|
Zimowe utrzymanie ulic w sezonie 2010/2011
|
2010-12-27
|
Zimowe utrzymanie drĂłg w Poznaniu obejmuje wszystkie drogi publiczne i chodniki znajdujÄ
ce siÄ w utrzymaniu ZarzÄ
du DrĂłg Miejskich. Celem jest dÄ
Ĺźenie do zapewnienia przejezdnoĹci drĂłg, ktĂłre nie zawsze oznacza caĹkowite likwidowanie skutkĂłw opadĂłw Ĺniegu i ĹliskoĹci zimowej. ZarzÄ
dca drĂłg skupia siÄ na Ĺagodzeniu skutkĂłw zimy dla uĹźytkownikĂłw drĂłg. NaleĹźy jednak zdaÄ sobie sprawÄ, Ĺźe kaĹźdorazowe pogorszenie pogody powoduje zwiÄkszenie korkĂłw w mieĹcie. Prosimy rĂłwnieĹź uĹźytkownikĂłw drĂłg o ostroĹźnoĹÄ oraz przepuszczanie jednostek odĹnieĹźajÄ
cych miasto. Warto pamiÄtaÄ, Ĺźe pĹugosolarki nie sÄ
jednostkami uprzywilejowanymi i jeĹli kierowcy nie wykaĹźÄ
siÄ uprzejmoĹciÄ
, kulturÄ
, to tak jak inne pojazdy bÄdÄ
one oczekiwaĹy na przejazd.
W bieĹźÄ
cym sezonie zimowym planowanym utrzymaniem objÄte bÄdzie 831,5 km drĂłg, ok. 679 tys. m² chodnikĂłw, wszystkie miejsca postojowe w Strefie PĹatnego Parkowania, a takĹźe kĹadki, schody, przejĹcia podziemne i place miejskie. Dla celĂłw systemu zimowego utrzymania ulice miasta Poznania pogrupowano w cztery sieci:
- sieÄ jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym,
- sieÄ jezdni utrzymywanych interwencyjnie.
IstotÄ
podziaĹu jest dostosowanie systemu do uwarunkowaĹ wynikajÄ
cych z:
- wielkoĹci potencjaĹu sprzÄtowego, jaki zadeklarowaĹy firmy mogÄ
ce wykonywaÄ zadanie,
- wymagaĹ okreĹlonych przepisami z zakresu ochrony Ĺrodowiska,
- moĹźliwoĹci finansowych budĹźetu miasta,
- natÄĹźenia ruchu koĹowego na poszczegĂłlnych ulicach,
- priorytetu dla publicznej komunikacji autobusowej.
W ramach poszczegĂłlnych sieci wystÄpujÄ
róşnice w zakresie standardu utrzymania, szybkoĹci reagowania na zjawiska zimowe i technologii wykonania. Zróşnicowanie standardu i technologii wykonania dla poszczegĂłlnych sieci wynika z odmiennych wymagaĹ, jakie postawiono firmom, wykonujÄ
cym usĹugi zimowego utrzymania drĂłg.
W nadchodzÄ
cym sezonie zimowym wprowadzono standardy, ktĂłre skutkowaÄ bÄdÄ
ograniczeniem iloĹci ĹrodkĂłw chemicznych wysypywanych na ulice miasta Poznania, co moĹźe odczuwalnie wpĹynÄ
Ä na czas usuwania ĹliskoĹci na jezdniach. SieÄ jezdni o najwyĹźszym standardzie, na ktĂłrej stosuje siÄ do dziaĹaĹ zapobiegawczych najwiÄksze iloĹci soli drogowej, nie ulegĹa zwiÄkszeniu. Pragniemy zwrĂłciÄ uwagÄ na ekologiÄ. Nie ulega wÄ
tpliwoĹci, Ĺźe jednÄ
z gĹĂłwnych przyczyn obumierania fizjologicznego drzew przyulicznych jest sĂłl, przenikajÄ
ca do gruntu.
SieÄ strategicznaDo sieci strategicznej, obejmujÄ
cej 296,9 km jezdni, zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ
ce ulice:
- wszystkie drogi krajowe i wojewĂłdzkie przebiegajÄ
ce przez PoznaĹ,
- ulice stanowiÄ
ce ramy komunikacyjne miasta,
- gĹĂłwne ulice wylotowe z miasta,
- ulice ĹÄ
czÄ
ce osiedla mieszkaniowe z centrum miasta,
- ulice dojazdowe do szpitali,
- niektĂłre inne ulice o bardzo duĹźym natÄĹźeniu ruchu koĹowego.
W momencie wystÄ
pienia opadu wykonawcy zobowiÄ
zani sÄ
do natychmiastowego wysĹania do akcji posypywarek w iloĹci zadeklarowanej w umowach. Pierwsze odpĹuĹźenie jezdni oraz posypanie niezbÄdnÄ
dawkÄ
soli musi nastÄ
piÄ w ciÄ
gu 1,5 godziny, liczÄ
c od momentu uruchomienia dziaĹaĹ przez ZDM. W przypadku ciÄ
gĹego opadu odpĹuĹźanie i posypywanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ
utrudniajÄ
cÄ
tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. CaĹkowite usuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej oraz bĹota poĹniegowego z 90% szerokoĹci jezdni musi mieÄ miejsce w ciÄ
gu 4 godzin, liczÄ
c od chwili ustania opadu.
SieÄ podstawowaDo sieci podstawowej o ĹÄ
cznej dĹugoĹci 226,1 km jezdni zakwalifikowane zostaĹy nastÄpujÄ
ce ulice:
- niektĂłre ulice publicznej komunikacji autobusowej,
- drugorzÄdne trasy wylotowe z miasta,
- drugorzÄdne ulice dojazdowe do osiedli mieszkaniowych,
- niektĂłre ulice posiadajÄ
ce kategoriÄ drogi powiatowej.
Z uwagi na ochronÄ Ĺrodowiska, standard utrzymania zimowego sieci podstawowej jest niĹźszy, gdyĹź wprowadzono zaĹoĹźenie, Ĺźe w wiÄkszym stopniu, niĹź ma to miejsce na sieci strategicznej, Ĺnieg bÄdzie odpĹuĹźany z jezdni, dziÄki czemu stosowane dawki ĹrodkĂłw chemicznych bÄdÄ
mniejsze. RĂłwnieĹź czas podjÄcia dziaĹaĹ zostaĹ wydĹuĹźony, aĹźeby umoĹźliwiÄ czÄĹciowe wykorzystanie tych samych posypywarek, ktĂłre obsĹugujÄ
sieÄ strategicznÄ
.
Pierwsze odpĹuĹźenie jednego pasa ruchu w kaĹźdÄ
stronÄ oraz posypanie niezbÄdnÄ
dawkÄ
ĹrodkĂłw chemicznych i uszorstniajÄ
cych musi nastÄ
piÄ w czasie do 3,5 godziny, liczÄ
c od momentu uruchomienia dziaĹaĹ przez ZDM. W przypadku ciÄ
gĹego opadu Ĺniegu posypywanie i odpĹuĹźanie musi byÄ ponawiane z czÄstotliwoĹciÄ
uniemoĹźliwiajÄ
cÄ
tworzenie siÄ ĹliskoĹci poĹniegowej. UsuniÄcie pokrywy ĹnieĹźnej z 90% szerokoĹci jezdni powinno mieÄ miejsce w ciÄ
gu 4 godzin, a bĹota poĹniegowego w ciÄ
gu 8 godzin, liczÄ
c od chwili ustania opadu.
SieÄ lokalnaDo sieci lokalnej zakwalifikowano 308,5 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadajÄ
cych kategoriÄ drogi gminnej, uwzglÄdniajÄ
c w wyborze w duĹźej czÄĹci postulaty rad osiedli. W bieĹźÄ
cym roku ulice sieci lokalnej zostaĹy podzielone na dwie kategorie: pierwszego i drugiego stopnia. Nie róşniÄ
siÄ one standardem wykonania, tylko kolejnoĹciÄ
prowadzenia prac, wynikajÄ
cÄ
z koniecznoĹci rozdysponowania sprzÄtu i w pierwszej kolejnoĹci ulic prowadzÄ
cych ruch w kierunku innych, uprzednio odĹnieĹźonych sieci. W zwiÄ
zku z tym caĹkowite zakoĹczenie dziaĹaĹ moĹźe objÄ
Ä czas do 14 godzin od chwili zakoĹczenia opadĂłw Ĺniegu.
Z uwagi na ochronÄ przyrody ulice sieci lokalnej posypywane bÄdÄ
przede wszystkim piaskiem. Zastosowanie wyĹÄ
cznie piasku jest bardzo istotne, zwĹaszcza ze wzglÄdu na dramatycznie pogarszajÄ
cy siÄ stan zdrowotny drzew przyulicznych. Wzmocnienia ochrony przyrody ze strony sĹuĹźb miejskich domaga siÄ rĂłwnieĹź wiele rad osiedli. Ponadto, na wniosek mieszkaĹcĂłw, wdroĹźona ma zostaÄ procedura, zakĹadajÄ
ca, Ĺźe chodniki na ulicach osiedlowych majÄ
byÄ odĹnieĹźane i posypywane w pierwszej kolejnoĹci, natomiast jezdnie posypywane bÄdÄ
, w razie potrzeby, dopiero po zajeĹźdĹźeniu Ĺniegu bÄ
dĹş wystÄ
pieniu oblodzenia. Posypywanie mieszankÄ
piaskowo-solnÄ
dopuszczone jest wyĹÄ
cznie w przypadku wystÄ
pienia zjawiska deszczu marznÄ
cego. Wykonawcy zobowiÄ
zani sÄ
do odpĹuĹźenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciÄ
gu 5 godzin, liczÄ
c od momentu uruchomienia dziaĹaĹ przez ZDM. OdĹnieĹźanie i posypywanie rĂłwnieĹź musi byÄ sukcesywnie ponawiane aĹź do ustania opadu.
SieÄ drĂłg utrzymywanych interwencyjnie
PozostaĹe drogi, w tej mierze drogi gruntowe oraz drogi, majÄ
ce swojÄ
alternatywÄ w postaci drĂłg objÄtych systematycznym odĹnieĹźaniem, utrzymywane sÄ
w trybie interwencyjnym, tzn. na podstawie napĹywajÄ
cych zgĹoszeĹ od mieszkaĹcĂłw i sĹuĹźb miejskich.
WyĹźej wymienione sieci drĂłg obsĹugujÄ
nastÄpujÄ
ce firmy:
1.Konsorcjum firm âREMONDIS-Sanitech-PoznaĹâ Sp. z o.o., PoznaĹ, ul. GĂłrecka 104
oraz âSAN-EKOâ, PoznaĹ, ul. Ĺukaszewicza 31A/1
2. ZakĹad SprzÄ
tania PlacĂłw i Ulic, PoznaĹ, ul. Jasielska 7
3. KDS Sp. z o.o., PoznaĹ, ul. PĂłĹnocna 1
KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania peĹni rolÄ oĹrodka zarzÄ
dzajÄ
cego i koordynujÄ
cego prowadzenie dziaĹaĹ przez firmy zajmujÄ
ce siÄ zimowym utrzymaniem drĂłg. Dyspozytorzy ZDM korzystajÄ
w codziennej pracy z wĹasnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody, przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a takĹźe z obrazĂłw z radaru meteorologicznego w Wysogotowie pod Poznaniem. Pojazdy firm wykonawczych sÄ
wyposaĹźone w urzÄ
dzenia GPS, ktĂłre na bieĹźÄ
co monitorujÄ
ich poĹoĹźenie i pracÄ. Pozwala to reagowaÄ na zmieniajÄ
cÄ
siÄ dynamicznie sytuacjÄ drogowÄ
w mieĹcie.
KomĂłrka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje caĹodobowo w okresie od 1 listopada 2010 roku do 31 marca 2011 roku (w siedzibie ZDM, pok. 105, numer tel. 61 64-77-231).foto: mapa zimowego utrzymania drĂłg