SA, HYDROBUDOWA POLSKA SA, PrzedsiÄbiorstwo RobĂłt GĂłrniczych METRO sp. z o.o., OBRASCON Huarte Lain SA. Koszt inwestycji to 209452414,48 zĹotych brutto
Projekt "Przebudowa wÄzĹa komunikacyjnego Rondo Kaponiera" bÄdzie realizowany przy wspĂłĹudziale ĹrodkĂłw Funduszu SpĂłjnoĹci w ramach DziaĹania 7.3 "Transport miejski w obszarach metropolitalnych" Programu Operacyjnego Infrastruktura i Ĺrodowisko. WysokoĹÄ dotacji zabezpieczonej na "LiĹcie projektĂłw indywidualnych POIiĹ" wynosi 55,78 mln zĹ.
Na fotografiach aktualny stan ronda Kaponiera