Zimowe utrzymanie ulic w sezonie 2010/2011
2010-12-27
Zimowe utrzymanie dróg w Poznaniu obejmuje wszystkie drogi publiczne i chodniki znajdujące się w utrzymaniu Zarządu Dróg Miejskich. Celem jest dążenie do zapewnienia przejezdności dróg, które nie zawsze oznacza całkowite likwidowanie skutków opadów śniegu i śliskości zimowej. Zarządca dróg skupia się na łagodzeniu skutków zimy dla użytkowników dróg. Należy jednak zdać sobie sprawę, że każdorazowe pogorszenie pogody powoduje zwiększenie korków w mieście. Prosimy również użytkowników dróg o ostrożność oraz przepuszczanie jednostek odśnieżających miasto. Warto pamiętać, że pługosolarki nie są jednostkami uprzywilejowanymi i jeśli kierowcy nie wykażą się uprzejmością, kulturą, to tak jak inne pojazdy będą one oczekiwały na przejazd.
W bieżącym sezonie zimowym planowanym utrzymaniem objęte będzie 831,5 km dróg, ok. 679 tys. m² chodników, wszystkie miejsca postojowe w Strefie Płatnego Parkowania, a także kładki, schody, przejścia podziemne i place miejskie. Dla celów systemu zimowego utrzymania ulice miasta Poznania pogrupowano w cztery sieci:
- sieć jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieć jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieć jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieć jezdni utrzymywanych interwencyjnie.
Istotą podziału jest dostosowanie systemu do uwarunkowań wynikających z:
- wielkości potencjału sprzętowego, jaki zadeklarowały firmy mogące wykonywać zadanie,
- wymagań określonych przepisami z zakresu ochrony środowiska,
- możliwości finansowych budżetu miasta,
- natężenia ruchu kołowego na poszczególnych ulicach,
- priorytetu dla publicznej komunikacji autobusowej.
W ramach poszczególnych sieci występują różnice w zakresie standardu utrzymania, szybkości reagowania na zjawiska zimowe i technologii wykonania. Zróżnicowanie standardu i technologii wykonania dla poszczególnych sieci wynika z odmiennych wymagań, jakie postawiono firmom, wykonującym usługi zimowego utrzymania dróg.
W nadchodzącym sezonie zimowym wprowadzono standardy, które skutkować będą ograniczeniem ilości środków chemicznych wysypywanych na ulice miasta Poznania, co może odczuwalnie wpłynąć na czas usuwania śliskości na jezdniach. Sieć jezdni o najwyższym standardzie, na której stosuje się do działań zapobiegawczych największe ilości soli drogowej, nie uległa zwiększeniu. Pragniemy zwrócić uwagę na ekologię. Nie ulega wątpliwości, że jedną z głównych przyczyn obumierania fizjologicznego drzew przyulicznych jest sól, przenikająca do gruntu.

Sieć strategiczna
Do sieci strategicznej, obejmującej 296,9 km jezdni, zakwalifikowane zostały następujące ulice:
- wszystkie drogi krajowe i wojewódzkie przebiegające przez Poznań,
- ulice stanowiące ramy komunikacyjne miasta,
- główne ulice wylotowe z miasta,
- ulice łączące osiedla mieszkaniowe z centrum miasta,
- ulice dojazdowe do szpitali,
- niektóre inne ulice o bardzo dużym natężeniu ruchu kołowego.
W momencie wystąpienia opadu wykonawcy zobowiązani są do natychmiastowego wysłania do akcji posypywarek w ilości zadeklarowanej w umowach. Pierwsze odpłużenie jezdni oraz posypanie niezbędną dawką soli musi nastąpić w ciągu 1,5 godziny, licząc od momentu uruchomienia działań przez ZDM. W przypadku ciągłego opadu odpłużanie i posypywanie musi być ponawiane z częstotliwością utrudniającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Całkowite usunięcie pokrywy śnieżnej oraz błota pośniegowego z 90% szerokości jezdni musi mieć miejsce w ciągu 4 godzin, licząc od chwili ustania opadu.

Sieć podstawowa
Do sieci podstawowej o łącznej długości 226,1 km jezdni zakwalifikowane zostały następujące ulice:
- niektĂłre ulice publicznej komunikacji autobusowej,
- drugorzędne trasy wylotowe z miasta,
- drugorzędne ulice dojazdowe do osiedli mieszkaniowych,
- niektóre ulice posiadające kategorię drogi powiatowej.
Z uwagi na ochronę środowiska, standard utrzymania zimowego sieci podstawowej jest niższy, gdyż wprowadzono założenie, że w większym stopniu, niż ma to miejsce na sieci strategicznej, śnieg będzie odpłużany z jezdni, dzięki czemu stosowane dawki środków chemicznych będą mniejsze. Również czas podjęcia działań został wydłużony, ażeby umożliwić częściowe wykorzystanie tych samych posypywarek, które obsługują sieć strategiczną.
Pierwsze odpłużenie jednego pasa ruchu w każdą stronę oraz posypanie niezbędną dawką środków chemicznych i uszorstniających musi nastąpić w czasie do 3,5 godziny, licząc od momentu uruchomienia działań przez ZDM. W przypadku ciągłego opadu śniegu posypywanie i odpłużanie musi być ponawiane z częstotliwością uniemożliwiającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Usunięcie pokrywy śnieżnej z 90% szerokości jezdni powinno mieć miejsce w ciągu 4 godzin, a błota pośniegowego w ciągu 8 godzin, licząc od chwili ustania opadu.

Sieć lokalna
Do sieci lokalnej zakwalifikowano 308,5 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadających kategorię drogi gminnej, uwzględniając w wyborze w dużej części postulaty rad osiedli. W bieżącym roku ulice sieci lokalnej zostały podzielone na dwie kategorie: pierwszego i drugiego stopnia. Nie różnią się one standardem wykonania, tylko kolejnością prowadzenia prac, wynikającą z konieczności rozdysponowania sprzętu i w pierwszej kolejności ulic prowadzących ruch w kierunku innych, uprzednio odśnieżonych sieci. W związku z tym całkowite zakończenie działań może objąć czas do 14 godzin od chwili zakończenia opadów śniegu.
Z uwagi na ochronę przyrody ulice sieci lokalnej posypywane będą przede wszystkim piaskiem. Zastosowanie wyłącznie piasku jest bardzo istotne, zwłaszcza ze względu na dramatycznie pogarszający się stan zdrowotny drzew przyulicznych. Wzmocnienia ochrony przyrody ze strony służb miejskich domaga się również wiele rad osiedli. Ponadto, na wniosek mieszkańców, wdrożona ma zostać procedura, zakładająca, że chodniki na ulicach osiedlowych mają być odśnieżane i posypywane w pierwszej kolejności, natomiast jezdnie posypywane będą, w razie potrzeby, dopiero po zajeżdżeniu śniegu bądź wystąpieniu oblodzenia. Posypywanie mieszanką piaskowo-solną dopuszczone jest wyłącznie w przypadku wystąpienia zjawiska deszczu marznącego. Wykonawcy zobowiązani są do odpłużenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciągu 5 godzin, licząc od momentu uruchomienia działań przez ZDM. Odśnieżanie i posypywanie również musi być sukcesywnie ponawiane aż do ustania opadu.

Sieć dróg utrzymywanych interwencyjnie
Pozostałe drogi, w tej mierze drogi gruntowe oraz drogi, mające swoją alternatywę w postaci dróg objętych systematycznym odśnieżaniem, utrzymywane są w trybie interwencyjnym, tzn. na podstawie napływających zgłoszeń od mieszkańców i służb miejskich.

Wyżej wymienione sieci dróg obsługują następujące firmy:
1.Konsorcjum firm „REMONDIS-Sanitech-Poznań” Sp. z o.o., Poznań, ul. Górecka 104
oraz „SAN-EKO”, Poznań, ul. Łukaszewicza 31A/1
2. Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Poznań, ul. Jasielska 7
3. KDS Sp. z o.o., Poznań, ul. Północna 1

Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pełni rolę ośrodka zarządzającego i koordynującego prowadzenie działań przez firmy zajmujące się zimowym utrzymaniem dróg. Dyspozytorzy ZDM korzystają w codziennej pracy z własnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody, przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także z obrazów z radaru meteorologicznego w Wysogotowie pod Poznaniem. Pojazdy firm wykonawczych są wyposażone w urządzenia GPS, które na bieżąco monitorują ich położenie i pracę. Pozwala to reagować na zmieniającą się dynamicznie sytuację drogową w mieście.

Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje całodobowo w okresie od 1 listopada 2010 roku do 31 marca 2011 roku (w siedzibie ZDM, pok. 105, numer tel. 61 64-77-231).

foto: mapa zimowego utrzymania drĂłg