Trasa Nowe zawady. Spotkanie z dziennikarzami
2010-11-18
Dziś, tj. 18 listopada 2010 roku, odbyła się konferencja prasowa poświęcona trasie Nowe Zawady. O godzinie 11 z placu Kolegiackiego odjechał autobus w kierunku ronda Śródka, ulic Podwale i arcybiskupa Hlonda. Dziennikarze mieli możliwość zadawania pytań Panu Mirosławowi Kruszyńskiemu - zastępcy Prezydenta Miasta Poznania, Panu Włodzimierzowi Dudlikowi - wiceprezesowi firmy AQUANET, Panu Rafałowi Kupsiowi - zastępcy dyrektora ZTM, przedstawicielom wykonawcy robót drogowych z firmy POL - DRÓG Piła - Panu Dyrektorowi Maciejowi Maciejewskiemu i kierownikowi budowy - Panu Rafałowi Żeleźniakowi. Zarząd Dróg Miejskich reprezentował Kazimierz Skałecki - zastępca dyrektora ds. inwestycji.
Przypomnijmy, że budowa II etapu trasy komunikacyjnej Nowe Zawady w Poznaniu, na odcinku od ronda Śródka do skrzyżowania ulicy Prymasa Augusta Hlonda z ulicą Główną rozpoczęła się w styczniu 2010 r. Równocześnie z pracami Zarządu Dróg Miejskich firma Aquanet prowadziła II etap budowy kolektora prawobrzeżnego w ciągu ulic: Jana Pawła II, Podwale, Zawady, Nowe Zawady.
W celu minimalizacji utrudnień komunikacyjnych prace firmy Aquanet i ZDM były ze sobą ściśle zsynchronizowane zarówno na poziomie inwestorskim jak i wykonawczym.
Od ronda Śródka trasa Nowe Zawady pokrywa się z przebiegiem ulicy Podwale, prowadzi pod nowo wybudowanym wiaduktem magistrali kolejowej Warszawa – Berlin, następnie wiedzie między wałem przeciwpowodziowym a istniejącą ulicą Zawady.
Na wysokości ulicy Głównej następuje włączenie trasy do istniejącego odcinka prowadzącego do ulicy Bałtyckiej i mostu Lecha. Na odcinku o długości 1149 m zostały zbudowane dwie jezdnie po trzy pasy ruchu każda. Kierowcy zyskali więc wytyczoną po nowym śladzie szeroką, wygodną arterię łączącą północne dzielnice Poznania z tymi położonymi na prawym brzegu Warty. Dokończenie budowy II etapu trasy komunikacyjnej Nowe Zawady oznacza również zakończenie budowy II ramy komunikacyjnej Poznania. To dobra wiadomość przede wszystkim dla kierowców poruszających się tranzytem w ciągu drogi krajowej nr 5. Nośność trasy wynosi 115 KN.
W ramach projektu inwestycji zostały wybudowane chodniki, ścieżki rowerowe z asfaltobetonu, oświetlenie drogowe, ekrany akustyczne, zamontowane bariery ochronne i rurowe, założone tereny zielone. Została wybudowana kanalizacja deszczowa wraz z nowymi przepustami w ciągu rowów melioracyjnych. Na odcinku od ronda Śródka do pętli tramwajowej na Zawadach powstało nowe, zielone torowisko wraz z trakcją tramwajową. W ramach zadania wybudowana została droga dojazdowa, która przebiega równolegle do trasy Nowe Zawady, między ulicami św. Wincentego a skrzyżowaniem z ulicą Prymasa Augusta Hlonda o długości 774 m. Przebudowano również ulicę św. Wincentego.
Termin zakończenia budowy trasy Nowe Zawady został wyznaczony na dzień 30 listopada 2010 roku. Dzięki zaawansowaniu prac budowlanych możliwe było dopuszczenie ruchu samochodowego już 10 listopada br.
Wykonawcą robót budowlanych jest wyłonione w przetargu konsorcjum firm: POL – DRÓG Piła spółka z o.o. (lider konsorcjum), Bilfinger Berger Budownictwo SA, Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe spółka z o.o.
Projekt pn. „Budowa dwujezdniowej ul. Nowe Zawady w Poznaniu (DK 5) – etap II
od ul. Głównej do ul. Podwale” uzyskał dofinansowanie ze środków UE, z funduszu Spójności w ramach Priorytetu VI – Drogowa i lotnicza sieć TEN-T, Działanie 6.1 – Rozwój sieci drogowej TEN-T Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 84 mln złotych a dofinansowanie unijne to ponad 28 mln złotych.
W ramach prac ułożono 34 389 m² nawierzchni ścieralnej, w tym 28 000 m² redukującej hałas, 3654 m² nawierzchni ścieżek rowerowych, 6295 m² chodników, 1312 mb barier ochronnych, 7603 m² ekranów akustycznych, 660 mb torowiska tramwajowego, 3800 mb kanalizacji deszczowej.