*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how

Projekty UE

Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu

Zadanie inwestycyjne polegające na rozbudowie ul. Bałtyckiej na odcinku od mostu Lecha do skrzyżowania z ul. Syrenią tak zwany I ETAP inwestycji, to element większego projektu infrastrukturalnego pn.: „Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągi drogi krajowej nr 92 w Poznaniu”, obejmującego ponadto przebudowę północnej nitki mostu Lecha II ETAP inwestycji oraz budowę węzła komunikacyjnego „Nowa Naramowicka” III ETAP inwestycji – jakie to etapy przewidziano do realizacji w kolejnych latach.

Rozbudowa ul. Bałtyckiej (ciąg drogi krajowej nr 92) na odcinku od mostu Lecha do skrzyżowania z ul. Syrenią długości ok. 1400m, do przekroju 2x2 (jezdnie rozdzielone pasem zieleni) oraz rozbudowa skrzyżowań z ul. Gdyńska, Syrenią i Chemiczną - jest to I ETAP przedmiotowej inwestycji

Przebudowa północnej nitki mostu Lecha (ciąg drogi krajowej nr 92) zlokalizowanego w pasie drogowym ulic Lechickiej i Bałtyckiej polegająca na jej rozbudowie do przekroju 3-pasowego i dostosowaniu nowej konstrukcji do wyższej klasy obciążenia - jest to II ETAP przedmiotowej inwestycji

Budowa węzła "Nowa Naramowicka" zlokalizowanego u zbiegu ulic Naramowickiej i Lechickiej (ciąg drogi krajowej nr 92) umożliwiająca m.in. bezkolizyjny przejazd na ciągu ulicy Lechickiej (drogi krajowej nr 92) w obszarze tego skrzyżowania wraz z przebudową kanalizacji deszczowej przy ul. Serbskiej i Lechickiej - jest to III ETAP przedmiotowej inwestycji

Łączna długość przebudowanego odcinka drogi krajowej nr 92 wynosi około 2,571 km. Realizacja poszczególnych w/w elementów (etapów) projektu przyczyni się do poprawy warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu.

Ukończona z końcem 2016 r. przebudowa ul. Bałtyckiej, objęła odcinek drogi krajowej o łącznej długości ok. 1,4 km, w tym rozbudowę skrzyżowań z ulicami: Gdyńską, Syrenią i Chemiczną. W efekcie realizacji ww. zadania, powstał układ dwóch jezdni jednokierunkowych dwupasowych, rozdzielonych pasem rozdziału.

Głównym celem projektu o jakim mowa powyżej, jest realizacja połączenia drogowego o zwiększonej przepustowości i nośności, stanowiącego bardziej efektywne niż miało to miejsce dotąd powiązanie Poznania jako istotnego węzła komunikacyjnego z międzynarodową siecią drogową TEN-T. To z kolei, poprzez wysokiej jakości powiązania drogowe ma spowodować zwiększenie dostępności transportowej regionu oraz kraju zarówno w układzie lokalnym jak i europejskim.

Celami cząstkowymi projektu są:
  • poprawa płynności ruchu,
  • przyczynienie się do wzrostu atrakcyjności miasta Poznania jako potencjalnego miejsca dla realizacji nowych inwestycji poprzez poprawę warunków podróżowania,
  • poprawa bezpieczeństwa i komfortu ruchu,
  • zmniejszenie szkodliwych skutków spowodowanych nadmiernym hałasem komunikacyjnym,
  • zmniejszenie kosztów komunikacyjnych ruchu (związanych z czasem, eksploatacją pojazdów, zdarzeniami drogowymi, emisją toksyn, hałasem i zmianami klimatu),
  • stworzenie warunków dla aktywizacji gospodarczej sąsiadujących terenów realizowanych m.in. przez udostępnienie projektowanej trasy dla ruchu ciężkiego w wyniku dostosowania jej do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś,
  • zmniejszenie uciążliwości ruchu kołowego dla mieszkańców północnych osiedli Poznania poprzez upłynnienie (poprawa przepustowości) ruchu na istotnej części ciągu jakim jest przedmiotowy odcinek objęty projektem.

Na realizację przedmiotowego zadania Miasto Poznań uzyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 – Priorytet IV Infrastruktura drogowa dla miast, Działanie 4.2. Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego.

Całkowity koszt realizacji projektu objętego umową o dofinansowanie wynosi
244 443 500,63 zł,

a przyznany maksymalny poziom dotacji
121 668 705,17 zł

Beneficjent
Miasto Poznań

Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to największy program finansowany z Funduszy Europejskich. Główne obszary, na które przekazywane są środki to: gospodarka niskoemisyjna, ochrona środowiska, przeciwdziałanie i adaptacja do zmian klimatu, transport i bezpieczeństwo energetyczne oraz ochrona zdrowia i dziedzictwo kulturowe. Źródłami finansowania POIiŚ 2014-2020 są Fundusz Spójności (FS) oraz Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Urząd Miasta Poznania
plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań


"Jak sygnalizować potencjalne nieprawidłowości lub nadużycia w POIiŚ 2014-2020?

Instytucja Zarządzająca POIiŚ wdrożyła i udostępniła mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych. Mechanizm umożliwia zgłaszanie nieprawidłowości poprzez adres e-mail: naduzycia.POIS@mir.gov.pl lub specjalny formularz znajdujący się na stronie internetowej: www.pois.gov.pl/nieprawidlowosci. Powyższe rozwiązanie przyczyni się do realizacji Programu i ułatwi zgłaszanie nadużyć, mogących mieć negatywny wpływ na jego przebieg.

Wobec pracownika, który zgłosił podejrzenie nieprawidłowości lub nadużycia finansowego nie będą wyciągane konsekwencje ani też stosowane inne sankcje.

Więcej informacji na temat mechanizmu znajduje się na stronie internetowej Instytucji Zarządzającej."



Dowiedz się więcej