*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2017/2018

2017-11-24
Celem działania w ramach zimowego utrzymania dróg jest łagodzenie skutków zimy na poznańskich ulicach, a nie całkowita ich likwidacja.

O przygotowaniach do zbliżającej się zimy poinformowaliśmy podczas piątkowej konferencji prasowej.

W obecnym sezonie zimowym utrzymaniem systemowym objętych zostało 871,6 km poznańskich dróg. Z uwagi na rosnący z roku na rok ruch rowerowy zwiększona została długość odśnieżania systemowego ścieżek rowerowych do 112,5 km.

Wydatki na zimowe oczyszczanie pasów drogowych obejmują zarówno odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, jak również oczyszczanie z zanieczyszczeń (sprzątanie) jezdni, chodników i placów miejskich, przejść podziemnych i kładek, a także opróżnianie koszy ulicznych.

W bieżącym sezonie mamy do dyspozycji:
- dla obsługi jezdni:
28 pługoposypywarek
21 pługów samochodowych
- dla obsługi chodników, placów i ścieżek rowerowych:
16 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka).

Akcja zima i ekologia
Tak jak w latach ubiegłych będziemy zwracać uwagę na ważny aspekt ekologiczny, zwłaszcza w kontekście zieleni przydrożnej. Zasady stosowania środków chemicznych, które wprowadziliśmy w latach ubiegłych, będą kontynuowane. Na chodnikach, ścieżkach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym (III i IV kolejność) wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu.

Odmienne zasady obowiązują na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej (I i II kolejność). Na tych jezdniach stosowane są środki chemiczne (sól drogowa) i środki niechemiczne (uszorstniające), zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 27.10.2005 r. w sprawie rodzaju i warunków stosowania środków, jakie mogą być użyte na drogach publicznych oraz ulicach i placach. Dodatkowo wykonawcy zobowiązani są do przestrzegania zasad określonych w specyfikacjach technicznych. Przepisy regulują, zarówno maksymalne dopuszczalne dawki stosowania środków, jak również określają, w jakich warunkach pogodowych jaki rodzaj środków należy zastosować.

Standardy utrzymania dróg
Celem zróżnicowania standardów utrzymania i dostosowania poziomu utrzymania
do możliwości finansowych Miasta Poznania oraz zadeklarowanego potencjału sprzętowego wykonawców - ulice naszego miasta podzielono na sieci:
- Sieć strategiczna (pierwsza kolejność) - o łącznej długości 271,9 km - to jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali. Czas reakcji: 1,5 - 2 godz.
- Sieć podstawowa (druga kolejność) - o łącznej długości 250,9 km - to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej. Czas reakcji: 2 - 2,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu
- Sieć lokalna I (trzecia kolejność) - o łącznej długości 220,9 km - to jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej. Czas reakcji: 4 - 4,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu
- Sieć lokalna II (czwarta kolejność) - o łącznej długości 127,9 km - to ulice w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie Czas reakcji: 3 - 3,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu
- Pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM - obsługiwane doraźnie.

Dla czterech pierwszych sieci wykonawców obowiązuje zdefiniowany standard utrzymania (technologia i czasokres wykonania liczony od momentu polecenia przez ZDM uruchomienia działań), pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM będą odśnieżane i posypywane doraźnie na podstawie oczekiwań mieszkańców, oceny stopnia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu oraz możliwości finansowych ZDM.

Drogi gruntowe są odśnieżane i posypywane piaskiem doraźnie uwzględniając zgłoszenia mieszkańców oraz spostrzeżenia ZDM. W pierwszej kolejności staramy się reagować na zgłoszenia o oblodzeniu od pieszych, gdyż dla nich takie oblodzenie jest szczególnie niebezpieczne. Groźne jest także oblodzenie występujące na odcinkach dróg gruntowych o znacznym spadku. Także w takich przypadkach staramy się reagować niezwłocznie.

Należy jednak podkreślić, że tego typu działania doraźne rozpoczynamy dopiero po zakończeniu pracy pługoposypywarek na 871,6 kilometrach dróg utrzymywanych systemowo.

Zimowe utrzymanie dróg rowerowych
Pierwsze działanie (odpłużanie, posypywanie piskiem) na sieci ścieżek rowerowych liczących 112,5 km odbywać się będzie w ciągu 3 godzin, licząc od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi.

Komórka dyspozytorska ZDM
Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pełni rolę ośrodka zarządzającego
i koordynującego prowadzenie działań przez firmy zajmujące się zimowym utrzymaniem dróg. Dyspozytorzy ZDM korzystają z własnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także z obrazów z radaru meteorologicznego w Wysogotowie pod Poznaniem.

Pojazdy firm wykonawczych są wyposażone w urządzenia GPS, które na bieżąco monitorują ich położenie i pracę. Pozwala to reagować na zmieniającą się dynamicznie sytuację drogową w mieście. Służby ZDM prowadzą nieprzerwanie monitoring ulic oraz współdziałają z funkcjonariuszami Straży Miejskiej w zakresie nadzoru nad realizacją prac. W przypadku rażących uchybień na wykonawców nakładane są kary umowne.

Zgłoszenia dotyczące Akcji Zima są przyjmowane przez komórkę dyspozytorską całodobowo w okresie od 1 listopada 2017 roku do 31 marca 2018 roku, w siedzibie ZDM, tel. 61 64 77 231 (każde zgłoszenie jest rejestrowane); mail: zima@zdm.poznan.pl.Zgłoszenia przyjmuje również miejska infolinia Poznań* Kontakt pod nr tel. 61 646 33 44 od pon. do pt. w godz. 7.30-20.00.

Odśnieżanie chodników
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (z 1996 roku ze zmianami) chodniki, które położone są bezpośrednio przy granicy nieruchomości muszą być odśnieżane przez właścicieli (zarządców) tych nieruchomości (w pierwszej kolejności należy odgarnąć śnieg, a następnie posypać w celu uszorstnienia ? § 2 ust. 1 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Poznania).

Warunki atmosferyczne oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pieszym determinują działania ZDM w tym zakresie. Na chodnikach, ścieżkach rowerowych, placach wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu.

Ochrona roślinności w pasie drogowym
W sezonie zimowym 2017/2018 osłoniętych zostanie:
- ok. 1000 koron młodych drzew ? koszt montażu ok. 25 zł/szt. Działania te ratują młode drzewa (koszt nasadzenia nowego drzewa to ok. 600-1500 zł)
- 23 000 mb terenów z roślinnością niską ? koszt montażu płotków 2,6 zł - 25 zł/mb

Przypominamy:
- działania służb drogowych mają na celu jedynie łagodzenie skutków niekorzystnej aury na drogach,
- w zmiennych warunkach drogowych należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza na mostach i wiaduktach, przy zbiornikach wodnych, na terenach zalesionych,
- prędkość należy dostosować do panujących warunków atmosferycznych.

Apelujemy o:
- zmianę opon na zimowe,
- przepuszczanie pojazdów odśnieżających drogi, które nie są pojazdami uprzywilejowanymi.

Wybór standardów zimowego utrzymania jest wynikiem kompromisu pomiędzy dążeniem do zapewniania jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego, obowiązkiem zachowania rygorów wynikających z konieczności ochrony środowiska, a także obowiązkiem przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.








pozostałe informacje


Dowiedz się więcej